DTM

DTM: Habsburg met WRT-Audi bovenaan op tweede testdag

200609 DTM dag 2 HAB
Ferdinand Habsburg reed met de zwarte WRT-Audi de snelste tijd op de tweede testdag

Nadat gisteren BMW-rijder Philipp Eng de snelste tijd van de eerste DTM-testdag liet noteren, eindigde vandaag een andere Oostenrijker bovenaan: Ferdinand Habsburg, uitkomend voor het Audi-privéteam WRT. De adellijke rijder was met een tijd van 1:19,319 minuten in de ochtendsessie op de Kurzanbindung van de Nürburgring de snelste van de dag. Ditmaal moest Eng genoegen nemen met de tweede plaats en net als gisteren was het verschil tussen de snelste en de op één-na-snelste tijd van de dag slechts een honderdste van een seconde. Eng was met een totaal van 164 ronden vandaag ook het productiefst.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Van de rijders die vandaag voor het eerst in actie kwamen, was Jamie Green het snelst met de derde tijd, op 0,184 seconden van Habsburg. Daarachter volgde Marco Wittmann, waarmee Audi- en BMW-rijders zich keurig op de eerste vier plaatsen afwisselden. De plaatsen vijf tot en met zeven waren met Loïc Duval, Mike Rockenfeller en Nico Müller allemaal voor Audi, vervolgens completeerden Robert Kubica en Lucas Auer (beide BMW) en Nico Müller (Audi) de top tien. Robin Frijns kwam alleen in de - langzamere – middagsessie in actie en sloot de test als elfde af.

200609 DTM dag 2 KUB
Robert Kubica was bijna een seconde sneller dan gisteren

Loïc Duval kwam geblesseerd naar de Nürburgring: bij het mountainbiken liep hij een gebroken sleutelbeen op. Daardoor kwam hij niet verder dan 29 ronden in de ochtend, of hij later deze week nog een keer in actie komt, staat nog niet vast.

Werd er gisteren nog bij prettig voorjaarsweer gereden, vanmorgen vroeg was het zicht in de paddock uiterst beperkt vanwege mist: op de Nürburgring bepaald geen ongebruikelijk verschijnsel. Nadat de mist weg was, waren de omstandigheden de rest van de dag prima. Opmerkelijk is dat de gereden tijden sneller zijn dan tijdens het DTM-weekeinde op dezelfde locatie in september vorig jaar. De reden ligt deels in het feit dat de rijders dit jaar twee keer op een ronde DRS kunnen gebruiken. Ook is een deel van de Nürburgring in de Mercedes-Arena opnieuw geasfalteerd, wat ook voor snellere tijden zorgt.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet