Formule 3

F3: Alders als leider in tussenstand naar finale F3 Asian Championship

200216 F3 Asia Alders R2
Bandenproblemen zorgden voor kostbaar puntverlies bij Joey Alders (nr. 23)

Joey Alders gaat als leider in de tussenstand van het kampioenschap naar de finale van het F3 Asian Championship, komend weekeinde op het circuit van Buriram in Thailand. Met twee tweede plaatsen en een achtste positie uit de drie races tijdens het voorlaatste raceweekeinde van het seizoen op het Sepang International Circuit in Maleisië hield Alders, uitkomend voor het Chinese Black Arts Racing, de schade nog beperkt, maar moest wel toezien hoe zijn naaste concurrent Jack Doohan met drie overwinningen uit evenzovele races een flink stuk inliep. "We hadden het geluk dit keer niet aan onze zijde. Uiteraard is de teleurstelling ondanks twee tweede plaatsen groot", gaf de coureur uit het Noord-Hollandse Anna Pauwlona te kennen. "Nu is de volledige focus op de finale van volgende week in Buriram."

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto:s F3 Asian Championship/PR Plus

Na de seizoensstart tijdens het WTCR-weekeinde medio december was het de tweede keer dat het F3 Asian Championship op het circuit van Sepang in actie kwam. Ditmaal vond het optreden plaats in het voorprogramma van de Asian Le Mans Series. "Het doel was om constant te zijn en punten binnen te halen", vertelde Alders. "In de eerste kwalificatie zat ik goed in het ritme en voelde me zelfverzekerd. Nadat ik mijn ronde had neergezet had ik ook het gevoel dat ik alles eruit had gehaald wat eruit te halen viel, maar via de boardradio hoorde ik dat ik op P7 stond en 1,2 seconden tekort kwam." Direct in aansluiting op de eerste sessie vond de tweede kwalificatie plaats, bepalend voor de startopstelling van race 3. "We besloten geen risico's te nemen met drastische veranderingen van de set-up. Gewoon een tweede set banden eronder en gaan. In mijn pushronden kopieerde ik precies wat ik in Q1 had gedaan, en nu hadden we een sterke P3 in de pocket", zei Alders. "De banden kunnen een oorzaak zijn: we krijgen van de organisatie voor beide kwalificaties en de drie races slechts twee setjes toegewezen. Schijnbaar was er bij mij één setje veel minder van kwaliteit..."

Kort voor de eerste race kwam er een enorme hoosbui naar beneden, voor Maleisische begrippen bepaald geen onbekend verschijnsel. Met uitzondering van de Japanse Miki Koyama startte het volledige veld op regenbanden. "Gelukkig hoefde ik me niet meer druk te maken over die slicks", zei Joey Alders. Pole-sitter Doohan nam direct de leiding, terwijl Sasahara, tweede op de grid, die positie verloor aan Mazepin. Ook Alders kende een sterke start, waarmee hij direct twee plaatsen veroverde. Gaandeweg de race zette hij zijn opmars voort, waarbij hij met name in de remzones in het voordeel was. Zo verschalkte hij vervolgens ook Jamie Chadwick en Ukyo Sasahara, waarmee hij na vier ronden op de derde plaats achter Doohan en Mazepin reed. Doohan bouwde zijn voorsprong gestaag uit, maar het gat tussen Mazepin en Alders werd zienderogen kleiner en drie ronden later was Alders er voorbij, met de tweede plaats als resultaat. Zo bleef de volgorde ook tot aan de finish. "Helaas was de race korter dan normaal, want uiteindelijk was het verschil nog maar twee seconden", zei Alders. Achter hem behaalde W-Series-kampioene Jamie Chadwick als derde haar eerste podiumplaats in de serie.

200216 F3 Asia Alders Start R2
Alders (links) bij de start van de tweede race op kop voor Doohan

Dankzij de snelste rondetijd in de eerste race mocht Alders de tweede wedstrijd vanaf de pole-position starten. Die positie benutte hij goed en nam direct de leiding, die hij de eerste vier ronden wist vast te houden. Toch lukte het niet om weg te rijden bij Doohan, die kortstondig Chadwick voor zich moest dulden, maar alweer snel orde op zaken stelde en de tweede plaats heroverde. De wegligging van Alders' auto daarentegen werd zienderogen slechter. "De achterkant werd extreem onstabiel. Ik zag in de spiegel dat de stukken rubber van de linker achterband eraf vlogen", zou Alders naderhand verklaren. Zo verloor hij uiteindelijk in de vierde ronde de leiding aan Doohan en viel daarna steeds verder terug. Doohan reed ogenschijnlijk moeiteloos naar de overwinning, voor Mazepin en Sasahara. Omdat laatstgenoemde als gastrijder geen punten scoorde, ging de opbrengst van de derde plaats naar Chadwick. Alders kwam als achtste over de eindstreep en vond later de verklaring voor zijn problemen: "Door de wisselende weersomstandigheden is er in de hectiek gekozen voor het setje banden dat we ook hadden gebruikt in Q1... Na vijf ronden was er niets meer van over en zijn er helaas onnodig cruciale punten verloren voor het kampioenschap."

In de derde race had Alders als derde opnieuw een goede uitgangspositie. Bij het uitdoven van het licht nam Doohan de leiding, terwijl de als tweede gekwalificeerde Sasahara niet weg kwam. Zo kreeg Alders direct de tweede plaats in handen en wist het tempo van Doohan zonder al teveel problemen te volgen. In die volgorde kwam het duo dan ook aan de finish. De Japanner Yu Kanamaru slaagde erin, de hevig aandringende Mazepin achter zich te houden en eindigde zo als derde. "Ik had nauwelijks slijtage aan de handen, wat bij warmere en zwaardere omstandigheden dus een duidelijk bewijs was van de mindere kwaliteit van die andere set banden", aldus Alders.

200216 F3 Asia Doohan R2
Jack Doohan scoorde een loepzuivere hattrick en verkleinde de achterstand op Alders aanzienlijk

Voorafgaand aan de finale van volgende week op het circuit van Buriram bedraagt het verschil tussen Alders en Doohan nog maar 15 punten in het voordeel van onze landgenoot. Met nog maximaal 75 punten te verdienen is de strijd om de kampioenstitel in het F3 Asian Championship derhalve nog volledig open.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet