VLN

VLN: HTP Winward team behaalt eerste virtuele AMG zege

Ook bij de vijfde ronde van de virtuele digitale lange-afstandswedstrijden op de Nordschleife ontbrak het niet aan spanning. Voor de eerste maal in het virtuele Nordschleife kampioenschap zegevierde een AMG Mercedes GT3. De combinatie Philip Ellis/Jack Sedgewick behaalde bij de MAHLE 3 Uurswedstrijd de overwinning vóór de combinatie Bruno Spengler/Nils Koch met een BMW Z4 GT3. Pas op de laatste meters werd de strijd om de derde plek beslist. Met een verschil van 32/1000e versloeg Christian Krognes met de Walkenhorst BMWZ4 GT3 merkgenoot Philip Eng in de BS+Competition Z4 GT3.

2020 Virtuele Start
Start van de vijfde wedstrijd.


Tekst Willem J. Staat
Foto's VCO/VLN-NLS/BMW Motorsport

HTP Winward team behaalt eerste virtuele AMG zege
Met een tijd van 7.49.849 pakte Williams Esports-coureur Sami Matti Trogen de pole. Tot aan de finishvlag lag de combinatie Trogen/Staib aan de leiding maar omdat één van de rijders de maximale rijtijd had overschreden werden ze achteraf gediskwalificeerd. Dominik Staib: "Eigenlijk heb ik met de techniek nog nooit problemen gehad maar op het moment dat ik aan mijn stint wilde beginnen ging mijn rekenmachine kapot. Daardoor moest Sami Matti verder rijden en heeft daardoor de maximale rijtijd overschreden."

Bij de winnaars was de vreugde groot. Philip Ellis: "Een Megawedstrijd. De laatste keren moesten we veel strijden en daardoor voelt de overwinning zeer goed aan. Zonder twijfel hebben wij vandaag van de fouten en problemen van de concurrentie geprofiteerd. Het geheim van ons eindresultaat was om zonder incidenten het einddoel te behalen en dit is in de simulator niet echt gemakkelijk. In de echte raceauto lukt het beter om zonder fouten te blijven. Juist blinde bochten zijn duidelijk moeilijker dan in de realiteit. Zeker omdat de feedback van het voertuig ontbreekt. In de simulatie komt het gewoon op de "Muscle Memory" aan.

2020 Winnende Mercedes Eindelijke een virtueel AMG Mercedes succes.

Achter het topkwartet behaalden Scott Michaels, Sam Michaels en David Pittard in de tweede Walkenhorst BMW de vijfde plek. De posities zes tot negen werden door de vier Audi teams van Raceunion, WRT, en tweemaal Phoenix Racing ingenomen. Het Vodafone Team GetSpeed behaalde de tiende plek. De BMW Z4 GT3 van Spengler/Koch begon vanaf een zesde plek aan de wedstrijd maar liep vanwege een touché met een TCR auto een tijdstraf van 35 seconden op.

In de Cup2 klasse ging de overwinning naar de Porsche 911 GT3 Cup van Ascher Racing dat overigens voor de derde maal dit seizoen een klasse-overwinning behaalde. Martin Ascher en Marcus Jirak verwezen de combinaties van SIM RC en GermanSimRacing naar de posities twee en drie. Martin Ascher: "Ik heb al veel rondjes op de virtuele Nordschleife gereden en dan krijg je toch wel een behaalde flow binnen. In onze klasse ging het er spannend aan toe. In de kwalificatie bedroeg het verschil enkele honderdste seconden. In de wedstrijd kon ik niet echt afstand nemen. Een alternatieve strategie was uiteindelijk de bouwsteen voor ons succes.

2020 Walkenhorst BMW Z4 GT3
Derde plek voor de Walkenhorst BMW Z4 GT3


In de klasse Cup 3(Cayman GT4 Trophy by Manthey Racing) zegevierde het team van CoRe Sim Racing voor de vierde maal. VLN-coureur Sindre Setsaas reed ditmaal met Carl Jansson en Matti Sipilä naar het podium. Setsaas: "Wij hadden vandaag een probleemloze wedstrijd en ook hier in de DNLS moeten we net zoals in de realiteit met "het verkeer" rekening houden. Hier profiteer ik van mijn ervaringen uit de BMW 240i Racing Cup en dit is bij andere Simseries natuurlijk niet het geval." Setsaas is ook in diverse andere Simracing series actief en komt daarbij regelmatig Max Verstappen tegen.

In de SP3T klasse kwam het op de laatste meters tot een grote showdown.Met een afstand van slechts enkele meters joegen Felix Luding(SimRC) en Marius Golombeck in de slotronde door de virtuele groene hel. Op de Döttinger Höhe kwam Golombeck in de slipstream van Luding en reed op gelijke hoogte. Naast elkaar gingen ze door de knik bij Tiergarten. In de Hohenrain chicane had de CoRe-coureur een betere lijn. Een lichte touché bleef zonder gevolgen. Op de finish bedroeg het verschil minder dan een honderdste seconde. Voor Golombeck en zijn kompaan Patrick Kubinji betekende het de derde klasse-overwinning dit seizoen. "Wie aan het begin van de Döttinger Höhe vooraan ligt is aan het sloot tweede. Deze race wijsheid heeft zich vandaag weer bewezen. Ik bewust besloten om achter Felix te blijven. Rijtechnisch zitten we op zo'n hoog niveau dat het technisch onmogelijk is om weg te rijden. Daarvoor heb ik voor de laatste meters alles op één kaart gezet."

2020 Audi Duel
Mooie Audi duels in de SP3T klasse.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet