IndyCar

Indycar: Indycar werkt nu al aan plan om teams van ondergang te behoeden

De Indycar-organisatie werkt nu al aan een aantal maatregelen om de financiele lasten van haar teams te verminderen vanwege het COVID-19 virus dat de wereld in haar greep heeft.

12 Power

Tekst Willem J. Staat
Foto Indycar

Indycar werkt nu al aan plan om teams van ondergang te behoeden
Volgens Indycar CEO Mark Miles is Roger Penske, de huidige eigenaar van Indycar en de IMS de stuwende kracht achter het initiatief. Met Roger Penske beschikt Indycar over een man die niet alleen teameigenaar maar ook promotor van de series is. Roger Penske heeft een diepgaande kennis van deze materie en houdt zich momenteel bezig met de behoeftes van de belanghebbende teams die op dit moment niet kunnen racen.

Mark Miles: "Roger heeft al met de teameigenaren over zijn plannen gecommuniceerd en wat hij van plan is om te gaan doen. Een deel daarvan kan te maken hebben met het beschermen van inkomsten, het verlagen van de kosten of uitstel ervan. En dit gebeurt ook met de racepromotors."

Het eerste is natuurlijk het Leaders Card Programma dat tien jaar geleden werd geïmplementeerd om het standaardsysteem voor het uitbetalen van prijzengeld te vervangen. Omdat de grotere teams het grootste deel hiervan mee naar huis namen vroegen de kleinere teams binnen de serie destijds om het speelveld zoveel mogelijk tegelijk te trekken door dit over alle fulltime teams te verdelen.Voor de teams die zich hieraan geconfirmeerd hebben, heeft Indycar Leaders Circle contracten ter waarde van iets meer dan een miljoen dollar per auto toegekend dat via een maandelijkse termijn wordt uitbetaald.

Hoewel er voorlopig tot eind april niet geracet gaat worden zijn de teams er inmiddels van in kennis gesteld dat Leaders Circle toch de eerste termijn zal betalen.Vanwege de Coronauitbraak moeten de teams er rekening meehouden op het annulleren van meer races. Voor het leasen van de banden moet per jaar ook 1 miljoen dollar per inschrijving betaald worden.

Vervolgens zijn er de motorleasecontracten van Chevrolet en Honda. Het contract per auto bedraagt 1.2 miljoen dollar ongeveer. Voorlopig hebben Honda en Chevrolet zich bij Firestone aangesloten om de betalingen even uit te stellen. Net zoals bij andere raceseries zijn er grote zorgen in de paddock. Het belangrijkste feit. Gaan de teams allemaal overleven?
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet