GT

Div: BMW ingenieur Jeroen den Boer verklaart SIM Racing overeenkomsten met de realiteit

Jeroen den Boer werkt bij BMW Motorsport nu als hoofdingenieur voor de GT3 projecten. Op dit moment is de Nederlander verantwoordelijk voor de BMW M6 GT3 en de ontwikkeling van de nieuwe BMW M4 GT3. Als gevolg van de crisis is Jeroen teruggekeerd in de virtuele cockpit en heeft inmiddels het simracen ontdekt. Met de BMW Z4 GT3 en M8 GTE neemt hij regelmatig aan virtuele wedstrijden deel. De combinatie van oud coureur, BMW Motorsport ingenieur en simracer maakt hem de perfecte persoon om de overeenkomsten en verschillen tussen sim racing en de echte sport te analyseren.

2020 Jeroen Klingmann
Jeroen den Boer in overleg met Jens Klingmann bij Schubert in 2016.

Tekst Willem J. Staat
Foto's BMW Motorsport/Willem J. Staat

BMW ingenieur Jeroen den Boer verklaart SIM Racing overeenkomsten met de realiteit
Als Jeroen den Boer met de BMW Z4 GT3 aan het iRacing Esports platform deelneemt gaat voor hem de klok terug in de tijd. Tussen 2011 en 2013 reed de Nederlander samen met Simon Knap in de ADAC GT Masters en zij behaalden in 36 races twee overwinningen.

Tegelijkertijd studeerde Jeroen engineering en toen het GT3 racen voor het privéteam van DB Motorsport te duur werd veranderde hij van carrière richting. "Via de GT3 sport had ik al enkele goede contacten opgedaan en via Schubert Motorsport belandde ik uiteindelijk bij BMW Motorsport. Ik werk hier al sinds 2014" zegt Den Boer. In zijn positie is hij verantwoordelijk voor de BMW M6 GT34 die aan lange afstands en 24 Uurs wedstrijden en de Intercontinental Challenge deelneemt. Op dit moment werkt Den Boer aan het nieuwe BMW vlaggenschip, de BMW M4 GT3.

Terwijl Den Boer wacht om zijn werkzaamheden weer op te pakken heeft hij inmiddels het simracen ontdekt. Thuis beschikt hij over zijn eigen equipment en ontmoet bij trainingssessies regelmatig de BMW fabrieks coureurs Philipp Eng en Jens Klingmann. "Ik nam ooit aan een sessie op de Nordschleife deel en het was erg interessant en vooral genieten. In het bijzonder voor mij als ingenieur, zeker omdat er ook nog eens professionele simracers bij betrokken waren die het juiste antwoord hadden op de vragen die ik met betrekking tot de set-up had. Plotseling was ik niet meer de ingenieur die over de settings informatie gaf. De rollen waren omgedraaid. Voor mij was dit aanvankelijk een totaal andere wereld" zegt Jeroen. Inmiddels heeft Jeroen de afgelopen maanden virtuele ervaring in de BMW M8 GTE en de BMW Z4 opgedaan. Niet alleen werden zijn vaardigheden als coureur op de proef gesteld maar ook als ingenieur omdat je op iRacing alles zelf moet doen, of het nu gaat om de set-up, racetactiek of bandenstrategie.

2020 Z4 GT3 Ook nu rijdt Jeroen weer met de Z4 GT3 uit het verleden toen hij nog echt reed. Maar dan virtueel.

Simulator set up en realiteit
"In de simulator kun je alles configureren wat in de realiteit ook kan gebeuren: chassis, aerodynamica, bandenspanning, van alles. Als regel is de set-up volledig vrij zodat je een ongelofelijk aantal parameters kunt configureren. Dit is niet gemakkelijk en je moet echt weten wat je doet" zegt Den Boer.

Jeroen en zijn team starten over het algemeen met een basis set-up die gebaseerd is op de werkelijke data van het voorgaande jaar of in het geval nieuwe circuits met banen die overeenkomsten vertonen. "Daarna werken we met de coureurs samen om de problemen te identificeren waaraan we moeten werken. Overstuur, onderstuur, slechte remmen. We vergelijken dan de feedback van de rijders met onze data. Als zij overeenkomen dan veranderen wij de betrokken settings om het probleem op te lossen. Stap voor stap gaan we dan de juiste richting uit" zegt Den Boer.

Het begrijpen en het correct interpreteren van de feedback van de coureurs is één van de belangrijkste vaardigheden van een ingenieur. En daar heeft De Boer voordeel bij vanuit zijn eigen tijd als coureur. "Soms zijn drie woorden voldoende en ik weet exact wat ze betekenen. Ik denk dat ik dit goed met ze kan inleven" zegt hij. Bij het uitvoeren van de afstellingen in de simulator hoeft hij dat niet te doen omdat hij zowel rijder als ingenieur is.

"In mijn geval is de set-up in de simulator waarschijnlijk sneller omdat ik coureur ben en zelfs achter het stuurwiel kan ik al de volgende veranderingen overwegen. Ik hoef van tevoren niet met een andere rijder te spreken en zijn evaluaties in de praktijk te brengen. In theorie zou hij zijn in de praktijk opgedane kennis kunnen gebruiken als set-up voor de simulatie. Maar om het in perspectief te plaatsen zegt Den Boer dat het niet echt gemakkelijk is. "Uit ervaring weet ik dat ik indien een probleem met de set-up heb, de duimschroeven moet aandraaien. Maar om een basis set-up 1 op 1 te gebruiken gaat niet werken.

2020 M6
Af en toe stapte de Nederlander nog wel eens in de M6 GT3. Hij kent het klappen van de zweep.

Race strategie en data analyse virtueel identiek
De wedstrijd set-up is in de virtuele simulator identiek aan de praktijk. Jeroen den Boer legt uit: "Met een collega reed ik op de Nordschleife een vieruurswedstrijd We bespraken de tactiek, het brandstof verbruik om de bandenstrategie te bepalen. Het was genieten. We calculeerden dat de leider in de wedstrijd de finishlijn zou passeren nog voordat de wedstrijd afgelopen was. Dit betekende dat wij nog een ronde moesten doen. Met deze wetenschap deden we meer brandstof in de tank. Het stelde ons in staat om een aantal auto's in te halen die op de Döttinger Höhe zonder brandstof vielen. Op dat moment kwam de ingenieur bij mij naar boven."

Op het gebied van data analyse is de parallel tussen simracen en de echte autosport even verrassend. Den Boer: "Net zoals in de werkelijkheid kun je de data van de verschillende rijders analyseren. Rem ik te laat of te vroeg? Waar moet ik een andere versnelling kiezen? Deze data zijn gelijk aan de realiteit. Voor de data analyse kun je hetzelfde programma gebruiken. Ontzettend cool!

2020  2012
Zowel in real life als virtueel kun je juichen.

Als de virtuele data zo dicht bij de werkelijkheid komen is het dan een idee om de virtuele data naar de echte auto over te brengen? Den Boer: "Daar moet je heel voorzichtig mee zijn. Als ze fout zijn kun je de auto niet resetten en het op de baan proberen. De auto is dan echt kapot."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet