DTM

Column: Duitse autosport terug bij af?

De bekendmaking dat Audi Sport eind 2020 de stekker uit het DTM zou trekken sloeg gisteren in als een bom. Enerzijds totaal onverwacht, anderzijds iets wat insiders wel vreesden gezien het Coronavirus en de dalende verkopen binnen het V.A.G. concern.

2020 Frijns
Goodbye Audi en wat nu voor Robin Frijns?

Tekst en Foto's Willem J. Staat

Duitse autosport terug bij af?
Met een tussenpauze van 1992 tot 2000 is Audi ononderbroken in de DTM aanwezig geweest en steeg onder leiding van Dr. Wolfgang Ullrich destijds tot ongekende hoogte waarin de lat enorm hoog werd gelegd. Het merk nam niet altijd de populairste beslissingen. "Timo schiess ihm raus", het voortrekken van Martin Tomczyck op Zandvoort destijds etc. Maar dit is een marketingsport waarin auto's aan de man gebracht moesten worden en daarvoor gelden iets andere parameters dan in een lokaal TCR kampioenschapje......


2020 Norisring
Goodbye Audi.

Vanwege het unieke concept kon de DTM zich jaren lang over een enorme globale belangstelling in vooral de printmedia verhogen. Waarom andere kampioenschappen dat niet konden is gemakkelijk te verklaren. Met uniforme nationale kampioenschappen valt er weinig bijzonders te melden. GT3 mag dan een variatie aan diversiteit qua merken bieden, ze hebben overal dezelfde kampioenschappen. Waarom zou je als buitenlandse media bijv. ook maar iets schrijven over het Australisch GT kampioenschap?

2020 Audi Mercedes
Beeld uit een mooi verleden. De titanenstrijd tussen Audi en Mercedes. Beide merken verlieten binnen twee jaar het DTM platform.

Audi, BMW en Mercedes hebben zich in de DTM jarenlang dankzij gezamenlijke inspanningen over een enorme belangstelling mogen verheugen. Met uitzondering van de Norisring liep de publieke belangstelling, evenals bij diverse andere internationale kampioenschappen echter langzaam achteruit. Deels te wijten aan livestreams en andere factoren zoals een veranderend vrije tijds platform.
Tussen de DTM en de ADAC heerst vanwege haantjesgedrag tussen de bestuurders al jarenlang een interne strijd die de sport zeker geen goed gedaan heeft.

Australië heeft de Supercars als uithangbord en GB de BTCC. Regels die men in Duitsland ook nooit zal accepteren "omdat ze het zelf niet uitgevonden hebben" Alhoewel de DTM in de beginjaren met haar gewichtshandicaps op het succesvolle Franse NOSCAR concept gebaseerd was waar de R5 Turbo van Jean Ragnotti de Camaro van Jean Pierre Jarier met regelmaat versloeg en het nodige spektakel op de banken bracht.


2020 Stuck
Mooie tijden tussen 1990 en 1992. Hans J. Stuck gaf Audi de titel in 1990 maar ook een gezicht.

Ironisch genoeg legde men bij Audi in 1992 met de omstreden krukas affaire de eerste bom onder de DTM. Het merk trok zich uit de sport terug en Alfa Romeo Mercedes en l Opel wisten de serie tot 1995 in leven te houden tot beiden vanwege te hogen kosten de stekker eruit moesten strekken.


2018 Afscheid Ekki
Maar ook de Zweed Mattias Ekström was jarenlang het gezicht van het merk en nam begin 2018 op een prachtige manier afscheid in Hockenheim.

Het STW alternatief met de Supertourers sloeg ondanks de deelname van Audi, BMW, Nissan, Honda Opel, Peugeot en Ford in Duitsland nooit aan, simpelweg omdat ze die klasse niet uitgevonden hadden. Daar kun je lang over discussiëren maar het was de realiteit. De wedergeboorte van de DTM kende tot medio tot 2015 een behoorlijke opleving. Daarna begon de serie af te vlakken. Het terugtrekken van Mercedes in 2018 versnelde dit proces. Een mogelijke fusie tussen het DTM en het Japanse Super GT reglement stemden velen hoopvol.

Gerhard Berger zette het werk van zijn voorganger Hans Werner Aufrecht voort. Bruggen en barrières moesten geslagen en overwonnen worden. Voorlopig heeft het niet zo mogen zijn.

2017 Zandvoort
Bij Audi nam men niet altijd populaire maar wel tactische beslissingen. Alex Premat moest in 2007 Tomcyzyck om tactische redenen voor laten gaan.

De vicieuze cirkel herhaalt zich in Duitsland andermaal. Na het vertrek van de Groep 5 in 1981 kwam de Groep C die op nationaal niveau al snel onbetaalbaar bleek. Vervolgens kwam de DPM dat later tot DTM werd omgedoopt en jarenlang voor succes garant stond.

De Coronacrisis en de opkomst van de ecologische autosport hebben bij de Board van Audi AG het proces versneld om andere wegen in te slaan en zich op de Customer Sport te richten. Dat laatste vind ik bedenkelijk en betrekkelijk want het merk uit Ingolstadt heeft met de RS3 Toerwagen het afgelopen seizoen velen in de kou laten staan........

2020 2017 Premat
Schijnvreugde tussen Premat en Tomcyzyck op Zandvoort 2007.

De ecologische autosport zoals de Formule E zal bij de millenniumkinderen vanwege hun opkomende milieubewustheid een vlucht nemen en vele fabrikanten hebben dit inmiddels goed begrepen getuige hun deelname aan dit soort kampioenschappen. En in de toekomst zullen we ook niet ver meer verwijderd zijn van nationale kampioenschappen zoals dit. Het is een kwestie van tijd waarin de Coronacrisis dit proces mogelijk versneld heeft. Tijdens de diverse workshops die ik de afgelopen jaren in Keulen heb mogen bezoeken is mij door ingenieurs uit de branche meermaals verteld dat het automotive platform de komende veertig jaar verandert en met de huidige Audi politiek is die stap andermaal weer een fase dichterbij gekomen.

2020 Rast
René Rast bracht Audi terug op de kaart.

Een fusie tussen de DTM organisatie en de ADAC GT Masters lijkt onwaarschijnlijk want daarvoor zijn de interne verschillen over de invulling van diverse parameters te groot.De ADAC GT Masters brengt een schitterend pakket op de baan maar vormde nooit echt concurrentie of zelfs maar als alternatief op de baan. Waarom niet?

2020 Rocky Zandvoort
2013 Mike Rockenfeller kampioen op Zandvoort.

Daar is een simpele verklaring voor. In de DTM had je in het verleden grote namen als Häkkinen, Coulthard en Alesi ( ongeacht of ze wat presteerden of niet...) later opgevolgd door kampioenen zoals Schneider, Spengler, Paffett en Tomczyck die de DTM een gezicht gaven.

2020 GT 500
De droom van een samenwerking met het Japanse Super GT kampioenschap. Daar schenen toch van het begin af aan duistere wolken boven te hangen.

ADAC GT Masters kampioenen zoals Diego Alessi en Dino Lunardi zijn allang in vergetelheid verdwenen......2018 kampioen Mathieu Jaminet kent in Duitsland bijna niemand. Gebrek aan goede marketing gaf hun jammer genoeg onvoldoende gezicht. Misschien kan de ADAC voor de toekomst voor een ander concept opteren waarbij de professionals hun eigen wedstrijd bijv. op zondag rijden? Het zou de serie geen kwaad doen. Ook Gerhard Berger stond onlangs open voor GT3 en met een GT4 Sprintseries is men eigenlijk weer terug naar de oude DTM basis.

2020 Duval
Audi heeft het huidige DTM concept laten stranden.


Wat nu? De Coronacrisis zal een andere invulling van de nationale autosport in Duitsland aanzienlijk versnellen. In Spanje werd vorig jaar bijv. al de Leon E-Racer aangekondigd. Een andere optie is een betaalbare NASCAR Whelen formule waarin inmiddels nogal wat mensen uit de GT wereld onderdak hebben gevonden. Maar de brullende V8 motoren passen jammer genoeg niet meer in het huidige tijdsconcept. Fabrikanten zullen altijd in deze sport geïnteresseerd blijven maar het gaat voor onze oosterburen een enorme uitdaging worden om een fatsoenlijk uithangbord op de rails te krijgen. Zelfs de MCN op de Norisring hoopt voor de toekomst nu op de FE. Andere uitdagende tijden......

Willem J. Staat

2020 Audi Q E-Tron
De toerwagentoekomst zoals men het bij Audi misschien ziet? Een prachtig concept voor de millenniumgeneratie

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet