IndyCar

Indycar: Wat hebben we geleerd van de Genesys 300 op de Texas Motor Speedway?

Ruim twee maanden later dan gepland kon het Indycar-seizoen alsnog op de Texas Motor Speedway van start gaan i.p.v St. Petersburg. Scott Dixon was overduidelijk de uitblinker in de eerste wedstrijd van zijn 20e Indycar seizoen en Rinus VeeKay stelde teleur. Maar er waren meer achtergronden.


2020 Scott Dixon Texas winnaar
Na 20 jaar nog steeds competitief. Scott Dixon, the Iceman behaalde zijn 47e overwinning in Texas

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

2020  Tony Kanaan
318 achtereenvolgende Indycar wedstrijden voor de Braziliaan Tony Kanaan. Daar hebben we respect voor.

Wat hebben we geleerd van de Genesys 300 op de Texas Motor Speedway?
Dat Indycar de seizoensopener op de Texas Motor Speedway noodgedwongen moest begonnen was een vaststaand feit. Misschien wat handiger geweest om de seizoensopener op een gemakkelijkere baan te beginnen maar dat was waarschijnlijk logistiek wat onhandiger.

De Texas Motor Speedway is geen gemakkelijke oval zoals bijv. de Milwaukee Mile. Het is een baan waarvoor je respect en big balls moet hebben. Want het is een baan die in het verleden met zware crashes zijn tol heeft geëist. Kenny Brack, Ryan Briscoe, Josef Newgarden en Conor Daly kunnen ervan meepraten.

2020 Dixon instappen
Het instappen met de aeroscreen is toch wat lastiger dan in het verleden.

Aeroscreen
De aeroscreen maakte voor het eerst zijn wedstrijddebuut en voor de wedstrijd was er de nodige vrees dat dit mede door de warmte de nodige problemen zou opleveren. Op het moment van dit schrijven zijn er nog weinig klachten bekend. Omdat het slechts een ééndags evenement betrof leek er tot in het verleden minder strijd te zijn maar ook vooral minder "tows" zoals we die in voorgaande jaren zagen. Of de aeroscreen hieraan een bijdrage leverde valt nog moeilijk in te schatten.

2020 Ferrucci Minder personeel betekent weinig vlekkeloze pitstops.

Bij de meeste teams bedroeg de crew slechts 20 man. Wie goed op de pitstops gelet heeft zag dat deze crews duidelijk minder op elkaar ingespeeld waren zoals we dit in het verleden zagen. Zowel bij Dale Coyne Racing en bij Team Penske verliepen de pitstops niet echt vlekkeloos. Bij het verwisselen van de wielen ging het zowel bij Santino Ferrucci en Will Power volledig mis. Power verloor zelfs een ronde en was in de wedstrijd ook geen serieuze factor meer. Hij eindigde als 13e terwijl Ferrucci moest opgeven.

2020 Polesitter Newgarden Polesitter Josef Newgarden was niet echt een factor zoals hij zelf aangaf.

Zijn Team Penske collega Josef Newgarden mocht dan wel om de kop strijden maar zoals hij zelf na afloop toegaf niet echt een factor en eindigde als derde. Gedurende de gehele wedstrijd had Newgarden met onderstuur problemen te kampen en kwam in de 122e ronde voor een verandering in de afstelling en de voorvleugel naar binnen. In de 180e ronde kwam polesitter Newgarden voor de laatste maal naar binnen maar meer dan een derde plek zat er niet in.

2020 Track
Voor het eerst racen met bijna gesloten formulewagens. Het is wennen en blijft even een vreemd gezicht.

Josef Newgarden: " Voor de Dallara Chevrolet No1 werd het een avond om in de rondte te rijden. Met een podium kwamen we aan de finish en dit was hetgeen dat we nodig hadden. Het werd een avond om je trots in te houden en het beste ervan te maken. Als ik de wedstrijd had kunnen winnen dan had ik het gedaan. Maar dit was niet het geval. We waren gewoon niet goed genoeg om bij Scott in de aanval te gaan. Hij was gewoon te goed. Maar een derde plek vanavond voelt wel als een overwinning." Zijn teamgenoot Simon Pagenaud eindigde als tweede maar werd vrijwel de gehele avond door vibraties geplaagd. Ondanks al deze problemen wist de Fransman zijn auto constant in de Top 5 te houden.

2020 Zonsondergang
Zonsondergang in Texas.

Simon Pagenaud: "Wij wisten dat het voor de Indycarseries ontzettend moeilijk was om deze wedstrijd voor elkaar te krijgen en dat we er een goede show van zouden kunnen maken om de mensen te entertainen. En daar doen we het voor en dit is waar het in deze business allemaal om draait. Het was een intensieve avond. We moesten veranderingen in de balans aanbrengen. Sommige stints waren werkeloos "loose" en gedurende één stint hadden we verschrikkelijk veel onderstuur. Het was echt moeilijk te begrijpen van wat de auto allemaal deed en ik moest voorzichtig zijn met de afstellingen. Toen we wat veranderingen aan de afstelling aanbrachten kregen we het weer onder controle. En daarvan heb ik genoten."

2020 Ed Carpenter 2
Ed Carpenter gaat op de ovals altijd als een speer. Met andere Firestonebanden had er voor iedereen zeker meer ingezeten is Carpenter overtuigd.

Teameigenaar Ed Carpenter was wel een factor in de kop maar kon eigenlijk niet echt meespelen voor de overwinning en eindigde als vijfde. Ed Carpenter: "Ik was erg agressief en had een goede kans om Josef Newgarden te verschalken maar ik was eigen veel te "loose" Ik had eigenlijk voor een podium willen gaan, maar je moest hier duidelijk over track position beschikken. Als we richting kop hadden gegaan waren we in de aanval gegaan. We stonden wel in de wachtrij en haalden verschillende mensen in. Goed om weer te racen. Onder uiterst zware omstandigheden heeft men bij Firestone goed werk verricht. Omdat je wegens Covid-19 geen banden kunt fabriceren krijg je dit soort wedstrijden. Maar het racen gaat zeker beter worden."

2020 VK actie
Teleurstellend debuut voor Rinus VeeKay.

Voor Rinus VeeKay eindigde de wedstrijd met twee crashes in een persoonlijk drama. "Pech, ik had eigenlijk anders verwacht bij mijn debuut. Maar vanaf nu gaan we beter worden. Ik moest in een beperkte tijd veel leren en ik crashte tweemaal. Ik moet er maar eens gaan slapen en er een maand over nadenken. Onze Ed Carpenter Racing Chevy was in ieder geval goed."

2020 Portret VeeKay
If you do not crash you are not trying.

De eerste fout die VeeKay maakte is een veel voorkomende wat je onder andere vaak bij de NASCAR wedstrijden op Talladega ziet waar de meest ervaren professionals in het heetst van de strijd op de onderste witte lijn in de fout gaan. Een typische ovalfout die zelfs de meest ervaren rijders niet bespaard blijft. In de wedstrijd een rookiefout, maar een zeer ervaren rijder zei ooit eens: "If you do not crash you are not trying."

2020 Daly
Eerbetoon van een duidelijk aangeslagen Conor Daly.

Conor Daly eindigde voor het team van Carlin als zesde maar was duidelijk aangeslagen vanwege de dood van een persoonlijke vriend die afgelopen week tijdens ongeregeldheden in het zwaar geteisterde Amerika om het leven kwam.

2020 Oliver Askew
Oliver Askew beste rookie met een negende plek.

- Kwalificatie en wedstrijd op dezelfde dag zou vanwege de enorme kostenbesparingen die de racerij ongetwijfeld gedurende en na de COVID-19 crisis te wachten staat weleens de toekomstmodus van deze sport kunnen zijn. In de Duitse VLN series en de FIA Formula E series was dit al grotendeels het geval, maar ook voor Indycar zou dit weleens voor onbepaalde tijd het nieuwe normaal kunnen worden.

2020 Social Distance
Het nieuwe normaal in de pitboxen.



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet