Racing Shows

Retro: Speed & Design 1999 - Hoog bezoek op de Autosport.nl-stand


1Donald Molenaar wil door met Renault"

Natuurlijk wil ik ook volgend jaar graag verder met Renault", verklaart Donald Molenaar. Niet voor niets koestert de rijder een inmiddels al jarenlange relatie met het Franse merk. In 1998 behaalde hij voor Renault de titel in het - toen nog - DUTCH en eerder werd hij al Nederlands kampioen in de Renault Clio Cup. "Het is echter nog niet zeker hoe de situatie er volgend jaar uitziet", zo zegt Molenaar. Er is nog geen definitieve keuze gemaakt omtrent de auto waarmee het Renault Dealer Team zal aantreden in het DTCC. De Clio met tweelitermotor is een serieuze optie, maar als die niet op tijd klaar is, kan ook de Mégane opnieuw worden ingezet. Ook de rijdersbezetting staat nog niet vast. "Natuurlijk zou ik ook wel graag in het buitenland willen rijden, het liefst DTM of BTCC, maar daarvoor ben ik momenteel gewoon te druk, en bovendien liggen de plaatsen daar niet voor het oprapen. Ook Porsche Supercup zou een goede mogelijkheid zijn, maar vooralsnog ga ik ervan uit dat ik volgend jaar DTCC met Renault rijd", aldus Molenaar.


12Sepp Koster blijft in de VS

"Als je eenmaal ergens mee begonnen bent, dan moet je dat niet te snel opgeven", zo is Sepp Koster overtuigd. Vandaar dat hij er dus voor heeft gekozen om ook in het seizoen 2000 in de Verenigde Staten actief te zijn. Op de vraag in welk kampioenschap hij uitkomt, kan de in Antwerpen wonende Nederlander echter nog geen antwoord geven. "Aan de ene kant voel ik er wel voor om nog een jaar in de Barber-Dodge-klasse te rijden, maar aan de andere kant wordt er volgend jaar in de VS voor het eerst een Formule 3-kampioenschap gehouden, en dat vind ik ook wel interessant." Naar verluidt is onze legendarische landgenoot Arie Luyendijk bezig met de opzet van een eigen Formule 3-team voor de Amerikaanse serie, waarin exclusief met Volkswagen-motoren (zonder restrictor en met zo'n 280 pk) zal worden gereden. "Dat klinkt natuurlijk heel goed", zegt Koster, die toegeeft met Luyendijk in gesprek te zijn over dit onderwerp. Het is inmiddels bekend dat het Amerikaans F3-kampioenschap de meeste races zal afwerken in het programma van de TransAm-serie, plus een wedstrijd tijdens de Amerikaanse Formule 1-Grand Prix op Indianapolis. Het merendeel van de Barber-Dodge-wedstrijden wordt verreden tijdens evenementen van de FedEx Cart ChampCar-klasse.


26Matthijs Bakkum kiest wederom voor Formula Arcobaleno


Matthijs Bakkum heeft het afgelopen seizoen zijn autosportdebuut gemaakt in de Formula Arcobaleno. De jonge coureur reed enkele races voor het team van Har Vaessen Racing, het team waar hij ook in 2000 voor in actie zal komen. "Har Vaessen Racing is een professioneel team, dat niet alleen de zaken op het technische vlak goed voor elkaar heeft, maar ook op het gebied van relatiemarketing en perscontacten goed scoort", vertelde hij enthousiast op de stand van Fast Company. Na het succesvolle, eerste seizoen van Har Vaessen Racing loopt het storm bij het team met jonge, talentvolle coureurs die graag voor het team van de Limburgse transportondernemer uitkomen. "Har Vaessen Racing groeit volgend seizoen van vier naar vijf of zes auto's", aldus Bakkum. "Die auto's komen wel vol, want Har krijgt iedere week wel een telefoontje van een serieus geinteresseerde."

Sandor van Es gaat voor toerwagens


Sandor van Es, voormalig kampioen Formule Renault, mocht onlangs op het circuit van Estoril even kennismaken met de nieuwe Formule Renault. "Dat was geweldig. Toen ik in de auto zat dacht ik bij mezelf: dit is het ware racen", aldus de 28-jarige coureur. Sandor zal echter niet opnieuw de overstap naar formulewagens maken. "Ik heb besloten dat ik definitief verder ga in de toerwagens." Hij houdt de deur echter op een kier. "Als de Formule Renault in 2000 echt op het Circuit Park Zandvoort in actie komt, dan zal ik misschien eenmalig in actie komen." Zoals bekend, reed Sandor afgelopen seizoen voor JJ Motorsport in het Libertel DTCC. Het team werkt ook in de wintermaanden hard om de BMW's 320i E46 van het team verder te verbeteren. "Het gaat steeds beter", meent Van Es. "We hebben onlangs onder koude omstandigheden op het Circuit Park Zandvoort getest met een auto gebaseerd op het reglement van het afgelopen seizoen. We reden met een gewijzigde kooiconstructie en een gewijzigd in- en uitlaatsysteem. We kwamen tot een rondetijd van 1:56.1, een tijd die we het hele seizoen nog niet hebben gereden."

Voorkeur voor BMW
De kans is groot, dat Van Es volgend seizoen wederom voor JJ Motorsport uitkomt. "Als JJ en Ekris doorgaan, dan is de kans groot dat ik bij dit team blijf", vertelde hij op de stand van Fast Company op 'Speed & Design'. "In principe wil ik met een BMW blijven rijden, onder meer omdat ik daar de afgelopen drie seizoenen veel ervaring mee heb opgedaan." Een onzekere factor is nog de eventuele komst van een BMW Dealer Team. "Tijdens de Finaleraces waren enkele BMW-dealers onze gast, zij waren positief gestemd", meende Van Es. "Er wordt over de komst van een Dealer Team gesproken, maar er is nog geen beslissing gevallen."

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet