Racing Shows

Retro: Speed & Design 1999 - Hoog bezoek op de Autosport.nl-stand


harc-ruimte
De HARC was prima vertegenwoordigd in Utrecht


16Rintje Ritsma gaat nog een jaartje door

Rintje Ritsma heeft de smaak van het autoracen duidelijk te pakken. Ondanks de wisselende resultaten, gaat hij zeker door. Met net als enkele andere coureurs kon hij uw verslaggevers van Fast Company nog niet vertellen, waar hij komend jaar mee aan de start verschijnt. Wordt dus vervolgd. Maar als we een gokje moeten uitbrengen, denken we dat het nog een jaartje Renault Megane wordt.

Vincent van der Valk wil doorgroeien

Na het winnen van de Nederlandse kampioenstitel in de Formule Ford Zetec wil Vincent van der Valk doorgroeien naar een hogere klasse. De student economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft zijn zinnen gezet op deelname aan de nieuwe Formule Renault Eurocup in het jaar 2000. "Het voordeel is dat je veel buitenlandse banen leert kennen en bovendien biedt de ondersteuning van Renault de nodige mogelijkheden", verklaart hij. Op de langere termijn wil Van der Valk richting Formule 3, maar hij realiseert zich terdege dat daarvoor een fors budget nodig is. "Daarom leek het me verstandiger de zaak eerst maar via Formule Renault op te bouwen, om dan vervolgens te kijken of er mogelijkheden in de Formule 3 bestaan." De coureur denkt dat hij rijp is voor de overstap. "Na drie jaar Formule Ford wil ik nu echt iets anders. Dat is een afgesloten hoofdstuk, het is nu tijd voor iets nieuws."

Als prijs voor zijn kampioenschap in de Formule Ford kreeg Vincent van der Valk van oud-kampioen Tom Coronel op Speed & Design de sleutels van een nieuwe Ford Ka overhandigd.

speed-design-1999-4

Hoewel nog niet alle handtekeningen zijn gezet, zegt Van der Valk de financiering van zijn seizoen vrijwel volledig rond te hebben. Daarnaast heeft hij goede contacten met Renault Nederland in de persoon van autosportcoördinator Ron Boon. "Ik beschouw Formule Renault volgend jaar als een interessante nieuwe uitdaging. Ik heb er echt zin in", aldus Van der Valk. Als prijs voor zijn kampioenschap in de Formule Ford kreeg hij van oud-kampioen Tom Coronel op Speed & Design de sleutels van een nieuwe Ford Ka overhandigd.

66Druk, druk, druk voor Jeroen Bleekemolen

Jeroen Bleekemolen
gaat volgend seizoen deelnemen aan het Duits Formule 3 kampioenschap. Alsof racen op dat niveau inclusief testen, reizen en sponsorverplichtingen niet al tijd genoeg kost, telt de agenda van Jeroen nog veel meer bezigheden. "Vorig jaar ben ik blijven zitten op het gymnasium, dit schooljaar doe ik op een andere school twee jaar in één om te proberen om deze verloren tijd weer goed te maken", aldus de 18-jarige coureur. Tevens is Jeroen werkzaam als instructeur bij de racecursussen van Circuit Park Zandvoort Incentives by Michael Bleekemolen. Zoals bekend, organiseert de raceschool van Michael Bleekemolen op de winterse zondagen de cursussen 'Flying Start' en 'MasterClass'. "Ik ben tot nu toe nog iedere zondag in touw geweest als instructeur", aldus Jeroen. Tijdens 'Speed & Design' was Jeroen druk in touw in de speciaal voor Bleekemolen Race Planet gereserveerde hal, inclusief het voor de gelegenheid aanlegde indoor circuit. "Ik heb hier met een kart, een Renault Mëgane uit de gelijknamige merkencup en een Renault Sport Spider gereden", somde de succesvolle coureur op. Hij kwam niet in actie met de Fittipaldi Formule 1-bolide van Michael Bleekemolen. "Mijn vader rijdt daar deze dagen alleen zelf in", besloot de sinds een week in het bezit van een rijbewijs zijnde Jeroen.

72Michael Bleekemolen in DTCC?

"Ik ga in ieder geval geen Arcobaleno rijden", zegt Michael Bleekemolen gekscherend, gevraagd naar zijn plannen voor het komend seizoen. De routinier uit Aerdenhout zal, samen met zijn zoon Sebastiaan, in ieder geval een aantal races in de Renault Sport Clio Eurocup rijden. "We beginnen het seizoen in Monza, daar moeten de rijders zich kwalificeren voor Monaco. In Monaco wil ik er beslist bij zijn, alleen al vanwege de sfeer", zegt 'Bleek''. "Hoeveel wedstrijden we verder rijden, hangt ook van de financiering af. Daar wordt momenteel aan gewerkt." Op nationaal niveau zal Team Bleekemolen als vanouds vertegenwoordigd zijn in de Marlboro elf Renault Mégane Trophy, maar Michael Bleekemolen zal hier niet zelf rijden. "Wel kijk ik naar een aantal andere mogelijkheden. Deelname aan het DTCC is een optie, misschien ook de Donkervoorts. Op de een of andere manier blijf ik zeker in Zandvoort actief."


70Braspenning blijft op vele fronten actief


Het wekt waarschijnlijk weinig verwondering dat het Team Braspenning ook volgend jaar weer op heel wat fronten actief zal zijn. Dutch Touring Car Championship, Super Car Cup, Zomeravondcompetitie en lange-afstandsraces in het buitenland. Dat zijn de hoofdpunten uit het programma, waardoor Ron Braspenning en zijn team vrijwel iedere week op een of ander circuit te vinden zijn. Team Braspenning zet twee BMW's Coupé van het actuele model (E46) in tijdens de wedstrijden om het DTCC. Het is zeker dat Ron Braspenning zelf een auto zal besturen, de tweede positie moet nog worden ingevuld. "Daarover zijn we nog niet in gesprek. Er zijn heel veel andere dingen te doen: onze deelname aan Speed & Design, en natuurlijk ons bedrijf, dat ook gewoon doordraait", aldus Braspenning. In de Super Car Cup zet het team traditioneel een flink aantal auto's in. "Daar blijft het meeste zoals het is, alleen worden alle auto's voorzien van luchtkriks. Dat maakt het werk tijdens het weekeinde wat eenvoudiger", zegt de teameigenaar. Een nieuw element binnen het team is de deelname aan lange-afstandsraces in het buitenland. Een aantal wedstrijden voor de Veedol Langstreckenpokal Nürburgring, maar ook races in Groot Brittannië, Italië en Frankrijk. Daarnaast blijft de Zomeravondcompetitie een belangrijke activiteit. "Daar ligt ons hart", verklaart Braspenning. Het team levert een bijdrage aan de nieuwe Seat-klasse, die zal worden verreden met een aangepaste versie van de Ibiza TDI. Braspenning: "Wij vonden het leuk om dat samen met Huub Vermeulen van de grond te krijgen. We leveren de rolkooi, de stoelen en een aangepaste computer. Naast de BMW's zullen we ook zelf een Seat in deze klasse inzetten. Ja, dat wordt de eerste keer dat we met iets anders gaan rijden dan BMW's."

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet