Retro

Retro: De schitterende DRM tijd met haar spetterende bolides. Deel 2

Deze week het tweede en laatste deel over de fabuleuze DRM tijden met superspectaculaire auto's maar wel met een gemixt startveld van Groep 4 en Procar-bolides. De startvelden waren niet geheel homogeen maar wel superspectaculaire bolides die voor altijd geschiedenis schreven.


2020 Groep 5 Piquet
Het jaarlijkse seizoenhoogtepunt in de DRM was de 200 Mijlswedstrijd op de Norisring met veel prijsgeld. Zelfs F1 wereldkampioen Nelson Piquet liet zich in 1981 niet onbetuigd.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

De schitterende DRM tijd met haar spetterende bolides. Deel 2
Met de ingang van het Groep C reglement per 1 januari 1982 kwam er een einde aan het Groep 5 tijdperk. Groep C moest internationaal en nationaal de opvolger van de spectaculaire Groep 5 Silhouettes worden. Maar voor het zover was werd er de laatste twee jaar in de DRM nog flink geïnvesteerd. BMW, Ford en Porsche kregen de laatste twee jaar nogal verrassende tegenstand.

2020 Heyer 1 Bij het debuut op Zolder was de DRM GS Beta Lancia Monte Carlo nog maagdelijk wit gespoten.

DRM legende Hans Heyer werd aan het eind van 1979 door Ford ten gunste van Klaus Ludwig terzijde geschoven. Heyer was niet lang werkeloos. Fiat Duitsland en Pirelli wilden hem graag voor een nieuw project binnenhalen en vonden bij Heyer uiteraard een willig oor. Het team van GS Racing dat overigens ook nog met BMW in de Procar en zelfs het toenmalige WEC actief was, tekende voor de inzet van de auto's. Voor de DRM een welkome aanvulling. Direct bij het debuut in Zolder kwalificeerde Heyer zich met een tijd van 1.34.95 op pole. Ruim elf ronden lang lag de nieuwkomer aan de leiding toen moest Heyer aan de later winnaar Klaus Niedzwiedz uit handen geven.

2020 Beta Lancia
Onder vlag van GS Racing behaalde Hans Heyer voor het Italiaanse merk het fel begeerde DRM kampioenschap in 1980. Voor het eerst ging die in de geschiedenis niet naar een Duits merk.

Tijdens het tragische F2 weekend op Hockenheim behaalde Heyer voor Lancia de allereerste zege in de DRM. Een doorbraak voor het Italiaanse merk. De Lancia Beta Turbo maakte Hans nog op andere manier beroemd. Zijn fameuze koprol op de Norisring bezorgde hem wereldfaam. Na die rol rende Hans doodgemoedereerd terug om nog even zijn fameuze relikie, het Tirolerhoedje, nog even uit het wrak terug te halen. Op een dergelijke actie zou nu een flinke sanctie staan. Met een overwinning op Hockenheim en Mainz Finthen legde Heyer de basis voor zijn derde en laatste DRM titel. Voor de eerste maal in de DRM geschiedenis ging die niet naar een Duits fabrikaatIn 1981 eindigde Heyer als vierde in de titelstrijd. De Div I Capri van Klaus Ludwig was oppermachtig en pakte de titel.

2020 Stommelen 1
Rolf Stommelen zegevierde tijdens de "Bergischer Löwe"in Zolder bij zijn debuut voor Joest Racing. Gedurende het seizoen sloegen beiden een andere richting in.

Diversiteit en chaos bij de Porsche Teams
De Porsche Teams van Loos, Kremer en Joest zaten begin 1980 niet bepaald op één lijn. Zowel bij Joest als Kremer ging men voor hun eigen creaties. De 935 K3 uit 1979 was daar natuurlijk het beste voorbeeld van. Bij Joest experimenteerde men met een eigen Langheck versie maar ook met een eigen Moby Dick creatie die je nu soms bij de historische wedstrijden ziet. Met steun van Liqui Moly beschikte Joest aanvankelijk met de legendarische Rolf Stommelen en Volkert Merl(een gentlemen driver die zijn geld in de oliehandel verdiende) over een ijzersterke combinatie.

2020  Historic Porsche Moby Dick
De laatste jaren was de Joest Moby Dick in Historische wedstrijden te zien.

Hoewel Rolf Stommelen de traditionele Bergischer Löwe openingswedstrijd voor Joest op zijn naam schreef was de liefde tussen Joest Racing en Rolf van korte duur. Volgens Rolf was de 935 een onhandelbare auto en keerde halverwege het seizoen Joest Racing de rug toe. Reinhold Joest slaagde met een major coupe erin om Manfred Winkelhock voor de rest van het seizoen binnen te halen. Omdat men bij BMW in deze periode niet bij officieel bij de toerwagenracerij betrokken was, kreeg Manfred gemakkelijk vrijstelling. Winkelhock slaagde er nog in om twee overwinningen te behalen.

2020 Merl NB
Volkert Merl voor zijn zege op de Nürburgring. Een gentlemen rijder die ontzettend hard ging.

Tweede rijder Volkert Merl wist zelfs nog tijdens de 300 KM wedstrijd op de Nürburgring een overwinning te scoren en eindigde zelfs als vierde in de eindstand van het kampioenschap. In 1981 zette men bij Joest voor Jochen Mass een schitterende in eigen regie gebouwde Porsche Moby Dick in. Een kopie van de Martini fabrieksauto. Jochen Mass behaalde een prachtige overwinning. Omdat de Groep 5 op zijn einde liep kreeg men bij Joest de sponsoring niet echt rond en werd de auto aan Gianpiero Moretti van Momo verkocht. Die keerde er nog eenmaal mee naar Duitsland terug voor de befaamde 200 Mijls race op de Norisring destijds. Moretti eindigde als tweede. De auto was de laatste jaren eveneens bij diverse historische wedstrijden te zien.

2020 Plankenhorn Stommelen Voor zowel Kremer als Loos Racing werd 1980 geen succesvol jaar.

Einde van Georg Loos Racing
Het einde van Georg Loos Racing kondigde zich eigenlijk begin 1980 wel aan. Het team van onroerendgoed handelaar liep op zijn laatste loodjes. Loos had in de Groep 5 miljoenen Marken opgestookt zonder ooit het gewenste titelresultaat te behalen. De eigenzinnigheid van de teameigenaar lag daar grotendeels ten debet aan. Bob Wollek behaalde op Mainz Finthen nog één overwinning voordat hij in 1981 weer naar Kremer Racing terugkeerde. Als logische opvolger van de K3 bouwde men bij Kremer de Porsche K4 op basis van een lichtgewicht frame. Superlicht en supersnel. Met de K4 won Wollek de 200 mijlswedstrijd maar viel in de DRM wedstrijd uit maar werd alsnog als zesde geklasseerd. Wollek bezorgde K4 op de Nürburgring in de zomer de allerlaatste zege van Kremer in het DRM tijdperk.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet