TCR Series

WTCR: Geely Group benoemt Nederlander Ron Hartvelt tot directeur klantensport en levert eerste TCR-klantenauto's af

200219 WTCR Hartvelt
Ron Hartvelt is directeur klantensport bij Geely Group Motorsport

De sportdivisie van de Geely Group, waaronder de merken Lynk & Co en Volvo vallen, heeft onze landgenoot Ron Hartvelt benoemd tot Customer Sport Director. Eerder al was Hartvelt in leidinggevende posities betrokken bij de succesvolle campagnes voor RML met Chevrolet en Cyan Racing met Volvo in het WTCC. Daarvoor was hij voor Opel als technicus actief in de DTM en maakte hij vijf jaar lang deel uit van het Red Bull-Formule 1-team.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Hartvelt, afkomstig uit Maarsbergen, deed zijn eerste ervaringen in de autosport op via het ooit roemruchte team van de HTS Autotechniek in Apeldoorn met ondermeer Derek Hartland als coureur in de Opel Ascona Cup. Hij maakte snel carrière in de sport en werkte in totaal elf jaar voor RML van Ray Mallock. "Ik ben verheugd om nu voor Geely Group Motorsport te werken en deel uit te maken van dit nieuwe en spannende proces", zegt Hartvelt. "Geely is een van de snelst groeiende automobielfabrikanten in de wereld en het is heel spannend om hier deel van de autosportafdeling uit te maken."

De benoeming van Hartvelt bij Geely Group is een stap in het proces die erop wijst dat het concern ook activiteiten in de richting van klantenteams ontplooit, wat sportdirecteur Alexander Murdzevski Shedvin vorig jaar al in gesprek met AUTOSPORT.NL aankondigde. "We zijn verheugd om Ron bij Geely Group Motorsport te verwelkomen", verklaarde Murdzevski. "Hij heeft een enorm talent en een gigantische ervaring dankzij vele jaren op topniveau in de autosport en zal een sleutelrol spelen bij de uitbreiding van onze activiteiten in het TCR-klantenprogramma en bij verdere projecten."

200219 WTCR Geely shells
Lynk & Co-carrosserieën voor de opbouw van TCR-toerwagens

Sinds september kunnen teams TCR-auto's van Lynk & Co bestellen. De eerste auto's zijn inmiddels uitgeleverd aan Cyan Racing voor het FIA WTCR-seizoen, alsmede aan klantenteams in China. "We zijn bezig om meer 2020-auto's gereed te maken voor aflevering", stelt Hartvelt. "We hadden aanvankelijk wat vertraging in de levering van carrosserieën vanuit China, waardoor we onze planning enigszins moesten aanpassen, maar we zijn bezig om de verloren tijd in te halen."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet