Racing Shows

Retro: Speed & Design 1999 - Hoog bezoek op de Autosport.nl-stand


61Olav Mol is rond

"Voor volgend jaar ben ik rond, en dan heb ik het niet alleen over mijn postuur", meldt Olav Mol. "Ik ga opnieuw alle Grands Prix volgen voor RTL en daarnaast gaan we met Kroon Racing in het DTCC uitkomen. Met welke coureurs en welke auto houden we voorlopig nog even geheim, daar kunnen we binnenkort meer over melden. Daarnaast ben ik samen met Jeroen van Inkel gestart met Kinkonk Automotive, een verwerkhuis voor auto's en autosport. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan audiovisuele producties, tv-registraties, verslaggeving en dergelijke." De nationale autosport zal daarbij volop aandacht krijgen. "Mijn basis ligt op Zandvoort, daar ben ik indertijd begonnen als commentator, dus het is niet meer dan logisch dat ik daarbij ook betrokken blijf. Ik ben van mening dat de Nederlandse autosport beter in beeld kan worden gebracht dan nu vaak gebeurt. Waarom niet een on-boardcamera in de voorste acht auto's van het DTCC, desnoods gesponsord. Een professionele aanpak met vaste aanspreekpersonen en commentatoren, een creatieve invulling waardoor je de sport ook op televisie attractief maakt. Kijk maar naar de verslagen van de BTCC-races, zoals die door de BBC worden uitgezonden. Volgens mij kan dat in Nederland ook, en dat willen we graag laten zien!"

79KIM Racing houdt Bilthovense eer hoog

Volgend jaar wordt het team KIM Racing van Bilthovenaar Eduard Peters uitgebreid met een tweede auto. Het team zal wederom uitkomen in de Marlboro elf Renault Mégane Cup, waarbij de tweede auto zal worden bestuurd door Martin de Kleijn, eveneens uit Bilthoven. "We komen uit dezelfde plaats en zijn min of meer in dezelfde branche werkzaam, dus het lag voor de hand dat we de handen ineen zouden slaan", aldus Eduard Peters, die overweegt voor volgend jaar een nieuwe trailer voor het team aan te schaffen. Peters zelf verwacht komend seizoen bij de eerste zes in de Renault Mégane Cup te kunnen eindigen. "Er zijn enkele ervaren rijders vertrokken uit de klasse, dus ik kan een beetje opschuiven", zegt hij. Voor de 32-jarige Bilthovenaar wordt het zijn zesde seizoen in de klasse. Plaatsgenoot Martin de Kleijn nam afgelopen seizoen deel aan de Zomeravondcompetitie met een BMW. "Dat is echt een perfecte opstap", zo vindt hij. "Het is relatief betaalbaar, de sfeer is goed en je kunt lekker rijden." Nu vindt hij het tijd voor de doorgroei naar de Mégane Cup. "Daar gaat het er natuurlijk wat professioneler aan toe, maar daarmee zijn de budgetten ook gelijk een stuk groter. Niettemin geloof ik dat we het aardig voor elkaar hebben. Ik verwacht toch wel bij de eerste drie in de Junior Cup te kunnen eindigen."

60Patrick Andriessen heeft grote plannen

Ook in het jaar 2000 komt Patrick Andriessen weer uit in de Formule Renault. Hij is immers al jarenlang een trouwe deelnemer in deze klasse, waarin hij zijn eigen team inzet. De komst van het nieuwe jaar gaat echter ook voor Andriessen met de nodige veranderingen gepaard. In de eerste plaats groeit hij door van het Duits kampioenschap naar de Eurocup, omdat Formule Renault volgend jaar in Duitsland als nationale klasse niet langer bestaat. Daarnaast is de naam van zijn team gewijzigd van P.A. Racing in PATsport. "Pat is een afkorting van mijn voornaam, zo noemen de meesten van mijn vrienden me altijd", zegt de coureur/teameigenaar. Ook voor Andriessen geldt natuurlijk, dat hij te maken krijgt met de nieuwe Formule Renault, die volgend jaar zijn opwachting maakt. "Dat betekent dat alle teams in feite vanaf nul beginnen, en dat beschouw ik als een groot voordeel", zegt hij. Andriessen is nog op zoek naar een tweede rijder in het team, waarbij de voorkeur uitgaat naar een Nederlandse of Belgische coureur.

Momenteel worden onderhandelingen gevoerd met een aantal rijders. Voor het volgend seizoen zal het team enigszins worden uitgebreid. Er komt een teammanager/bedrijfsleider en ook de technische staf krijgt versterking.

"We zagen het afgelopen seizoen al dat het beter ging toen Wito van Kuijeren ons kwam helpen. Daardoor hoefde ik me minder met de organisatie te bemoeien en kon ik me meer op het racen concentreren. Zo kan ik werk en racen ook beter combineren, want het is zoals bekend de bedoeling dat ik op termijn het bedrijf van mijn vader overneem. Voorlopig wil ik racen en werken beide blijven doen, maar daarvoor geldt wel dat het honderd procent goed moet zijn. Anders begin ik er liever niet aan."


56Nieuwe auto voor Piet Provily

Piet Provily is binnen de historische autorensport geen onbekende. Hij boekte de voorbije seizoenen successen met zijn zeldzame, snelle Falcon Carribean in het Oger-HCH-Muermann NK Historische Toerwagens & GT's. Bovendien was hij het afgelopen seizoen voorin het veld van de Historische Monoposto's te vinden met de door Olaf Bartels ter beschikking gestelde Mallock. Volgend jaar zal Provily met zijn Reynard Formule Ford 2000 uitkomen in de klasse Historische Monoposto's. "We hebben circa 300 uur aan de auto gewerkt om deze in optimale conditie te krijgen", vertelde Piet op de stand van Fast Company op 'Speed & Design'. Provily wordt gesteund door Berner (leverancier van onder meer bouten en houtschroeven) en Palm Collect (fabrikant van aluminium tuinmeubelen). De Reynard uit 1978 was een week voor 'Speed & Design' klaar en stond, als welkome aanwinst voor de HARC-klasse, op de ruime stand van de Historische Auto Ren Club.

Formule Ford Festival
Naast de (zeer uitgebreide) kalender van de Historische Monoposto's, zal Provily ook tijdens het Formule Ford Festival in actie komen. "Mijn zoon werkt bij Geva Racing, dat onlangs aan het Formule Ford Festival deelnam. Daar zag hij ook een race van semi-historische formulewagens. Daar wil ik dus volgend jaar aan deelnemen", aldus Provily. De sympathieke coureur zal zijn Falcon overigens niet verkopen of in de mottenballen zetten. "Tijdens de leukste HARC evenementen, zoals het British Race Festival en natuurlijk de Historische Zandvoort Trophy annex de viering van het 25-jarig jubileum van de HARC, zal ik met mijn Falcon van de partij zijn."

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet