Racing Shows

Retro: Speed & Design 1999 - Hoog bezoek op de Autosport.nl-stand


87Bart Wolfswinkel in de race voor de VEGE Series

De trouwe deelnemer aan de VEGE Sierra Cup Bart Wolfswinkel wil volgend seizoen graag uitkomen in de nieuwe VEGE Series. "Ik ben druk bezig om sponsors te vinden voor dit avontuur", vertelde Bart op de stand van Fast Company. "Momenteel ben ik in gesprek met enkele potenti'le sponsors." Bart heeft diverse redenen om voor een overstap naar de VEGE Series te opteren. "Ten eerste is dit in meerdere opzichten een logisch vervolg op de VEGE Sierra Cup", meent hij. "De VEGE Series maakt gebruik van de technische basis van de VEGE Sierra Cup, daarnaast zie ik deze klasse als een stapje hoger op de autosportladder. Tevens ben ik werkzaam bij en word ik gesteund door Ford-dealer Dick Visser te Naarden." Zijn kennis van de Ford-producten en het feit dat hij tijdens een raceweekeinde altijd de servicebus van zijn werkgever vol reservedelen en gereedschap meekrijgt, speelt ook een rol. Daarnaast is hij erg tevreden over de door VEGE Motoren ontwikkelde en opgebouwde motoren. "Ik rijd nu al drie seizoenen met dezelfde motor, inclusief de 500 kilometer van Zandvoort. Veel meer dan olie verversen en de bouten natrekken heb ik in al die jaren niet gedaan."

82Youngtimers-vergadering verplaatst

Klaas van Vuure had de jaarlijkse vergadering van de Youngtimers gepland voor 16 januari 2000. "Dat leverde mij bijna een huwelijkscrisis op", vertelde 'Mr. Youngtimers' op de stand van Fast Company. "Mijn zoon is op die datum jarig, dat was ik even vergeten." De vergadering is nu gepland op 13 februari in de showroom van Waaijenberg in Veenendaal. Klaas vertelde tevens, dat de klasse meer aandacht aan de naleving van het reglement gaat besteden. De klasse is hiertoe onder meer bezig om klasse-eigen Technische Commissie-leden te werven. "Het gevolg hiervan zal zijn, dat het startveld volgend seizoen waarschijnlijk minder zal groeien dan velen zullen verwachten", meende Van Vuure. "Wij hebben echter liever één goed startveld, dan twee velden met daarin de nodige auto's die reglementair niet voldoen." Tot slot had Klaas nog twee mededelingen: de Youngtimers zijn vanaf nu ondergebracht in een vereniging, en Frits Kremer (die afgelopen seizoen al meer dan een klasse apart was) is om voor velen onduidelijke redenen bezig met de bouw van een lichtgewicht body voor zijn TVR Griffith.

91Rob Knook denkt nog even

In de achterliggende seizoenen pakte hij eerst de titel in de Super Car Cup en afgelopen seizoen schreef hij de Marcos Challenge op zijn naam. Rob Knook 4WD en met name Landrover en Range Rover specialist, beraadt zich nog over zijn plannen voor 2000. Het Benelux kampioenschap voor de Marcos spreekt hem zeker aan. Verder bestaan er opties voor het rijden in de Engelse GT Series met een GT3 versie van de huidige Marcos. Met meer vermogen en andere specificaties. Daarover is hij ook al met een team in bespreking. Maar de Noordhollander bepaalt zijn keus pas, wanneer hij meer weet over de verschillende opties waar hij uit kan kiezen. Vast staat wel dat hij met de Marcos niet zal deelnemen aan de Super Car Cup. Zolang Rene Snel daar met een Porsche voorzien van 700 pk de dienst uitmaakt, komt hij er met zijn Marcos (circa 400 pk) niet aan te pas. Voor die races wil Knook af en toe nog eens terugvallen op zijn Chevrolet Camaro. Naar verwachting valt voor Knook rond de jaarwisseling de beslissing.

69Snellere motor voor Frans van Maarschalkerwaart

Frans van Maarschalkerwaart zal volgend seizoen wederom uitkomen in het Oger-HCH-Muermann NK Historische Toerwagens & GT's met zijn bekende Porsche 356. "Volgend seizoen zal ik over meer vermogen beschikken", aldus de makelaar. "Ik zal dan uitkomen met een ex-Arie Ruska motor, die naar verwachting circa vijf pk extra zal leveren. Het is een motor met onder meer hardere cilinderbussen en anders zuigers."

Meer trainen
De werkgever van Jasper Izaks wil meer gaan trainen. "Ik merk, dat ik progressie boek", meent hij. "Met wat meer oefening, moeten de resultaten steeds beter kunnen worden." Hij zal niet alleen trainen in HARC-verband. "Ik heb ook nog een oude Opel Ascona, waarmee ik deelneem aan de Zomeravondcompetitie." Van Maarschalkerwaart, die ook weer in actie komt met zijn Fiat Abarth, zal ook enkele keren in het buitenland in actie komen. "Ik heb net mijn internationale licentie gehaald. Volgend seizoen wil ik gaan rijden op Donington Park, Zolder en de Nürburgring.

34Nieuws en feest bij Stokvis Racing

Stokvis Racing maakte tijdens de beurs 'Speed & Design' het nieuws bekend dat trouwe bezoekers van Fast Company al enkele maanden wisten: het team stapt over naar het Libertel DTCC. Zoals verwacht, komt Stokvis Racing in 2000 met John de Vos en Pim van Riet uit met door Equipe Verschuur geprepareerde Renault Méganes. Het team stopt met de Marlboro Elf Renault Mégane Trophy. Pim van Riet en Andries Stokvis bezochten de stand van Fast Company en vertelden meteen een ander feestelijk nieuwtje: Andries zag tijdens de laatste dag van Speed & Design Abraham.

62Jong geleerd, jong gedaan

Mark Kroes bezocht de stand van Fast Company samen met zijn vrouw en hun enkele weken jonge zoon Danny. Mark (afgelopen seizoen teamgenoot van het jonge talent Danny van Dongen in de Radio 538 Citroën Saxo CUP...) maakt komend seizoen een overstap naar de Pearle Alfa 156 Challenge. Danny interesseerde zich nog weinig voor al hetgeen op de beurs 'Speed & Design' te zien was. Sterker nog, terwijl de redactie van Fast Company zich ten gevolge van de activiteiten van DJ en Illy-rijder Ronald Molendijk nauwelijks verstaanbaar kon maken, sliep de jonge Danny rustig door. Vader Mark telt ondertussen de dagen af, tot zijn zoon kan debuteren op de kart.




Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet