Retro

Retro 1990: De laatste titelbeslissingen zorgen voor spannende races tijdens de Finaleraces op Zandvoort

gerhards-krom-wiel


Formule Ford 2000: Peter Gerhards wint knullige klucht

De show die Jan Litjens in deze laatste race voor deze klasse in gedachten had, kreeg een averechtse uitwerking. De leider in het Nederlands kampioenschap Formule Ford 2000 hoefde slechts de laatste wedstrijd uit te rijden om zich tot kampioen te kronen. Peter Gerhards, tweede in de stand, kon hem toch niet meer inhalen. Maar wat deed Litjens? Hij drukte zijn rivaal van de baan, waarna deze protest aantekende wegens gevaarlijk rijgedrag. Dat werd toegekend en Litjens werd gediskwalificeerd. Dat telt echter nooit mee als schrapresultaat en het gevolg was dat Litjens nog eens 15 punten moest aftrekken en zodoende twee punten te kort kwam op Gerhards, de nieuwe en laatste kampioen van deze klasse. De Deen Finn Ebbesen erfde door de diskwalificatie de eerste plaats in de finalerace.

Eindstand na zeven races:
1. Peter Gerhards 82
2. Jan Litjens 80
3. Bob Krijnen 66
4. Bert van der Heiden 54
5. Donald Alleman 46
6. Richard Ursem 39
7. Paul Dyson 33
8. David Bergeer 25
9. Ger Litjens 8
10. Henk Robijn 6

  ernst-onderstal

Sports 2000: Hans Ernst wint laatste race van deze klasse

De Sports 2000 reden hun laatste gecombineerde race samen met de FF2000. Beide klassen worden in 1991 vervangen door de Formule Renault. Ger Brands won vijf wedstrijden op een rij, daarna mocht Henk Buurman een keer winnen en als laatste circuit directeur Hans Ernst. Ger Brands werd de laatste kampioen. Zandvoort's Trackmanager Marcel Luitze had het in de geginfase van de race het aan de stok met Gert Valkenburg, waarbij laatstgenoemde halverwege de wedstrijd zijn wagen tegen een nauwelijks meegevende bandenstapel, onder aan de Hunzerug verspeelde. Luitze liet zich ditmaal niet van de wijs brengen en verraste iedereen door als vierde over de finish te komen. De strijd aan de kop werd beslist in het voordeel van Matthew van Diessen, die echter na afloop ook uit de strijd werd genomen wegens ongeoorloofd rijgedrag. De als tweede en derde afgevlagde Hans Ernst en Huib Onderstal profiteerden en schoven elk een plaatsje op.

Eindstand na zeven races:
1. Ger Brands 100
2. Hans Ernst 72
3. Huib Onderstal 72
4. Matthew van Diessen 44
5. Henk Buurman 32
6. Jan Willem Kisjes 32
7. Marcel Luitze 20
8. Charles Zwolsman 0


ascona-start

Opel Ascona Cup: Cees Glansdorp heeft de langste adem

De Opel Ascona Cup speelde voor 1990 een troef uit in de vorm van een serie-sponsor: Jakobs (tabak). De startvelden waren weer flink op maat en er werd door het hele veld ook een aardige strijd geleverd. Niet minder dan 42 deelnemers hadden zich aangemeld. Er werd in twee groepen getraind en de 12 snelste rijders uit beide klassen plaatsten zich automatisch voor de race op zondag. De iets mindere snelle Ascona's stonden op zaterdagmiddag gereed voor een heuse kwalificatierace. De race leverde een overwinning op voor Jan Huisman, terwijl ook Henk Kemme, Jaap Willemse, René Oudshoorn, Huib Glansdorp, Ronald Vossen, Jeroen Singelenberg, Piet Spijker, Peter van der Pols en de dames Sheila Veens en Liesbeth Budel goed presteerden.
Als sluitstuk van de finaleraces hadden nog drie kandidaten kans voor de titel, die onderling slechts acht punten verschilden, te weten Cees Glansdorp, Jan van Rijn en Maarten Jansen.
  ascona-gevecht-grind
Ook naast de baan ging de strijd gewoon door.

Cees Glansdorp nam onmiddellijk de leiding, gevolgd door Leo Kemmer, Jan van Rijn, Jan de Graaf, Derk Hartland en Michel Schaap. Maarten Jansen had een matige start en kwam na de eerste passage slechts als tiende door. Jan van Rijn had na drie ronden zijn achterstand op Glansdorp goed gemaakt en Cees liet Jan op het rechte stuk voorbij gaan, om in het verdere verloop als een schaduw te blijven volgen, wat voor hem voldoende was om de titel in de wacht te slepen. Maarten Jansen kwam zeer sterk terug en finishte op een derde plaats, zodat de drie kampioenschapskandidaten ook op de eerste drie plaatsen in de race eindigden.
 
ascona-strijd
Er werd voor elke meter flink geknokt

Eindstand na acht races:

1. Cees Glansdorp 100
2. Jan van Rijn 98
3. Maarten Jansen 89
4. Jan van de Graaf 57
5. Leo Kemmer 54
6. Jack de Lange 38
7. Wilco van Vegten 37
8. Cees Zwaan 32
9. Michel Schaap 23
10. Mike van de Raadt 14
 
ernst-capelli

Formule 1 op Zandvoort
Voor de tweede maal dit jaar reed er een Formule 1 wagen op het circuit van Zandvoort. Het was wederom het Leyton House March Team dat voor het testwerk uitweek naar onze nationale racepiste. De Italiaanse coureur Ivan Capelli verbeterde het ronderecord en bracht dat op 53,2 seconden. Naast Capelli reed ook de al even enthousiaste Belgische F3000 rijder Eric van de Poele.

  capelli-actie

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet