TCR Series

WTCR: Minder races, minder banden, minder personeel: maatregelen voor kostenbesparing in WTCR

191215 WTCR Start R3


Even leken de bomen tot in de hemel te groeien voor het FIA WTCR, dat in 2018 de mondiale status als toerwagenserie overnam nadat het FIA WTCC een niet zo zachte dood stierf. Een veelheid van fabrikanten, zelfs zodanig, dat promotor Eurosport Events onder leiding van François Ribeiro een maximum van vier auto's per merk afkondigde. Nu doet men duidelijk een stap terug: kostenbesparing is het centrale aspect voor het komende seizoen, dat eind april van start gaat op de Hungaroring. Zo gaat het aantal races terug van drie naar twee per weekeinde, is er nog maar één kwalificatie en wordt er zoveel mogelijk gestreefd naar tweedaagse evenementen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR, Rebocar/R. de Boer

Uiteraard zijn alle plannen nog onder voorbehoud van goedkeuring door de World Motorsport Council van de FIA, die op 6 maart bijeenkomt in Genève. De promotor van de serie stelt dat de nu geplande maatregelen oorspronkelijk voorzien waren voor 2021, maar nu een jaar eerder al worden ingevoerd "in reactie op de huidige toestand in de markt".

Eurosport Events erkent zelf dat "de wens om op de baan succesvol te zijn heeft geleid tot een toename van de budgetten die lastig te dragen is, terwijl WTCR afdrijft van de filosofie van de TCR-categorie als klantensportactiviteit". In samenspraak met de toerwagencommissie van de FIA, de teams en andere belanghebbenden is daarom besloten tot diverse veranderingen die de deelname aan de serie betaalbaar(der) moeten houden, danwel maken. Daarbij wordt zelfs de invloed van het coronavirus op de wereldwijde economie als een factor genoemd.

191115 WTCR R1 start

De eerste stap is het schrappen van één kwalificatie, zodat er nog één sessie overblijft. Wel wordt het concept van drie heats gehandhaafd. Het aantal races wordt verkleind van drie naar twee, zoals vroeger ook in het WTCC het geval was. Daarbij is het plan om de tweede race drie ronden langer te maken dan de eerste wedstrijd met als enige uitzondering het evenement op de Nürburgring-Nordschleife, waar drie ronden de maximaal haalbare optie is. De startvolgorde voor de eerste race is deels omgekeerd in relatie tot het kwalificatieresultaat. Tevens wil de organisatie de activiteiten voor fans, zoals handtekening- en interviewsessies, uitbreiden.

Vorig jaar al werd het aantal teamleden op het circuit gebonden aan een maximum, wat dit jaar verder wordt teruggedrongen. Per team van twee auto's zijn er voortaan ten hoogste twaalf teamleden op het circuit toegestaan, teams met drie auto's mogen 18 medewerkers inzetten. Per renstal krijgen tien teamleden een armband, waarmee ze aan de auto mogen werken. Ook het aantal banden wordt verminderd: voor het eerste evenement worden er 18 nieuwe Goodyear-banden per auto toebedeeld (vorig jaar 22 Yokohama's), voor de volgende evenementen twaalf per auto (vorig jaar 18). Om verdere mogelijkheden tot kostenbesparing vanaf 2021 te bestuderen, wordt een werkgroep in het leven geroepen.

191210 WTCR Coronel
Coureurs, zoals hier Tom Coronel, krijgen meer tijd voor activiteiten met fans

"We hebben deze maatregelen genomen om het WTCR te beschermen, de serie sterk te houden en ervoor te zorgen dat de deelname toegankelijk blijft voor privéteams die op dit niveau willen racen", zegt promotor François Ribeiro. "Deze veranderingen zijn noodzakelijk, we moeten op een verantwoorde wijze blijven werken. De uitzendingen en promotie van de serie gaan echter op onverminderde voet voort." De inschrijving sluit op 6 maart, teams kunnen zich dus nog aanmelden voor deelname.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet