IndyCar

Voorbeschouwing IndyCar deel 1: Rinus VeeKay rookiefavoriet

Aanstaand weekend begint in het Amerikaanse St. Petersburg het Indycar seizoen. Met de komst van Roger Penske als grote baas van de Indianapolis Motor Speedway en het kampioenschap zelf, staan we mogelijk aan de vooravond van een nieuw gouden tijdperk waarin onze landgenoot Rinus Veekay dan met zijn neus in de boter valt. De verwachtingen omtrent de prestaties van VeeKay zijn hoog gespannen. Zeker omdat hij tijdens twee tests op Sebring, COTA en de Texas Motor Speedway bij het team van Ed Carpenter duidelijk al zijn visitekaartje heeft afgegeven.

Veekay Actie
Rinus VeeKay grote favoriet voor de rookietitel.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar

Focus op Indycar deel 1. Voorbeschouwing seizoen 2020. Rinus VeeKay Rookiefavoriet
Wij zijn ervan overtuigd dat Rinus VeeKay bij het team van Ed Carpenter één van de serieuze kandidaten voor de rookietitel is. Hij moet dan wel afrekenen met zijn eeuwige tegenstander Oliver Askew en nog wat andere kandidaten, zoals Felipe Nasr, Colton Herta en Pat O'Ward. Hoewel laatstgenoemde eigenlijk niet echt meer een rookie genoemd mag worden. In de huidige Indycar-series treedt VeeKay in de voetsporen van Robert Doornbos en Ho Pin Tung, die er na een kortstondig kwalificatie optreden in Indianapolis al snel de brui aan gaf.

Doornbos Carpenter Na het opgaan van Champcar in Indycar in 2008 streed de huidige F1-commentator Robert Doornbos (onderin) met teambaas Ed Carpenter en Sebastien Bourdais. De Champcars waren Robert op het lijf geschreven. De Indycars waren een wat moeilijker verhaal.

Met Indycar-legende Arie Luyendijk ging dat eind tachtiger aanmerkelijk beter, want die schreef tweemaal de Indy 500 op zijn naam (1990 en 1997). Maar ook mannen als Jan Lammers en Cor Euser probeerden in die periode naar de Amerikaanse raceserie door te stoten. In de tijd van 'the split' of de 'scheiding' tussen Indycar en Champcar waren Charles Zwolsman Jr. Niki Pastorelli en Robert Doornbos actief. Doornbos was in Champcar een grote concurrent van Sebastien Bourdais. Hij wist twee races te winnen en eindigde in 2007 als derde in de titelstrijd.

Scott McLaughlin Insiders hebben hoge verwachtingen van Scott McLaughlin. De vraag is alleen wie hij bij Team Penske in de toekomst gaat vervangen. Wordt dat Simon Pagenaud of Will Power?

Interessante ontwikkelingen
De man die tijdens de tests het meest verbaasde was eigenlijk regerend Supercars kampioen Scott McLaughlin, die met een gebrek aan eenzitter ervaring bij het team van Roger Penske tijdens de eerste test op Sebring begin februari slechts een fractie langzamer was dan regerend Indy Lights kampioen Oliver Askew. Vervolgens was er de aanwezigheid van zevenvoudig NASCAR MEN's kampioen Jimmie Johnson op COTA bij het team van Arrow McLaren SP. Er stak duidelijk meer achter, want Johnson gaat op 6 april a.s. na de wedstrijd op Barber Motorsports Park testen.

Jimmie Johnson Pitbox
Johnson test dit jaar al in een Indycar. Wie had dit verwacht?

De verwachting is dat Johnson in 2021 enkele roadcourses voor het team van Arrow McLaren SP gaat rijden. Na de fatale crashes van Dan Wheldon (2011) en Justin Wilson (2015) was Johnson niet bepaald een liefhebber van Open Wheel Racing. De introductie van de aeroscreen heeft Johnson overtuigd om het alsnog te proberen. En vervolgens keert Fernando Alonso na allerlei omzwervingen weer terug tijdens de Indy 500 bij het team van Arrow McLaren SP. Wordt het een succes of een debakel? In ieder geval loopt Alonso bijna tegen de 40. Dus de kansen voor de felbegeerde Triple Crown (Monaco, Le Mans, Indy) slinken per jaar. Realistisch gezien lijkt regerend Supercar kampioen Scott McLaughlin bij Team Penske betere toekomstkansen te hebben. Insiders kijken vol verwachting uit naar zijn verrichtingen tijdens de GP van Indianapolis op de roadcourse van de Brickyard, die veertien dagen voor de Indy 500 plaatsvindt.

Sebastien Bourdais
Slechts een parttime seizoen voor Sebastien Bourdais bij het team van A.J. Foyt Racing. Zijn tijd is eigenlijk gewoon voorbij.

Afwisseling van de wacht
De tijd van de gevestigde orde is voorbij. Wil Power, Simon Pagenaud, Sebastien Bourdais en Tony Kanaan. Mannen die Indycar en Champcar (gedeeltelijk) groot hebben gemaakt zitten aan het einde van hun loopbaan. Zowel Bourdais als Kanaan werken nog maar een parttime seizoen af. Voor Kanaan wordt het met vijf oval races een afscheidstoer in 2020 en ook Bourdais, die zich inmiddels flink op de sportscars heeft gericht, rijdt alleen nog in enkele geselecteerde wedstrjden. Helio Castroneves krijgt van Roger Penske dit jaar nog een laatste kans om de Indy 500 op zijn naam te schrijven. De populaire Braziliaan is inmiddels ook al 44 jaar oud.

Het is in ieder geval duidelijk dat Scott McLaughlin in 2021 bij Team Penske het zitje van of Wil Power of Simon Pagenaud gaat overnemen. Laatstgenoemde stond eigenlijk al in 2019 op de lijst om bij Team Penske vervangen te worden, maar mocht als beloning voor het winnen van de Indy 500 nog één seizoen aanblijven. Roger Penske houdt zich niet meer met de dagelijkse leiding van zijn Indycar team bezig. De verantwoording ligt nu volledig bij zijn rechterhand Tim Cindric. In de huidige configuratie zijn de Team Penske Chevrolets nog grote kanshebbers voor de titel.

Alexander Rossi 1
Alexander Rossi ook dit jaar zeker weer titelfavoriet.

Oppositie komt natuurlijk van Andretti Autosport en Chip Ganassi Racing. Alexander Rossi miste vorig jaar nipt de titel bij het team van Andretti Autosport met de Dallara Honda. Maar ook Ryan Hunter Reay en Colton Herta moeten als titelkandidaten niet onderschat worden. Verder beschikt men bij Andretti Autosport en Andretti Herta Autosport met Marco Andretti & Curb Agajanian over de diensten van Zach Veach en Marco Andretti zelf. Laatstgenoemde mag zichzelf ook tot de veteranen rekenen. De Canadees James Hinchcliffe, die door Arrow McLaren SP eind vorig jaar niet op bepaald elegante wijze aan de dijk werd gezet, vond voor drie wedstrijden onderdak bij het team van Andretti Autosport. Zowel voor Indycar als NASCAR zal hij komend seizoen als hij TV analist optreden.

Scott Dixon
Van de overgebleven veteranen moet alleen Scott Dixon in staat worden geacht om een belangrijke rol in de titelstrijd te kunnen spelen.

Bij het team van Chip Ganassi probeert Iceman Scott Dixon nog eenmaal de titel met een Dallara Honda op zijn naam te schrijven. Hij heeft de Zweden Felix Rosenqvist en Marcus Ericsson als teamgenoot. Rosenqvist wist met de steun van zijn manager, oud F2 coureur Eje Elgh, een zitje bij het team van Chip Ganassi te veroveren. Rosenqvist lijkt zich bij Ganassi volledig te ontplooien. Alhoewel hij jarenlang in de F3 rondtoerde, daar tweemaal de F3 Masters en ook tweemaal Macau wist te winnen, was Rosenqvist evenmin als zijn teamgenoot Marcus Ericsson een echte hoogvlieger. Het zijn goede rijders die punten bij elkaar weten te sprokkelen.

Takuma Sato
Oud Marlboro F3 Masters winnaar en Indycar veteraan Takuma Sato zorgt met de steun van Honda regelmatig voor verrassingen.

Bij het team van Rahal Letterman moeten Graham Rahal en de Japanse veteraan Takuma Sato de kolen uit het vuur halen. Sato brengt natuurlijk het Honda pakket mee. Beiden moeten voor overwinningen niet onderschat worden. De inmiddels 43-jarige Sato zegevierde vorig jaar nog op de short oval van Gateway.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet