Retro

Retro: De schitterende DRM tijd met haar spetterende bolides. Deel 2


2020 Stuck
De 1980 Schnitzer BMW 320 Turbo van Hans Joachim Stuck. Zelfs 40 jaar oogt deze auto nog steeds modern. Over visie gesproken.

BMW
Grote concurrent van Hans Heyer was het team van Schnitzer met Hans J. Stuck en Zwitserse speelautomatenhandelaar Walter Brun. Bij Schnitzer had men een prachtige 320 Turbo opgebouwd waarvan de achterkant vooral gebaseerd was op het IMSA reglement waarmee diverse teams eind 1979 in Duitsland uitvoerig experimenteerden. Gedurende het gehele seizoen was Stuck een constante factor maar verloor de titel in de allerlaatste wedstrijd op Hockenheim na een aanrijding met de Capri van Klaus Niedzwiedz. Daarmee was voor Hans Heyer de weg vrij. Met de Div II BMW 320 Turbo zegevierde Stuck viermaal.

Voor 1981 bouwde men bij Schnitzer misschien wel de meest imposante BMW M1 ooit. De Schnitzer BMW M1 Turbo zegevierde in 1981 zowel op de Norisring als op de Salzburgring. Tot enkele jaren geledne was deze auto met regelmaat in de Speziell Tourenwagen Trophy te zien. Volgens insiders beschikte de auto destijds zelfs over 1000 Pk. Snel en fragiel maar geen titelkandidaat.

2020 Stuck Norisring
De meest imposante BMW M1 Groep 5 ooit.

Jaarlijks hoogtepunt op de DRM kalender was natuurlijk "Das 200 Meilen Rennen" op de Norisring waar vele prijsgeld te verdienen was. Bob Wollek met de Kremer Porsche K4 was de laatste winnaar. Speciaal voor deze gelegenheid had Zakspeed de IMSA Mustang voor John Paul Jr. over laten vliegen terwijl Nelson Piquet Sr(BMW M1 Groep 5) en de IMSA Porsches van Gianpiero Moretti en John Fitzpatrick(Dick Barbour Racing) het laatste jaar DRM jaar ook van de partij waren. Een traditie die met de komst van de Groep C nog jarenlang werd voortgezet. Toen de DTM snel aan populariteit won kwam deze traditie snel te vervallen.

2020 Zakspeed Capri Super
Klaus Ludwig bezorgde de Super Capri direct de titel in 1980.

Ford
Zowel met de Capri grossierde Ford Duitsland dankzij in de inzet van tuner Erich Zakowski in enorme successen. De laatste twee DRM jaren waren enorm succesvol voor de Zakspeed Capri. De auto's waren in beide divisies actief. 1979 kampioen Klaus Ludwig keerde na omzwervingen bij Loos en Kremer weer op het oude nest terug waar hij ooit met de Zakspeed Escort begon. De Zakspeed Capri werd ook wel als Super Capri omschreven. Klaus Ludwig werd met de Ford Capri III 1.7 Turbo kampioen en was in de Div I gewoon de sterkste man. Deze auto is nog steeds bij de Tourenwagenclassics overigens in handen van Mücke Motorsport te zien. Het Zakspeed Team was zowel in de Div I en Div II actief in de hoop om zo de titel overall binnen te halen. En daar slaagde men in 1980 en 1981 met succes in.

2020 Ludwig 1981 Kamp Div II
Derde achtereenvolgende titel voor Klaus Ludwig in 1981. Uiteraard met Zakspeed.

Een formule waarbij de rijders elkaar in de totaalstand z.g. geen punten konden ontnemen. 1978 kampioen Harald Ertl vond nog voor twee seizoenen onderdak bij Zakspeed en behaalde in totaal nog zes overwinningen met de Capri in Div II. Een finaletoer. Kort na de Jim Clark Gedächtnisrennen 1982 kwam de Oostenrijker(naast Arturo Merzario, Brett Lunger en Guy Edwards één van Niki Lauda's levensredders bij een vliegtuigongeluk nabij het vakantie eiland Sylt om het leven zijn. Zijn vrouw Vera en zoon Sebastiaan overleefden)

2020 Mucke
De 1980 Zakspeed Capri is nu in handen van Mücke Motorsport en was regelmatig in de Touringwagen Classics te zien.

Het team van Zakspeed bleef in 1981 in zowel de Div I als Div II actief. Onder sponsordruk stapte Klaus Ludwig weer terug naar Div II en behaalde met steun van onderdelenleverancier Würth voor het tweede achtereenvolgende jaar de titel. Met steun van Liqui Moly werd Manfred Winkelhock eveneens bij Zakspeed in de Div I ondergebracht.Bij de Supersprint in 1981 zegevierden de Capri's van Winkelhock en Niedzwiedz in beide Divisies. De slotwedstrijd van een spectaculair kampioenschap waarmee een uniek tijdperk van schitterende turbovlammende bolides definitief werd afgesloten.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet