Diversen

Div: Pure ETCR gepresenteerd als innovatieve nieuwe elektrische toerwagenserie

200219 Pure ETCr
Cupra is een van de twee merken die al een beschikbare auto heeft.

In Parijs vond vandaag de presentatie van Pure ETCR als serie voor elektrische toerwagens plaats. Met Eurosport Events als promotor staat er voor dit jaar en begin 2021 een aantal demonstraties op het programma, te beginnen met het prestigieuze Goodwood Festival of Speed medio juli en eindigend met een optreden in het voorprogramma van de Rolex 24 at Daytona, eind januari volgend jaar. Ook tijdens enkele WTCR-evenementen zijn demonstraties gepland. Vanaf 2021 wordt er dan daadwerkelijk geracet, met FIA-status en kampioenstitels en alles wat daarbij hoort. Daarbij kiest de serie niet alleen voor wat betreft de aandrijving voor een andere aanpak.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Anders dan wat we tot dusver zagen in elektrisch aangedreven kampioenschappen als Formule E – en natuurlijk ook in conventionele raceseries waarin gebruik gemaakt wordt van interne verbrandingsmotoren – is er bij Pure ETCR geen sprake van een op zichzelf staande race met een start en een finish en een daaruit voortvloeiende uitslag. De opzet is meer vergelijkbaar met die van de rallycross: er is gekozen voor afzonderlijke heats, in ETCR-jargon aangeduid als 'battles', met elk vier auto's, die naast elkaar vertrekken van achter een soort van starthek.

De eerste twee manches kennen elk een lengte van tussen de 8 en 10 kilometer, gevolgd door de derde manche, die bestaat uit één vliegende geklokte ronde. De vierde en afsluitende heat is dan een langere race over 12 tot 15 kilometer. Het is de bedoeling de auto's door middel van generatoren op waterstof op te laden. Transport door middel van vliegtuigen wordt zoveel mogelijk vermeden om de milieubelasting te beperken.

200219 ETCR Format

Cupra en Hyundai zijn de eerste twee merken die al in een eerder stadium een elektrisch aangedreven TCR-toerwagen voor de serie presenteerden. Het Italiaanse privéteam Romeo Ferraris kondigde daarnaast een ETCR-versie van de Alfa Romeo Giulia aan. Daarnaast zijn er plannen van een Chinese chassisbouwer onder de naam Lisheng Shanghai Racing, maar op welk merk en type auto het voertuig hier gebaseerd is, is nog onbekend. In navolging van het FIA WTCR werd ook voor de elektrische serie Goodyear als bandenleverancier aangekondigd.

Zoals gemeld staat het eerste publieke optreden in juli tijdens het Goodwood Festival of Speed op het programma, waar een tijdrit zal worden afgewerkt. Daarna zijn er volledige demonstratie-evenementen tijdens de FIA WTCR-ronden op de Salzburgring (25-26 juli) en Inje Speedium in Zuid-Korea (17-18 oktober), alsmede tijdens de Copenhagen Historic Grand Prix (1-2 augustus) in de Deense hoofdstad. Ook in het Chinese Guangdong staat een demonstratie-evenement gepland, maar het omlijstende kader en de datum moeten hier nog worden ingevuld. De afsluitende demonstratie volgt op 30 en 31 januari 2021 in het voorprogramma van de Rolex 24 At Daytona.

Voor 2021 wordt er gestreefd naar een volwaardig eigen kampioenschap met acht evenementen, uit te breiden naar tien evenementen in 2022.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet