Retro

Retro 1990: De laatste titelbeslissingen zorgen voor spannende races tijdens de Finaleraces op Zandvoort


renault-de-vries

Renault 5 GT Turbo Cup: Hendrik Jan de Vries laatste Benelux Cup kampioen

Het laatste jaar van de Renault 5 GT Turbo werd een vrijwel compleet Nederlandse aangelegenheid, met uitzondering van de Junior-categorie. Want de Belgische uitverkorene van de Samson competitie, Stephane de Groodt, was daarin ongenaakbaar. In het Nederlands kampioenschap was die eer van beste Junior weggelegd voor Auke Meyer.

In het spel van de grote jongens echter kwamen deze namen niet voor. Daar was het Frans Verschuur die de lakens uitdeelde, die tweemaal op Zandvoort won en de wedstrijd op Francorchamp. Niemand leek de Nijmegenaar te kunnen stoppen, maar Verschuur maakte een rampzalige tweede seizoenshelft door en moest tenslotte genoegen nemen met de vijfde plaats, met evenveel punten als de Belg Paul Simons, die vierde werd. Na Verschuur leek Leen de Groot de beste papieren te hebben. Hij won in Luxemburg en werd driemaal tweede, maar in de eindfase van de tien races tellende Benelux Cup werd De Groot nog voorbij gestreefd door Hendrik Jan de Vries, die een jaar eerder de Junior Cup op zijn naam schreef. De Vries, nu dus volwaardig Senior, met twee race-overwinningen aan het einde van het jaar. Andere racewinnaars waren Paul Simons en Raymond Coronel. Good old Geerlof Stam, R5-rijder van het eerste uur, maakte zijn rentree en werd keurig negende in de Benelux Cup. Een schrale troost voor Leen de Groot was het behalen van het Nederlands kampioenschap voor Verschuur.

Eindstand Benelux Cup Renault 5 GT Turbo na tien races:
1. Hendrik-Jan de Vries 151
2. Leen de Groot 147
3. Valentin Simons 131
4. Paul Simons 106
5. Frans Verschuur 106

Eindstand NK Renault 5 GT Turbo na zes races:
1. Leen de Groot 80
2. Frans Verschuur 64
3. Auke Meyer 46
4. Raymond Coronel 44
5. Hendrik-Jan de Vries 42

Squadra Bianca: David Hart overheerst leuke klasse
Dit seizoen was het David Hart die praktisch iedereen zoek reed en met vijf overwinningen kampioen werd. Maar hij moest het ook een keertje afleggen tegen Fred Frankenhout, zo iemand die het nooit verleert. Frankenhout scoorde driemaal een podium: een tweede plaats in de eerste wedstrijd en twee overwinningen aan het eind. De andere racewinnaar was Jan van Vught, die tussen Hart en Frankenhout tweede in het kampioenschap werd. Ook Louk Termeytelen, Anton Mets en Frits Kroymans waren regelmatig in de punten te vinden. De Ferrari-importeur had zo'n snelle Van Lingen Alfa en ging daarmee een stuk sneller dan een jaar eerder.
  alfa-overzicht

Ook Huub Vermeulen stapte voor de finaleraces een keer in. Hij nam na de start resoluut de leiding, voor Frankenhout, Hendrik van der Wildt, Jan van Vught en Leo Schildkamp. Het tweetal voormalige D.N.R.T. coureurs had na twee ronden reeds een voorsprong opgebouwd van 2.8 seconden. Na twaalf ronden nam Frankenhout de koppositie over van Vermeulen, die de nieuwe leider niet kon bijhouden en hem tot aan de finish bijna drie seconden moest laten gaan.
Rinie van der Velde, voormalig speedbootcoureur, startte vanaf een zevende plaats en reed een zeer regelmatige race. Hij belandde uiteindelijk op bijna een halve minuut achterstand op de derde positie, gevolgd door Jan Rosekrans en Jan van der Vlugt. Kampioen David Hart had zaterdag niet getraind en mocht achteraan starten. Hij had echter in deze slotrace geen succes en haakte af na vijf ronden. Anton Mets, van het Auto Aalbers Team was normaal gesproken ook goed voor een klassering bij de eerste tien. Nu werd hij veertiende en klaagde over het weggedrag van de auto. "Hij ging als een kangeroe over het rechte eind", zo luidde zijn duidelijke commentaar.

Eindstand na zeven races:
1. David Hart 95
2. Jan van Vught 64
3. Fred Frankenhout 55
4. Louk Termeytelen 38
5. Anton Mets 38
6. Frits Kroymans 36
7. Hendrik van der Wildt 30
8. Aart J. Bos 17
9. Jan Rosekrans 16
10. Huub Vermeulen 15
 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet