Formule 1

Formule 1: Wanneer is de GP van Zandvoort? F1 maakt van nood een deugd

Hugenholtz-Corner

Na de afgelasting van de GP's van Australië, Bahrein, Vietnam en China, is de GP van Zandvoort officieel de seizoensopener van 2020. Maar nu de wereld stil staat door het Corona-virus, gaat eigenlijk niemand ervan uit dat er op 3 mei alweer geracet kan worden. Wordt de race dit jaar nog ingehaald? Of moeten we wachten op 2021?

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Chris Schotanus en Red Bull

Azerbeidzjan seizoensopener
De organisatie van de F1 sprak de verwachting uit dat er rond eind mei weer geracet kan worden. Dit zou betekenen dat ook de GP van Nederland (3 mei), Spanje (10 mei) en Monaco (24 mei) worden afgelast. Op 7 juni zou dan de openingsrace worden verreden in Azerbeidzjan – doorgaans een spectaculaire race. Prima om na drie maanden extra droogte met een knaller van start te gaan.

Zandvoort op poleposition
Zonder de eerste 7 races, blijven er nog 15 op de kalender staan. De hoop is dat er met wat creatief schuiven toch nog 17 of 18 races verreden kunnen worden. Daarbij lijkt Zandvoort op poleposition te staan om een nieuw raceweekend aangewezen te krijgen. Er is veel geïnvesteerd in het nieuwe circuit en er wordt vuurwerk verwacht – twee zaken die bij Liberty hoog in het vaandel heeft staan.

Bovendien kleven er aan verschillende andere races nog extra haken en ogen. De kans dat Melbourne de stad en Albert Park dit jaar nóg een keer volledig gaat optuigen voor een raceweekend, is niet waarschijnlijk. Voor Monaco valt het ook niet mee om later in het seizoen, als het toerisme op volle kracht is, de hele stad op slot te gooien voor een raceweekend.

Voor Vietnam gaat dezelfde vlieger op. Het splinternieuwe circuit in Hanoi loopt grotendeels over doorgaande wegen, dwars door de stad. Toch zullen Liberty en de lokale organisatie graag een paar stappen extra zetten om deze allereerste race in Vietnam toch nog in 2020 door te laten doorgaan.

De GP van Spanje stond vorig jaar al op losse schroeven, werd op het laatste moment als kalendervulling toegevoegd en kampt met financiële problemen. Daar zal niemand rouwig om zijn als die niet doorgaat.

Blijven dus over: Bahrein, Vietnam, China en Zandvoort. Als er voor 3 van de 4 een oplossing wordt gevonden, zou het seizoenstotaal toch op 18 races uitkomen.

Geen zomerstop
Wanneer is er nog tijd voor deze races? De eerste optie is de zomerstop. Die werd een aantal jaren geleden ingevoerd om de teams even te laten bijkomen van het intensieve reizen in de eerste seizoenshelft. Dat probleem is er nu niet, dus is een vakantie niet per se noodzakelijk. Tussen de GP van Hongarije (2 augustus) en België (30 augustus) zitten drie weekenden.

Start

Wanneer is de GP van Zandvoort?
Voor Zandvoort zou 9 augustus een logische optie zijn. Dan zit de race nog zo ver mogelijk van België af – twee weekenden op rij een thuisrace voor Verstappen is niet ideaal. Een zomerrace in Zandvoort zou ook nog eens een geweldig strandsfeertje met zich meebrengen; op 3 mei kan het vriezen of dooien. Probleem voor Zandvoort is dat hartje zomer waarschijnlijk alle hotels en pensions al zitten volgeboekt door toeristen.

Een andere optie zou zijn om in de zomerstop naar Azië te vliegen om Vietnam in te halen. Met een heel strakke planning zou dat zelfs gecombineerd kunnen worden met China. Dit zijn buurlanden, wat de logistiek iets minder ingewikkeld maakt.

Voor Zandvoort wordt het dan een stuk ingewikkelder om een ander weekend te vinden. 21 juni wordt er niet geracet, maar de twee weekenden ervoor én erna wel. Vijf races op rij is geen optie. 12 juli geeft vier op een rij – ook niet wenselijk. 26 juli zou wel een optie zijn, maar dat levert hetzelfde toerismeprobleem als 9 augustus. Na de zomer is er ook geen plek. 13 september zou weer vijf op een rij geven. 4 oktober levert vier op een rij, en bovendien is het dan waarschijnlijk al droevig herfstweer.

De beste opties lijken dus 9 augustus of 26 juli, al hebben die allebei het probleem van de zomertoerisme. Er is nog een derde goede optie: 31 mei. Liberty sprak immers de hoop uit dat er "eind mei" weer geracet wordt. Dan zou Zandvoort toch seizoensopener zijn, en kan de zomer worden gevuld met China en Vietnam. Het zou dan ten koste gaan van de Pinksterraces, maar de commerciële belangen van de F1 zullen voor het circuit íéts groter zijn. Ook in het pinksterweekend zullen er echter veel hotels en pensions al volgeboekt zitten.

Welk alternatief er ook bedacht wordt, er zal altijd een hoge dosis creativiteit worden gevraagd. Maar met denken in problemen zal er nooit een oplossing worden gevonden.

Verstappen sparks

Voor Bahrein lijkt een plekje aan het eind van het seizoen gegarandeerd. Logistiek gezien kan de race prima gecombineerd worden met Abu Dhabi. Het weekend erna, op 6 december, is een optie – vorig seizoen eindigde ook in december. En net als in Abu Dhabi is het dan in Bahrein nog prima weer.

Dat de twee races normaal gesproken zo ver uit elkaar zijn gepland, is vanwege promotionele doeleinden. Maar nood breekt wetten. Bovendien biedt het ook wel weer kansen om fans naar de golfstaten te halen: twee races voor de prijs van één. Abu Dhabi heeft contractueel het voorrecht om de laatste race van het jaar te organiseren. Een mogelijkheid is om die race dan een week naar achteren te schuiven en Bahrein daarvoor te plannen. Op sportief vlak zou Bahrein een veel betere afsluiter zijn dan de doorgaans doodsaaie slotrace in Abu Dhabi.

Experimenteren met tweedaags raceweekend
Welke keuze er ook gemaakt wordt; het lijkt onvermijdelijk dat er een aantal keren drie raceweekenden achter elkaar zullen komen. En daar zal Liberty van watertanden. De F1-organisatie speculeert al langer over tweedaagse race-evenementen. De vrijdagtrainingen zijn hen namelijk een doorn in het oog. Er is weinig media-aandacht voor en ook de tribunes zijn slechts mondjesmaat gevuld.

Nóg erger: de vrije trainingen verpesten het verrassingseffect. Regelmatig komen topteams als Mercedes en Ferrari op vrijdag nog niet goed uit de verf. Met de vergaarde data uit de twee vrije trainingen duiken de testrijders vervolgens de hele nacht de simulators in. En op zaterdagochtend zijn de problemen overwonnen en staan ze weer gewoon vooraan. Als de teams pas op zaterdagochtend tegen hun afstellingsfouten aanlopen, moeten ze er zelf mee dealen en is er weinig tijd tot de kwalificatie. Daarna gaan de auto's in parc fermé en mag er niet meer gesleuteld worden. De kans om eens andere teams als Mercedes, Ferrari en Red Bull op de voorste drie startrijen en podiums te zien, wordt een stuk groter.

De Formule 1 is conservatief, dus Liberty moet hard lobbyen om het format van het raceweekend te veranderen. Nu kunnen ze van de nood een deugd maken. De commerciële belangen om ook in 2020 zo veel mogelijk raceweekends te hebben, zijn groot. Dus moeten er concessies worden gedaan. Als er drie weekenden op rij wordt geracet, zou het voor de teams een grote lastenverlichting zijn als de vrijdagen nog opbouwdagen zijn.

"We hebben dit jaar flexibiliteit van de teams nodig", vertelde Ross Brawn tegenover Sky Sports. "Dit zijn uitzonderlijke omstandigheden. We kunnen geen commercieel succesvol seizoen voor de teams organiseren, als ze zich verzetten tegen drie raceweekends op rij. Ik heb er vertrouwen in dat de teams flexibel genoeg zijn om dit mogelijk te maken."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet