Retro

Retro 1987: Publiek op de banken tijdens opwindende Pinksterraces


480 start productie
Dit keer was het Henny Hemmes die de dans even mocht aanvoeren voordat Arie Ruitenbeek orde op zaken stelde.

Standaardtoerwagens
De dag werd besloten met de standaardtoerwagens en dat werd een race van hoog gehalte. Fred Krab en Frank Eglem maakten er bijvoorbeeld samen een geweldige show van. De BMW junior kwam bij het ingaan van de Tarzanbocht met merkgenoot Frans Vörös in botsing en werd vervolgens helemaal rond gedrukt door John Postmaa. Het noopte de BMW-rijder tot een inhaalrace en een demonstratie van zijn kunnen. Hij is alleen nog wat te bedeesd zo bleek toen hij op zijn weg naar Frans Vörös Fred Krab tegen kwam. Die had inmiddels weer volop last van de bekende remproblemen met de Montego Turbo maar wilde zich niet zomaar gewonnen geven.
    480 voros krab
Frans Vörös was niet meer te achterhalen.

Keer op keer kwamen ze beiden het rechte eind afstormen en daar waar Krab eindelijk in de remmen ging was het eigenlijk te laat maar op een onwaarschijnlijke manier wist hij telkens de wild slingerende Austin toch weer in het gareel te krijgen. Dat spelletje herhaalde zich telkens weer tot Krab een keer echt te laat het anker uitgooide en toen was Eglem er definitief langs. Frans Vörös was alleen niet meer te achterhalen.

Arie Ruitenbeek had het weekend met een konkurrent minder te rekenen. Jeroen Hin miste volledig de boot. Het was zijn bedoeling om direkt na afloop van de eerste training in Zolder naar Zandvoort te racen om daar de Cosworth te kwalificeren, maart omdat de training in België uitliep bleek het geen haalbare kaart. Stiekem probeerde Raymond Coronel de wagen van Hin op een acceptabele plaats te kwalificeren maar rekende buiten de waard, in dit geval de kollega Cosworth rijders. Die hadden de operatie met verbazing aanschouwd en besloten protest aan te tekenen. Het gevolg was dat Hin niet eens meer van de laatste plaats zou kunnen starten maar vanaf het dak van de starttoren moest konstateren dat Arie Ruitenbeek zijn start volledig verknalde zodat Henny Hemmes het veld kon aanvoeren. Dat duurde tot de tweede ronde toen in de Marlborobocht Henny een gaatje liet vallen en even in het zand kwam en Ruitenbeek er als de kippen bij was om haar samen met Theo Koks naar een derde plaats te verwijzen. Voor Koks duurde de weelde niet lang want al na zeven ronde kon hij zijn Cosworth aan de kant zetten met een kapotte koppakking. Voor Arie Ruitenbeek was het toen een koud kunstje om de race als overwinnaar uit te rijden.


480 daihatsu swift


480 daihatsu

De kleinste klasse werd ook een pure propaganda voor de autosport. De nieuwe Daihatsu Charade GTI van Evert Bolderheij bleek net over iets meer vermogen te beshikken dan de Suzuki Swift GTI van Berend Oeberius Kapteijn, al was de wegligging van de laatste weer beter. " Ik heb met alle legale middelen geprobeerd Berend te blokkeren en dat lukte me ook. Eenmaal de bocht door kon ik hem makkelijk in bedwang houden. Maar het vergde teveel van de banden en toen ik in de laatste ronde alleen maar op kanvas reed ging ik er in het Scheivlak af zsodat Berend er eindelijk langs kon", aldus Bolderheij die even als BOK zichtbaar had genoten.

Volgende race op zondag 28 juni op Zandvoort tijdens het Racefestival 1987.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet