Racing Shows

Retro: Speed & Design 1999 - Hoog bezoek op de Autosport.nl-stand


28Modern of historisch, that's the question

Jasper Izaks is vooral bekend als snelle 'historische' coureur met zijn onafscheidelijke Fiat Abarth 1000 TC. Het hoogtepunt was het winnen van de nationale titel in de klasse Historische Toerwagens & GT's in 1998. Het is een publiek geheim, dat Jasper met meer dan een schuin oog naar de moderne autosport kijkt. Hij haalde enkele keren de finale van de Citroën Saxo Challenge, vorig jaar reed hij twee races met de auto van Marco Scholten in de Radio 538 Citroën Saxo CUP. "Dat smaakte naar meer", aldus Jasper op de stand van Fast Company. Hij is daarom druk bezig om budget te zoeken voor een volledig seizoen in deze populaire merkencup.

54EK Historisch

Jasper is echter ook bezig om samen met Cees van Haver een volledig seizoen in het Europees historisch toerwagenkampioenschap te rijden met de bekende Alfa van Cees. "Dat zie ik als een nieuwe, leuke uitdaging. We gaan rijden in Zweden, Frankrijk, Duitsland, België, Engeland, Itali' en natuurlijk de Historische Zandvoort Trophy." Als het bovenstaande doorgaat, zal Jasper zijn Abarth trouw blijven. Mocht het Saxo-avontuur lukken, dan gaat het Fiatje in de mottenballen. "De Radio 538 Citroën Saxo CUP is dusdanig competitief, dat ik daar al mijn aandacht aan zal moeten besteden."

36De Europese gedachte van Meindert van Buuren

Meindert van Buuren is een druk baasje. Hij nam afgelopen seizoen deel aan enkele races van de Europese Renault Sport Clio Trophy, hij reed in de nationale Marlboro Elf Renault Mégane Trophy, hij is voorzitter van de Stichting Formula Arcobaleno en hij zit sinds enkele weken in het bestuur van de Nederlandse Autorensport Vereniging. Volgend seizoen gaat hij zich op het Europese Clio-avontuur concentreren. "Ik stop met de Marlboro Elf Renault Mégane Trophy, want het valt allemaal niet meer te combineren", aldus Meindert op 'Speed & Design'. Tijdens de nationale evenementen ga ik mij concentreren op de organisatie rond de Formula Arcobaleno."




Familie Van der Slik goed vertegenwoordigd in Formule Ford

Isaäc van der Slik, in 1998 kampioen in de First Division van de Formule Ford, komt in 2000 in actie met de ex-Arie Luyendijk jr. Swift 98. "Met deze nieuwere auto moet ik een goede kans op de titel in de First Division maken", aldus de coureur die in 1999 een seizoen meemaakte om snel te vergeten. Isaäc en zijn broer Bram zijn druk aan de slag om sponsoring te zoeken. "Onze trouwe hoofdsponsor Total, tegenwoordig Total-Fina, gaat zo goed als zeker door. Daarnaast zijn we zo goed als rond met Innotec", aldus Isaäc.

57
Kevin van der Slik vond 'Speed & Design' maar een slaapverwekkende beurs.


Alle begin is...
Helmert-Jan, de 16-jarige zoon van Bram, zal in 2000 zijn debuut maken in de Formule Ford. Hij zal uitkomen met de oude auto van Isaäc. Helmert-Jan heeft zijn eerste klapper al achter de rug; tijdens de racecursus op het Circuit Park Zandvoort ging hij over de kop met zijn Alfa 75. "Ik gleed in de grindbak, er was in wezen niets aan de hand", aldus de jonge coureur-in-spe. "Helaas kwam er een steen vast tussen de remklauw van een van de voorwielen te zitten, waardoor dit wiel in een keer stilstond. Toen sloeg de auto over de kop."

77Marcel Kesseler nog een jaartje Renault Megane

Marcel Kesseler runt samen met zijn technische steun en toeverlaat Renato Albers al weer vele jaren het Jetstream Team. Op de basis nabij Nijmegen wordt momenteel al weer hard gewerkt aan de plannen voor de 2000. "Net als afgelopen seizoen rijden we met vijf auto's. Die worden bestuurd door: "Simon Frederiks, Leon Kemperman, Johan Straatman en mijzelf. Wie de vijfde auto rijdt staat nog niet helemaal vast. Terugkijkend op het afgelopen seizoen zeg ik dat het voor ons een ramp is geweest. Veel ellende met de wiellagers. Er schijnt een serie rotte lagers tussen gezeten te hebben en het leek wel of die allemaal bij ons terecht gekomen waren. Desondanks liep het, zeker voor mijzelf, tijdens de buitenlandse races op Spa, maar zeker ook tijdens de Europese Finales in de trainingen zeker bijzonder goed. Waarbij ik me in de Europese race een beetje liet verrassen door de acties van andere Nederlanders. Daardoor bracht zeker die race niet het gewenste resulataat. Qua snelheid zitten we er in ieder geval goed. Alleen op Zandvoort wil het ons nog niet helemaal lukken om de zaak volledig optimaal te krijgen. Ik weet ook niet waarin dat zit. Zeker is dat we volgend jaar doorgaan. Waarbij er nog meer aandacht komt te liggen op de catering en hospitality. Dit zijn zaken die meer en meer bij het racen horen. In dit laatste Megane jaar zullen we ook zoveel mogelijk van de bestaande onderdelen opmaken. Vanaf 2001 komt er een nieuwe Renault Clio Cup. In principe werken wij daar ook naar toe.


73Peter Grondel blijft Compacts nog een jaar trouw

Peter Grondel
reed afgelopen seizoen in de Compact Car klasse met een114 Gti van het Rover Racing Team. Voor komend jaar blijven zijn plannen, wat dat betreft gelijk. "Ik ga inderdaad nog een jaartje door in de Compact Car klasse. Afgelopen seizoen heb ik afgesloten met een vierde plaats en in 2000 wil ik proberen wat vaker op het podium te komen. Ik race al vanaf 1990. In die begin periode heb ik aan Autospeedway gedaan en ben daar tweemaal Nederlands kampioen geworden. Op Zandvoort ben ik nu al weer twee jaar actief. Nee, we veranderen niet aan de auto. Cor Euser heeft 'm destijds zo ontwikkeld en daar moet je niet aan sleutelen. Zeker niet wanneer de auto het prima doet. Dit is voor mij nog steeds een hobby. Want daarnaast zijn wij druk doende met de verdere ontwikkeling van de Advanced Driving School. Daarmee verzorgen we rijvaardigheidstrainingen, racecurssusen en alles wat daar mee te maken heeft. Tevens verzorgen wij meerdere testdagen voor coureurs die hun auto nog eens willen beproeven. De komende maanden staan volledig in het teken van onze rallycursus in Zweden. In de periode janauri-maart gaan we in principe iedere week met een groep naar Zweden. Deze cursus is zeker aan te bevelen voor mensen die over meer wagenbeheersing willen beschikken. Het is zeker niet goedkoop maar leert je wel heel en je hebt er lol in een mooie omgeving. Er zijn mensen die het dan ook zien als een soort wintersportvakantie.

64Gaby Uljee heeft het 'onwijs naar haar zin' bij Illy

Gaby Uljee heeft een goed seizoen achter de rug in de Pearle Alfa 156 Challenge. De Alphense kwam vanuit de Radio 538 Citroën Saxo CUP en behaalde meteen de tweede plaats in het eindklassement van de nieuwe merkencup van Alfa. Wat ze volgend seizoen gaat doen is nog onbekend. "Er zijn diverse mogelijkheden", aldus de supersnelle dame. "Een optie is dat ik doorgroei naar een hogere klasse in Nederland." Of, met andere woorden, een overstap naar het Libertel DTCC. "In het DTCC zijn echter nog weinig zitjes bij competitieve teams beschikbaar", weet ze.

Competitief
Een andere mogelijkheid is een overstap naar een buitenlandse klasse. De kans is ook niet te verwaarlozen, dat we Gaby volgend seizoen weer in een Illy Alfa 156 in actie zien. "Ik heb het onwijs naar mijn zin bij het Illy team, bovendien is het op sportief gebied absoluut geen tweede keus voor mij als ik in de Pearle Alfa 156 Challenge blijf uitkomen. Zoals bekend, was de klasse afgelopen seizoen erg competitief. Volgend jaar vallen er slechts enkele rijders af, daarnaast komen er weer enige nieuwe topcoureurs bij." Hoe meer competitie, hoe liever het Gaby is. "Ik word liever tweede in een erg competitieve klasse, dan dat ik met gemak kampioen word in een klasse zonder tegenstand."

Publiciteit
Het Illy team heeft het afgelopen seizoen veel publiciteit gescoord. "Illy caffe is al marktleider in de horecamarkt, het merk wil nu ook scoren op de consumentenmarkt", aldus Gaby. "Naamsbekendheid op dit gebied genereren ze onder meer door intensieve advertentiecampagnes en natuurlijk de sponsoring van ons team." Het Illy team zal komend seizoen in principe weer uit drie auto's bestaan.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet