Racing Shows

Racing Shows: Groeten uit Parijs van Rétromobile 2020

 BugattiEB110LM

Bugatti bouwde ooit twee EB110's voor het langeafstandsracen, de EB110 LM voor Le Mans en de EB110 SC GTS-1 voor IMSA GT. In 2018 verscheen er nog een interessante documentaire over beide auto's, welke te vinden is op YouTube. De blauwe EB110 LM was in Parijs te zien...

BugattiEB110SC

...maar ook de EB110 SC GTS-1 stond op de show. De meeste bezoekers leken echter meer interesse te hebben in de nieuwe modellen van Bugatti.

ViperC9

Als je aan de Chrysler Viper GTS-R denkt, denk je al snel aan de blauw-wit-rode livery van Oreca. Met chassis C9 behaalden Olivier Beretta en Pedro Lamy in 1998 de GT2 titel in het FIA GT kampioenschap.

ViperC38

Verderop zagen we nog een oude bekende, namelijk chassis C38 dat ooit werd ingezet door Carsport Holland. Na omzwervingen via Italië is de auto nu bij de Nederlander Mike van Thiel terecht gekomen. Er zit nu ook weer een livery op de grotendeels overeenkomt met de livery van de desastreus verlopen 24 Uur van Spa in 2002.

McLarenF1GTRUenoClinic

Op de stand van Richard Mille ging alle aandacht uit naar de McLaren F1. Het is dit jaar 25 jaar geleden dat de McLaren F1 GTR Le Mans wist te winnen. De winnende F1 GTR van JJ Lehto, Yannick Dalmas en Masanori Sekiya in de bekende Ueno Clinic kleuren kon natuurlijk niet ontbreken.

McLarenF1GTRBBS

BBS Competition reed met deze door Cesare Baldaccini ontworpen livery in 1995 en finishte als 13e.

McLarenF1GTRGulf

Een Longtail mocht natuurlijk niet ontbreken en daarom stond de Gulf Team Davidoff McLaren F1 GT020R van Jean-Marc Gounon, Pierre-Henri Raphanel and Anders Olofsson ook op de stand.

McLarenSennaGTR

Gezien het bouwjaar viel de Senna GTR ietwat uit de toon op Rétromobile, maar daar leken niet veel mensen problemen mee te hebben.

McLarenM6GT

De M6GT viel zeker niet uit de toon. Er werden er slechts drie gebouwd door Bruce McLaren.

Nissan390GT1

Uniek was de aanwezigheid van de Nissan R390 GT1. Chassis R8 eindigde in 1998 als vijfde in de 24 Uur van Le Mans met rijders John Nielsen, Franck Lagorce en Michael Krumm. Na die race ging de auto terug naar Japan en was daar ruim 21 jaar onderdeel van de Nissan Heritage Collection.

JaguarXJ220

Bij Artcurial kwam de deze Jaguar XJ220 onder de hamer. Chassis 003 haalde in 1993 en 1995 de finish niet op Le Mans en werd daarna door een Japanse verzamelaar gekocht. In Parijs leverde de Jaguar tijdens de veiling op vrijdagmiddag € 1.085.800 op.

Serenissima

Deze Serenissima Mk 168 werd vooraf op ruim een miljoen euro geschat, maar het bieden stopte op 780.000. Opvallend, aangezien tijdens Rétromobile 2019 drie andere zeldzame Serenissima modellen voor flinke bedragen de deur uit gingen. Een auto waar destijds meer in had gezeten met de juiste kennis. Graaf Volpi verloor echter de interesse en draaide de geldkraan dicht.

FordGT1

De Ford GT1 waarmee Maxime Martin en Fred Makowiecki namens Marc VDS Racing Team in 2011 vier overwinningen wisten te behalen in het FIA GT1 World Championship. Nog een voorbeeld van een team waarbij de graaf de geldkraan dichtdraaide.

BMWM1Procar

Er stonden ook meerdere BMW M1 Procar auto's op verschillende stands. Deze ex-Crevier Racing auto waarin Al Unser Jr. reed was daarbij de persoonlijke favoriet.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet