DTM

GT: DTM Trophy onderwerpt auto's aan gedetailleerde tests

200522 DTM Trophy BMW
Alle details van de auto's worden nauwkeurig nagemeten en onderzocht

Fysiek geracet wordt er nog niet, maar dat betekent geenszins dat de activiteiten achter de schermen stil staan. Links en rechts in Europa wordt er alweer voorzichtig wat getest en ook de voorbereiding voor de dit jaar nieuwe DTM Trophy wordt voortgezet. Deze week stonden uitvoerig technisch onderzoek op het programma met het oog op het bepalen van de 'balance of performance'. Normaliter vinden zulke activiteiten achter gesloten deuren plaats, maar bij de DTM Trophy boden 'Instagram Stories' een blik op de werkzaamheden.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Op het programma stonden vermogenstests op de rollenbank, bepalingen van het 'centre of gravity' en beoordelingen van de luchtweerstand in de windtunnel. Op de inschrijflijst voor de nieuwe serie voor GT-auto's dichtbij de serieproductie staan inmiddels twaalf teams met in totaal twintig auto's van de merken Aston Martin, Audi, BMW, Mercedes-AMG, Nissan en Porsche.

200522 DTM Trophy Porsche windtunnel
Porsche Cayman in de windtunnel

"De DTM Trophy biedt plaats aan uiteenlopende technische concepten en dat willen we versterken en ondersteuen", zegt Frederic Elsner, director event van de ITR, promotor en organisator van de DTM en de DTM Trophy. "Daarom hebben we besloten, de inschaling door te voeren op basis van objectieve criteria, die we bij talrijke metingen op de testbank beoordelen. Het resultaat daarvan is een faire competitie."

Geïnteresseerde teams kunnen zich nog tot 1 juni aanstaande inschrijven. Met een inschrijfgeld van 23.000 Euro per auto exclusief BTW, maar inclusief banden en brandstof, zorgt de organisatie van de nieuwe serie voor een aantrekkelijke propositie.

200522 DTM Trophy Mercedes windtunnel
Mercedes-AMG GT4 bij de test
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet