IndyCar

Indycar: Voorbeschouwing Texas Motor Speedway

Na een afwezigheid van ruim negen maanden worden de Indycar-motoren a.s. zaterdagavond weer opgestart. Door de COVID-19 pandemie start het seizoen met een totaal veranderde kalender en drie maanden later dan gepland. En ook hier vindt de wedstrijd achter gesloten deuren plaats. Voor debutant Rinus VeeKay betekent direct de eerste kennismaking met de meest tricky oval op de kalender. Naast VeeKay zijn de Amerikaan Oliver Askew en de Spanjaard Alex Palou de overige debutanten.

2020 Rinus
Direct eigenlijk de meest tricky oval voor Rinus VeeKay....

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar/Ed Carpenter Racing.

Voorbeschouwing Texas Motor Speedway
Voor Rinus VeeKay wordt de Genesys 300 een eyeopener. Het racen op een oval is niet gemakkelijk in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt. Strategie en ervaring zijn een belangrijke factor om op de Texas Motor Speedway succesvol te zijn. Onder de deelnemers maar liefst zes voormalige winnaars. In 2019 verspeelde Takuma Sato de overwinning nadat het bij een pitstop volledig misging en zijn team daarvoor flink bestraft werd waardoor de Japanner vier ronden achterstand opliep. Een late neutralisatie en tactische beslissing zorgde ervoor dat Penske-coureur Josef Newgarden een aanvallende Alexander Rossi nipt kon verslaan. Regerend Indycar kampioen Newgarden is op de Texas Motor Speedway zeker een factor om rekening mee te houden evenals zijn teamgenoten Will Power en Simon Pagenaud, waarvan laatstgenoemde waarschijnlijk aan zijn laatste seizoen bij Team Penske begint.

2020 Takuma Sato
Takuma Sato, altijd goed voor verrassingen. Won bijna in Texas vorig jaar. Zijn team verknalde het.

De aeroscreen is voor de Corona pandemie uitgebreid getest en de laatste maal kwamen de auto's in deze configuratie 12 februari jl. op COTA in actie. De teams waren begin maart nog wel naar St. Petersburg afgereisd. Maar behalve een Charity Kart event, op de donderdag voor de wedstrijd, werd evenals bij de Australische GP datzelfde weekend alles afgeblazen.

Bij die allerlaatste test op Sebring bevonden zich maar liefst drie Penske auto's in de Top 4 waaronder Supercars kampioen Scott McLaughlin die verrassend de derde tijd liet noteren. Door de COVID-19 crisis lijkt aan zijn Indycar-carrière definitief een voortijdig einde gekomen te zijn. De planning was om hem dit seizoen met 2/3 races op 2021 voor te bereiden.

2020 Ed

Het team van Ed Carpenter is zeker favoriet voor een goede klassering op de ovals. Teambaas Ed Carpenter een notoire oval specialist komt een paar keer seizoen zelf op de ovals in actie. De Indianapolis Motor Speedway is daarbij zijn grote favoriet. De inmiddels alweer 39-jarige Carpenter is alweer 18 jaar in de Indycars actief en won in 2014 op de Texas Motor Speedway en is a.s. zaterdagavond met tevens 18 starts op zijn CV de meest ervaren rijder. Ed moet je niet voor een goede klassering of zelfs een overwinning uitsluiten. Voor teamgenoot Rinus VeeKay betekent het zijn eerste kennismaking met de Texas Motor Speedway aangezien deze baan geen deel uitmaakte van het "Road to Indy" programma. Wel heeft VeeKay in februari jl. nog op de TMS getest. Conor Daly die eveneens van ECR deel uitmaakt vond voor drie oval races op de kalender onderdak bij het team van Trevor Carlin dat eveneens van Chevrolet-motoren gebruik maakt.

2020 Cockpit Blik vanuit de nieuwe aeroscreen cockpit. Het lijkt wel een speedboat.

Het team van Andretti Autosport is op de Texas Motor Speedway met maar liefst zes auto's vertegenwoordigd. De Canadees Jim Hinchcliffe, eind vorig jaar op weinig elegante wijze door Arrow McLaren SP aan de kant gezet, vond voor drie wedstrijden onderdak bij het team van Andretti Autosport met sponsoring van Genesis. Voor Texas bestaat het team van Andretti Autosport verder uit Zach Veach, Alexander Rossi en Ryan Hunter Reay. De satelliet teams van Andretti Harding Steinbrenner Autosport en Andretti Herta with Marco&Curb Agajanian hebben twee auto's voor Colton Herta en Marco Andretti ingeschreven. Namen die geen verdere introductie behoeven maar Marco Andretti zou volgens ingewijden ook aan zijn laatste seizoen bezig zijn voordat hij zich met het management van Andretti Autosport, dat overigens op vele fronten actief is, gaat bezighouden.

2020 Pagenaud
Simon Pagenaud na een SIM Racing voorval met Lando Norris ineens niet meer zo populair.

Het team van Chip Ganassi behoeft met de Nieuw Zeelander Scott Dixon als teamleider ook geen nadere introductie. Zijn Zweedse teamgenoten Felix Rosenqvist en Marcus Ericsson zijn wel snel maar bevinden zich zeker niet op het niveau van de vijfvoudige kampioen en drievoudig Indy 500 winnaar.

2020 Newgarden
Weer een titel voor Newgarden in 2020?


De Mexicaan Pat O'Ward evenals Oliver Askew uitkomend voor Arrow McLaren SP is zeker geen rookie meer maar heeft nog niet op de Texas Motor Speedway gereden. Een beetje onbekende factor dit weekend. Veteraan Takuma Sato is altijd goed voor verrassingen en won vorig jaar bijna de wedstrijd. Samen met Graham Rahal komt hij uit voor het team van Rahal Letterman. Tony Kanaan is aan zijn laatste seizoen bezig en werkt voor het team van A.J. Foyt Racing enkele ovalwedstrijden af.

Winnen op de Texas Motor Speedway blijft onvoorspelbaar maar Josef Newgarden en Ed Carpenter zijn wel de mannen die weten hoe hier het gespeeld moet worden en zijn duidelijk kanshebber voor een zeer goede klassering.

Covid-19 restricties
In tegenstelling tot voorgaande edities bestaat de wedstrijd uit slechts 200 ronden. Omdat Firestone vanwege de Corona crisis niet voldoende banden kon produceren wordt op 2019 compounds/setjes gereden wat inhoudt dat er na elke 35 ronden gewisseld moet worden. Het aantal mensen in de paddock is door de organisatie van ruim 2000 tot slechts 800 gereduceerd.

2020 Texas
Het nieuwe seizoen begint zaterdagavond na zonsondergang in Texas.

rijders-indycar
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet