Retro

Retro: De schitterende DRM tijd met haar spetterende bolides. Deel 1

Recentelijk verscheen er een aanvulling of wel een derde druk van het boek "Einfach eine Geile Zeit" over de roemruchte Deutsche Rennsport-Meisterschaft. De DRM betekende voor uw auteur ook zijn entree in de mediawereld. Onze oosterburen gaven hun eigen interpretatie aan het FIA Groep 5-reglement hetgeen leidde tot het spectaculaire DRM-kampioenschap dat door Ford, BMW en Porsche werd groot gemaakt. Het kampioenschap dat overigens een voorganger van de huidige DTM was. En er zijn toch wel veel parallellen te trekken. Ook de DRM ging uiteindelijk vanwege reglementsveranderingen en hoge kosten ten onder.

2020 Zandvoort
De spectaculaire DRM Groep 5 bolides waren in 1978 en 1979 op Zandvoort te gast.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

De schitterende DRM tijd met haar spetterende bolides
In 1977 bevindt de DRM zich met de introductie van het BMW Junior Team op zijn hoogtepunt. Een nationaal kampioenchap dat door de fabrieksdeelname van BMW ineens internationale uitstraling verkrijgt. Journaille uit de gehele wereld werd ook toen al door de fabrikant uit München bij diverse top events ingevlogen.

De strijd tussen Ford en BMW heeft zich van het EK Toerwagens (dat door de energiecrisis een flinke knauw had gekregen) naar hun Duitse thuisgrond verplaatst. De BMW-Junioren Manfred Winkelhock, Marc Surer en de Amerikaan Eddie Cheever maken met de door BMW-Sportdirecteur Jochen Neerpasch in het leven geroepen BMW Junior Team furore op de Duitse circuits.

2020 Cheever Winkelhock 1977 De BMW-Junioren zorgden in 1977 voor zoveel spektakel dat er nu 43 jaar later nog steeds over gesproken wordt.

Hoogtepunt in 1977 was de wedstrijd op de Norisring die tussen het Mampe Zakspeed Ford Team en de Junioren tot een destructie derby tussen beide partijen leidde. Neerpasch moest zijn Junioren daarna zelfs voor de daaropvolgende wedstrijd op Diepholz laten pauzeren.

Tijdens het weekend van 12/14 augustus 1977 maakte ik mijn eerste reportage over de Duitse Groep 5 in het Belgische Zolder. Als medewerker van het magazine Asian Auto beschikte ik voor de eerste maal over een officiële persaccreditatie. Mijn debuut? Een reportage van 17 pagina's in full color. Een betere intro kon ik mij eigenlijk niet voorstellen. Het was jarenlang mijn visitekaartje.

2020 Heyer
De spectaculaire Groep 5 Escort BDA van Hans Heyer. Legendarisch gewoon.

Het kampioenschap bestond uit twee Divisies, Div 1 boven 2L en Div 2 tot 2L. Div I werd voornamelijk door de Keulse Porsche-teams van Georg Loos en de gebr. Kremer beheerst. De eigenzinnige teameigenaar Georg Loos was niet altijd de populairste man in de paddock. Zijn rijders mochten bijv. niet aan de trainingen deelnemen als meneer Loos te laat kwam of ergens onderweg in de file stond. Hij leidde zijn team op een tirannieke manier en ook in het anders zo gemoedelijke Rijnland Palts waren de kampen verdeeld. Om het op zijn zachtst uit te drukken waren er in de Keulse kroegen met regelmaat meningsverschillen.......

2020 Peterson
Ronnie Peterson met de fabrieks BMW 320 tijdens de trainingen van de Eifelrennen 1978. F1 coureurs reden daar niet meer in de F1 maar vrijwel iedereen zocht voor de Nordschleife wel een zitje in de toenmalige F2, DRM of sportscars......

Div II werd door Ford en BMW beheerst. Hoewel er twee Divisies waren was er maar één kampioen. Het puntensysteem was heel simpel. De rijder die overall de meeste punten verzamelde was kampioen.

2020 MW
De doorbraak van Manfred Winkelhock. Ik was er in 1977 getuige van. Op de rug gezien Norbert Haug, de latere Mercedes Sportchef toen sportredacteur bij Auto Motor und Sport.

Terug naar Zolder 1977. De BMW-Junioren Manfred Winkelhock en Eddie Cheever streden in Div II om de hoogste eer. Tot aan de laatste ronde was het niet zeker wie de wedstrijd op zijn naam zou schrijven. Eddie Cheever werd met 1/3000e door zijn teamgenoot verslagen. Harald Grohs eindigde in de Jägermeister BMW 320 als derde. Voor de uit de Scirocco Cup afkomstige Winkelhock betekende het zijn eerste overwinning. Tot aan zijn dood zou Manfred vele malen mijn pad kruisen. Een mens waarvoor ik veel respect had en met wie ik ooit op een verregende Tweede Kerstdag in Eindhoven mijn eerste interview mocht maken.

2020 Bob Wollek
De legendarische Bob Wollek na zijn Div I zege 1977 gewiib tussen de fans. Parc Ferme was er eigenlijk niet.

De legendarische Bob Wollek won de Div I wedstrijd. Na afloop rookte Bob tussen de fans ontspannen zijn sigaretje op. Rolf Stommelen zou dat jaar voor het team van Loos de titel binnenhalen. Het jaar daarop zou Rolf naar Schnitzer Toyota overstappen maar het project werd een mislukking.

2020 Heyer Capri
De fabuleuze 2L Ford Capri in Div II maar die zou al snel naar Div I verhuizen.

Het Schnitzer Team zou het daaropvolgende jaar met Harald Ertl met een 320 Turbo binnenhalen. De 2L motoren van zowel Ford als BMW werden inmiddels vrijwel allemaal met een Turbo-motor uitgerust.

2020 Paddock
Op de rug gezien. Harald Ertl en Erich Zakowski kijken toe hoe een monteur aan de Capri werkt. Geen ingenieurs en data uitlezerij.....Het kon in de zeventiger jaren. Het spektakel was er niet minder om.

Het Zakspeed Team van Erich Zakowski begreep dat de legendarische Escort niet meer competitief was en stapte over naar de Ford Capri die met 95 kg zelfs beneden het gewicht van 790 kg lag. De auto maakte zijn debuut in het voorprogramma van de Duitse GP en Hans blies al na vier ronden zijn motor op. Tijdens de finale van de ADAC Supersprint op de Nürburgring bezorgde Hans de Capri zijn allereerste overwinning. Regerend kampioen Harald Ertl was zo onder de indruk van de Capri dat hij met sponsor Sachs Sporting eveneens naar Zakspeed overstapte. Het bleek achteraf een verkeerde beslissing te zijn. Van de 11 wedstrijden won Hans er 6 en Harald er 3. In feite had Toine Hezemans in 1978 gewoon DRM kampioen moeten worden maar taktisch gepruts van teameigenaar Georg Loos kostte de Nederlander uiteindelijk de titel.

2020 Hezemans
De door Grab gerunde Escort van Toine Hezemans was geen partij voor de Zakspeed Capri's en fabrieks BMW's

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet