DTM

DTM: Audi toont nieuwe kleurenschema's voor DTM-seizoen 2020

200316 DTM Audi liveries
De nieuwe kleurstellingen van de zes Audi-fabrieksauto's voor het komende seizoen

Normaal gesproken had op Hockenheim vandaag de eerste van in totaal vier testdagen ter voorbereiding op het DTM-seizoen gehouden zullen worden, en bij die gelegenheid zouden we ook de nieuwe kleurenschema's voor dit jaar hebben gezien. De test werd zoals gemeld afgeblazen, maar niettemin stuurt Audi vandaag een overzicht de wereld in van hoe de RS 5 DTM's er voor het komende seizoen uitzien. Daaronder ook de auto van Robin Frijns, wederom in de kleuren van de high-performance-brandstof Aral Ultimate. Frijns is enorm tevreden over de uitmonstering van zijn auto: "Ik vind het de mooiste in het veld", liet de Maastrichtenaar weten.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Audi, Rebocar/R. de Boer

Audi heeft voor dit jaar bij de kleurenschema's van de auto's een stap gezet die we tot nu toe nog niet eerder in de DTM zagen: achter de middenstijl is er sprake van een doorlopend geheel, in plaats van een onderbreking voor de achterste zijruiten, die in de DTM toch geen echte functie hebben. Het doet een beetje denken aan de uitvoering van de raceauto's uit het Braziliaans stockcar-kampioenschap.

200316 DTM livery Frijns
Zo gaat de auto van Robin Frijns er dit seizoen uitzien

DTM-titelverdediger René Rast heeft naast Audi Sport nu ook het Duitse woonwarenhuis Porta als sponsor op de auto, nadat de keten al jarenlang een persoonlijke sponsor van Rastt was. Nieuw zijn ook Twin Busch, een leverancier van werkplaatsequipment voor autobedrijven, als hoofdsponsor op de auto van Mike Rockenfeller, BMC Air Filter bij Loïc Duval en Riedel Communications, dat het volledige Audi-fabriekskader ondersteunt. Jamie Green rijdt dit jaar in de kleur van uitlatenmerk Akrapovic, terwijl Nico Müller met Castrol Edge en Robin Frijns dus met Aral rijden.

De mogelijkheden tot technische verbeteringen zijn in de DTM uit kostenoverwegingen zeer beperkt, maar enkele details zijn voor dit jaar toch nieuw. De hoeveelheid beschikbare brandstof is gereduceerd van 95 tot 90 kilogram per uur, wat leidt tot een iets lager vermogen dan vorig jaar. De 'push-to-pass'-functie zorgt daarbij voor een tijdelijke 'boost' naar zo'n 640 pk. Deze functie mag dit jaar twee keer zo vaak worden gebruikt als in 2019: in 24 raceronden, in plaats van de twaalf van vorig jaar. Bovendien is 'push-to-pass' nu ook toegestaan in de kwalificatie, evenals de neerklapbare achtervleugel.

200316 DTM Brazilian stockcars
Met de doorlopende kleuren doen de DTM-Audi's denken aan de Braziliaanse stockcars, zij het wel met kleinere startnummers
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet