Sportscars

Sportscars: ACO en IMSA maken meer details nieuwe LMDh-topklasse bekend

200507 IMSA WEC Sebring
Op de affiche voor Sebring samen: LMP1 en DPi. Vanaf 2022 komt de LMDh.

Eigenlijk had het al bijna twee maanden geleden moeten gebeuren, tijdens een aangekondigde persconferentie in het kader van het gecombineerde IMSA/FIA WEC-weekeinde op Sebring, medio maart, maar nu kwam het er dan eindelijk van: nadat eerder de teams en fabrikanten al werden geïnformeerd, maar die moesten beloven niets naar buiten te brengen, werden er vandaag meer details wereldkundig gemaakt over de geplande LMDh-klasse als nieuwe topcategorie in de internationale sportwagenracerij van zowel het FIA WEC als het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. De beide organisaties zeggen in gesprek te zijn met "meer dan een dozijn" automobielfabrikanten.

Tekst: René de Boer
Foto: Sebring International Raceway

Eind januari werd tijdens de week van de Rolex 24 At Daytona al de lang verwachte 'convergentie' aangekondigd: het opstellen van een gemeenschappelijk technisch reglement als basis voor de topklasse van beide kampioenschappen. Toen werd beloofd dat er in Sebring nadere details bekendgemaakt zouden worden, maar ja, sindsdien is de situatie in de wereld behoorlijk veranderd. Zo konden ook allerlei geplande meetings tussen de technische afdelingen van IMSA en ACO (promotor van het FIA WEC en de 24 Uur van Le Mans) niet fysiek plaatsvinden, maar moest er gebruik gemaakt worden van televergaderen. Zo nam het hele proces meer tijd in beslag dan aanvankelijk gepland, maar nu ligt er toch iets tastbaars.

Zoals al bekend was, vormt de volgende generatie LMP2-chassis van de toegelaten constructeurs Dallara, Ligier, Multimatic en Oreca de basis voor de nieuwe auto, waarvoor een maximum budget van kracht wordt. De LMDh-auto's zullen, in de termen van ACO en IMSA, een identieke "ruggengraat" hebben als de nieuwe LMP2-chassis, waarbij onder "ruggengraat" de volledige auto behalve bodywork, motor en hybridesysteem wordt verstaan.

Alleen "mainstream automotive manufacturers" mogen volgens IMSA en ACO een LMDh-auto laten homologeren, wat dus vragen oproept over de positie van partijen als bijvoorbeeld Glickenhaus en Kolles. De LMDh-auto's zullen worden voorzien van stijlkenmerken van de betreffende fabrikanten en overeenkomstige merkaanduiding van de motoren. Ook is voorzien in een hybridesysteem op de achteras, wat met het oog op kostenbesparing echter voor alle auto's identiek zal zijn. Tevens is een homologatieperiode van vijf jaar afgesproken.

Er geldt een minimumgewicht van 1030 kg, 100 kg meer dan het huidige LMP2-minimum van 930, 152 kg meer dan de LMP1-hybride (878 kg) en 197 kg meer dan de LMP1-non-hybride (833 kg). Als maximum vermogen wordt 500 kW (680 pk) aangegeven als combinatie van de kracht uit het hybridesysteem en de interne verbrandingsmotor. Voor de rest komt er één carrosserievariant, dus speciale 'low drag'-versies voor Le Mans zijn verleden tijd. Michelin is aangewezen als uniforme bandenleverancier, terwijl er een 'balance of performance' van kracht zal worden om de Le Mans Hypercars (LMH) en de LMDh's gelijk te trekken.

Als eerste evenement wordt nog steeds gestreefd naar de Rolex 24 At Daytona in 2022, waarbij ook daar hypercars (opnieuw met de toevoeging 'mainstream manufacturers') worden toegelaten, mits de prestaties op IMSA-circuits verder kan worden beoordeeld. Het kan in het licht van de COVID19-epidemie echter nog zijn dat verder uitstel noodzakelijk is, dit zal op een later tijdstip worden beoordeeld.

"De droom van vele fabrikanten wordt hiermee eindelijk werkelijkheid: dezelfde auto is toegelaten om te racen in het FIA WEC en het IMSA WeatherTech SportsCar Championship, zonder dat er aanpassingen behoeven te worden doorgevoerd", zegt ACO-president Pierre Fillon. Ed Bennett, CEO van IMSA, verklaart: "Er is nog werk te doen, maar de positieve geest van samenwerking tussen ACO en IMSA, de vier constructeurs en de vele geïnteresseerde fabrikanten is fantastisch en tot nu toe ongekend." Gérard Neveu, CEO van het FIA WEC, zegt: "Onze strategie is om met LMDh het beste antwoord te vinden op de technische en sportieve wensen van fabrikanten en hen de beste wereldwijde zichtbaarheid voor hun merken te bieden. De topklasse omvat nu auto's met lage kosten en hoge prestaties." IMSA-president John Doonan tenslotte verwijst naar de vele elementen van de DPi-klasse die hun weg vonden naar de geplande LMDh. "De toevoeging van relevante technologieën opent daarbij voor nog meer fabrikanten de weg naar deelname.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet