DNRT

WEK DNRT: Alleen maar blije gezichten tijdens de Final 4 op Circuit Zandvoort

banking-hugenholtz

Een mooie blauwe lucht met een prettig lentezonnetje zorgde voor vele nieuwsgierige bezoekers, een gezellige atmosfeer en een prettige racemiddag. De eerste echte wedstrijd op de vernieuwde baan. Door een gammel trappetje richting de VIP-ruimtes en het mediacentrum, groeide de rij met wachtende mensen, maar niemand maakte zich druk. Ook de wedstrijdleiding moest even wennen aan de veranderende omstandigheden. De vlaggen waren zoek. Buiten de racebaan moet er nog heel veel worden aangepakt, maar ook dit gaat helemaal goed komen. Ook diegene die met de auto kwamen stonden al bij Garage Strijder in de rij om op het circuit te komen. Verder alleen maar positieve klanken van racefans en rijders. Er is in een heel korte periode zoveel gedaan. Het lijkt wel of het gehele circuit is veranderd. Wij spraken met diverse coureurs die hun sporen op Zandvoort al ruimschoots hebben verdiend.

Tekst en foto's: Gerrie Hoekstra en Eric van den Heuvel

coronelletjes

Tom Coronel moet vreselijk wennen aan de nieuwe baan. "Ik race vanaf 1990 en ben dit jaar 30 jaar actief. Ik denk dat ik zeker in de top 3 van het aantal gereden ronden op Zandvoort behoor, maar ben nu mijn hele racehistorie helemaal kwijt. De hele "look and feel" is anders. De aanknopingspunten langs de baan zijn compleet veranderd. De nieuwe Hugenholtzbocht is vooral wennen. Welke lijn is het snelste, ga je hoog buitenom of blijf je in het midden? Ik heb gekozen voor een dubbele apex en laat me gewoon in de bocht vallen. De kombocht van de Arie Luyendijkbocht vind ik indrukwekkend om te rijden. Vroeger zat hier nog een knikje in de baan maar nu is alles strak en heel snel." Broer Raymond Coronel mengt zich in het gesprek en is heel positief over de kombocht van de Hugenholtzbocht. "Je komt met zoveel meer snelheid uit de bocht de Hunzerug op richting Scheivlak. De aanpassing is fantastisch gedaan."
  van-lagen

Ook routinier Jaap van Lagen is blij met de veranderingen. "Vooral de verharde uitloopstroken in de Tarzan, Masters en Hans Ernst-bocht. Ik geef door de week veel les aan rijders, die als ze vroeger een foutje maakten, vast kwamen te staan in de grindbakken, wat veel lestijd kostte. Nu kun je gewoon door. De nieuwe Hugenholtzbocht vind ik extreem leuk. Wat is de goede lijn, iedereen twijfelt nog. De Arie Luyendijk is makkelijker en vol gas te nemen. Maar ik vond het van te voren toch een beetje eng. Ik heb nog nooit door kombochten geracet, dit is gewoon Amerika. Heel apart dit, hoeveel grip heb je op het vuile gedeelte als je naast elkaar rijdt, en de hogere snelheid. Uitdagend om te doen."
 
bleekemolen

Eén en al enthousiasme ook bij Michael Bleekemolen. "Alles is anders ook door de andere curbestones. De Hugenholtzbocht is een bijzondere belevenis, we weten nog steeds niet wat de snelste lijn is. Volgende week en de week daarop beginnen we met onze Race Planet Incentives. De mensen vinden het prachtig om voor de Formule 1 op het circuit te rijden. Ook veel deelnemers die vroeger bij ons op de oude baan hebben gereden, komen nu weer terug om de sensatie van de kombanen zelf mee te maken."

  mike-renault

Mike Verschuur
is blij dat hij na drie jaar afwezigheid weer terug is op de baan. Hij vormt een combinatie met Erik van Loon en Harrie Kolen. Dit trio gaat dit jaar een flink aantal lange afstand races rijden met hun imposante Renault RS01. Verschuur vind de nieuwe baan super vet en de kombochten uitdagend. "Ik heb vanochtend met mijn engineer lang achter de lap-top gezeten om te kijken wat de snelste lijn in de Hugenholtz is. Er zijn meerdere lijnen mogelijk maar ben er nog steeds niet achter. De banking maakt het gemakkelijker om in te halen en je gaat veel sneller richting het Scheivlak. We schakelen al veel eerder naar de zesde versnelling en dat ging vroeger niet. Heel tof dit allemaal."
 
kreuger

Voor Tobias Kreuger is de Final 4 een bijzondere dag. 'We rijden vandaag onder de naam Team Ard Keff als eerbetoon aan een man die veel voor ons betekend heeft maar het nieuwe circuit helaas niet meer heeft mogen meemaken." Na zijn eerste stint vertelt hij over zijn eerste indrukken: "Normaal ben ik in de DNRT E30 Cup gewend dat we ongeveer dezelfde lijnen rijden maar ik heb in de Hugenholtz wel honderd verschillende lijnen gereden, het is echt even zoeken wat het snelste is. Ik had het beste gevoel door de bocht in te gaan vanuit het midden en me dan naar beneden te laten zakken, de kuil in. Het geeft meer druk op de buitenste banden en je hebt wat meer asfalt als je er uit komt. Huub Vermeulen zei ooit dat drie dik door een bocht moet kunnen. Nou, in de Hugenholtz kan dat nu zeker."
 
vink

We spreken Ton Vink net nadat hij uit zijn BMW is gestapt. "Supergaaf!. Ik heb gisteren vier rondjes gereden, maar heb nu na een uur rijden wat meer een beeld. De Arie Luyendijkbocht was vroeger een billenknijper en nu kun je er volgas doorheen wat het overigens niet minder spannend maakt. Maar de Hugenholtz, wat is die veranderd. Ik ben er nog niet helemaal uit. Het heeft zeker ook met vertrouwen te maken hoe hard je er in durft te gaan en welke lijn je kiest. Mijn ervaring nu is dat je niet te diep moet gaan omdat de auto dan begint te wringen. Maar wat ben ik blij dat we weer op Zandvoort mogen rijden. Het is en blijft tenslotte ons baantje."

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet