V8 Supercars

Supercars: General Motors beëindigt activiteiten Holden - toekomst in Supercars onzeker

200217 Holden Commodore Museum
Zien we Holdens uit de autosport binnenkort alleen nog maar in het museum?

Het Amerikaanse General Motors-concern heeft besloten, de activiteiten van het merk Holden in Australië en Nieuw-Zeeland nog dit jaar te beëindigen. Dat maakte het concern vanmorgen bekend. Enkele jaren geleden al werd de lokale productie van Holden in Australië stopgezet, maar toen was de strategie nog om als geïmporteerd merk met andere GM-producten onder de merknaam Holden verder te gaan. Nu echter is besloten om volledig te stoppen met de productie van rechtsgestuurde voertuigen en daarmee komt een einde aan de lange historie van Holden op het vijfde continent. Hoewel officiële informatie daarover nog ontbreekt – autosport heeft op het moment van zo'n aankondiging uiteraard geen prioriteit – heeft deze beslissing ongetwijfeld ook grote gevolgen voor de Australische Supercars, waaronder Holden sinds mensenheugenis naast Ford een van de twee belangrijkste pijlers was.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer, PR

"We zullen gesprekken met de organisatoren van Supercars en het Red Bull Holden Racing Team aangaan. We zullen u op een gepast tijdstip informeren over deze gesprekken", zo luidt het officiële antwoord van Holden in een vanmorgen gepubliceerde verklaring met vragen en antwoorden over het stopzetten van de merkactiviteiten. Over het nog lopende contract met Red Bull Holden Racing, gerund door Triple Eight Engineering van Roland Dane, wordt verklaard: "We zijn ons bewust van onze verplichting en zullen samen met Red Bull Holden Racing de consequenties van deze beslissing doorvoeren."

2020 Red Bull Holden 1
De Triple Eight-Holden voor het komende seizoen wordt waarschijnlijk de laatste

Met het verdwijnen van Holden uit Australië en Nieuw-Zeeland komt een einde aan een belangrijk stuk Australische automobiel- en autosporthistorie. Het merk vond zijn oorsprong in een carrosseriebouwbedrijf in Adelaide, dat saillant genoeg aanvankelijk carrosserieën voor Ford bouwde, maar na het gereedkomen van de Ford-fabriek in Geelong in 1924 de officiële leverancier voor General Motors in Australië werd. Merken als Buick, Pontiac, Chevrolet en Vauxhall werden in Australië van Holden-carrosserieën voorzien. In 1948 kwam de eerste Holden als eigen auto op de markt. In de loop der jaren werden modellen als de Monara en Torano en in de jaren zeventig ook de Commodore uiterst populair. Niet in de laatste plaats ook dankzij de successen in de autosport, met de legendarische Peter Brock als voornaamste ambassadeur, werd het merk enorm populair: eind jaren negentig bedroeg het marktaandeel een vrijwel onvoorstelbare 28 procent!

200217 Holden Brock statue
Peter Brock groeide met Holden uit tot een legende

Het succes duurde echter niet al te lang: in 2003 loste Toyota Holden als best verkochte merk in Australië af en er werden rode cijfers geschreven. Holden-modellen op basis van Opel en Daewoo konden niet voor de successen uit eerdere decennia zorgen en in 2013 volgde de aankondiging dat de lokale productie in Australië in 2017 zou worden beëindigd. Inderdaad liep in oktober 2017 in de fabriek in Elisabeth, een stadsdeel van Adelaide, de laatste in eigen land gebouwde Holden van de band.

200217 Holden Monaro museum
Naast de Commodore speelde ook de Monaro een belangrijke rol in de Holden-racehistorie

In de Australische autosport neemt Holden traditioneel een zeer belangrijke plaats in. Na de dominantie van Jaguar en Ford in de zestiger jaren werd Norm Beechey in 1970 met een Monaro de eerste winnaar van het Australisch toerwagenkampioenschap met een Holden. De populariteit van de nationale serie steeg in de zeventiger jaren enorm dankzij de titanenstrijd tussen Holden-coureur Peter Brock en Ford-vlaggendrager Allan Moffat. In de Groep A-jaren won Holden tussen de Skylines, Sierra's en M3's geen titels, maar met de terugkeer naar Australische regels medio jaren negentig kwam ook het succes voor Holden weer terug met rijders als Mark Skaife, Craig Lowndes en later Jamie Whincup en Shane van Gisbergen. Met name het Triple Eight-team was de laatste tien jaar enorm succesvol voor Holden. Het komende seizoen rijden de teams Walkinshaw Andretti United, Tim Blanchard Racing, Brad Jones Racing, Erebus Motorsport, Charlie Schwerkolt Racing, Team Sydney, Matt Stone Racing en Triple Eight Race Engineering met de Holden Commodore. Wat er daarna gebeurt, moet de toekomst uitwijzen...

200217 Holden Bleekemolen
Nederlandse Holden-link: Jeroen Bleekemolen reed in 2013 met een Commodore. In de jaren tachtig al haalde Jeroen Hin een Commodore naar Nederland.

200217 Holden fans
Holden-fans zijn altijd talrijk aanwezig bij Australische races.

200217 Holden Oxford Bathuzrst
In Bathurst wordt het café 'The Oxford' tijdens de week van de 1000km-race omgetoverd tot Holden-bolwerk.

200217 Holdens museum
Vele liefhebbers houden de 'Performance'-modellen in stand.

200217 Holden Skaife museum
Mark Skaife en Craig Lowndes behaalden ook vele Holden-successen.

200217 Holden Bathurst boek
Met name de successen op Bathurst droegen bij tot de populariteit van het merk.

200217 Holden parkeerplaats
Ooit had Holden meer dan een kwart van de Australische markt in handen, maar langzamerhand kregen vooral de Japanse merken de overhand.

200217 Holden dealer
Slecht nieuws op maandagmorgen voor de Holden-dealerorganisatie: ruim twee jaar na het stopzetten van de productie in Australië verdwijnt Holden er nu helemaal van de markt.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet