Retro

Retro 1987: Publiek op de banken tijdens opwindende Pinksterraces

480 crash starlets
Eric Vosveld raakt de gespinde Jip Coronel...


Toyota " Flying Circus" Cup
Opduwen hoort nu eenmaal bij het merkenracen en niemand die daar iets kwaads van zal zeggen. Maar blijven opduwen terwijl de laatste meters voor een haakse bocht inmiddels zijn ingegaan wordt niet getolereerd. Daar kwamen David Hart en Theo van den Berg na afloop van de Toyota race ook achter. Zij werden door de judges of facts op de bon geslingerd en rigoreus gediskwalificeerd. Maar hun vergrijp was slechts een topje van de ijsberg. Het was werkelijk dit keer bar en boos. Evan Kersbergen, die het weekeind in blakende vorm verkeerde en een zesde trainingstijd noteerde kwam niet verder dan het Scheivlak waar zijn race vol in de banden eindigde. Het lukte de marshalls niet om de wagen weg te krijgen en gedurende de hele race bleef hij er als een hinderlijk en gevaarlijk obstakel staan. Eric Vosveld, ook al snel met Pinksteren , mocht drie ronden volmaken voordat hij in de Hugenholtzbocht kansloos op de in de rondte gegane Jip Coronel klapte en en passant Jaap van der Ende met zich meenam.


480 starlet crash2
... en moet met flinke schade de strijd staken.

David Hart werd op het rechte eind door twee treintjes zodanig gemangeld dat zijn Starlet een halve meter boven het asfalt zweefde. Raymond Coronel stond op dezelfde plaats plotseling dwars, werd vervolgens midscheeps geramd waarop hij tot in de Tarzanbocht werd voortgeduwd. Theo van den Berg werd bij het ingaan van de Tarzanbocht door Jan Scholten geraakt en was er even letterlijk bijna ondersteboven van. Diezelfde Scholten zette Rob Nobels bij het ingaan van het Scheivlak even zodanig naast de baan dat hij aan elke kant de vangrail op zijn sterkte kon testen. Protesten alom, met name vanwege het optreden van de pace-cars. Op een gegeven moment stonden er zoveel Starlets op gevaarlijke plaatsen dat de wedstrijdleiding besloot de race even te neutraliseren om het gevaar te keren.
    480 pace car
De pace-car moest de baan op om het gevaar te keren.

Twee pace-cars werden de baan ingestuurd, de tweede precies achter het kersvers gevormde kopgroepje. Die interventie beroofde de achtervolgers definitief van de aansluiting zodat het vervolg een gelopen race leek. En dat was weer de aanleiding tot protesten. Hoe het ook zij, er werd zelfs voorgesteld om de uitslag van de Pinksterrace maar helemaal te schrappen en dat is gezien de gebeurtenissen in de baan niet eens zo'n gek voorstel. Jan Scholten, John Postmaa, John Vos en Frans Verschuur zullen daar geen genoegen mee willen nemen en zeker Martin van Bourgondiën niet want voor het eerst sinds jaren was hij weer vooraan te vinden en wel aan de kop van de achtervolgers.
 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet