DTM

DTM: Robert Kubica met BMW van ART Grand Prix in DTM

200213 Kubica DTM 1
Robert Kubica rijdt dit seizoen in de DTM

Wat al een tijd in de lucht hing, is nu officieel. Tijdens een persconferentie in het hoofdkantoor van zijn sponsor Orlen, een Pools brandstofconcern, in Warschau maakte Robert Kubica bekend dat hij dit seizoen op privébasis met een BMW M4 uitkomt in de DTM. Samen met de zes al eerder aangekondigde BMW-fabrieksrijders brengt dit het totale aantal BMW-coureurs op zeven en het volledige DTM-veld voorlopig op 15. Het team dat de BMW voor Kubica gaat inzetten, was enigszins verrassend: het Franse team ART Grand Prix, dat in 2015 en 2016 met Mercedes actief was, keert als BMW-privéteam in de DTM terug.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: BMW

Voor BMW-sportdirecteur Jens Marquardt zal het rondkomen van de deal met Kubica ongetwijfeld een opluchting betekenen. Samen met Audi en de DTM-organisatie ITR had hij immers al in 2018 ook een 'gentlemens' agreement' gesloten dat voorzag in de deelname van privéteams met actueel DTM-materiaal, zoals Audi dat vorig jaar al met het Belgische WRT wist te realiseren. Bij BMW kwamen geplande projecten met het Duitse team Motopark en het Zwitserse Fach Auto Tech echter niet van de grond, wat her en der voor wat scheve gezichten en negatieve reacties van fans zorgde. Nu staat er met de auto van Kubica dan toch een privé-BMW aan de start.

200213 Kubica DTM 2
Kubica tijdens de 'Young Driver Test' op Jerez in december

De inzet door ART Grand Prix lijkt een mooi één-tweetje van Kubica met oprichter Fred Vasseur, die Kubica nog kent uit de tijd dat de Pool actief was in de Formule 3 Euro Serie, waarin Vasseur toen nog met zijn team onder de naam ASM uitkwam. Nu leidt Vasseur het Alfa Romeo-Formule 1-team, waar Kubica met miljoenen van Orlen de positie van testrijder verkreeg en die activiteiten dus combineert met de deelname aan de DTM. In zijn F1-contract had Kubica die mogelijkheid expliciet al laten opnemen, zodat hij ook DTM kan rijden op de weekeinden die samenvallen met Formule 1-Grands Prix, waaronder het DTM-evenement op het TT-Circuit in Assen.

In december deed Kubica in het kader van de DTM Young Driver Test in Jerez eerste ervaringen in een DTM-auto op. "Daar heb ik er echt zin in gekregen", zegt de coureur, die de eerste Poolse rijder in de historie van de DTM wordt. Met zijn enorme populariteit in eigen land zal hij met name op de Lausitzring, niet ver van de Poolse grens, voor een flink aantal extra bezoekers zorgen. Zijn sponsor Orlen is in Duitsland vooral bekend van de Star-tankstations, waarvan er in de Bondsrepubliek ruim 500 zijn.

200213 Kubica DTM 3
De Pool volgt in de voetsporen van tal van andere ex-F1-rijders die het in de DTM probeerden

De terugkeer van ART Grand Prix in de DTM staat onder leiding van teambaas Sébastien Philippe. "Voor ons is dit project erg belangrijk en we hebben er de hele winter hard aan gewerkt", aldus Philippe. Coureur Kubica is uiteraard volop gemotiveerd, maar waarschuwt voor te hooggespannen verwachtingen: "Natuurlijk moeten we in vergelijking met de gerenommeerde DTM-teams nog ervaring opdoen, maar we zullen er hard voor werken om constant beter te worden. Ik kan nauwelijks wachten!"
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet