Racing Shows

Racing Shows: Groeten uit Parijs van Rétromobile 2020

De afgelopen dagen stond de Paris Expo Porte de Versailles weer in het teken van de jaarlijkse beurs Rétromobile. Op de meest prestigieuze klassiekerbeurs van Europa was er voor de autosportliefhebber ook in 2020 weer het nodige te zien. AUTOSPORT.NL-redacteur Marcel ten Caat was toch al in Parijs, zakte af naar zuidwesten van de Franse hoofdstad en kwam terug met de volgende impressie.

Tekst en foto's: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)

Ferrari126C3

Met de terugkeer van de Formule 1 op Zandvoort is het bijna niet meer dan logisch om te beginnen met een Formule 1-auto, in dit geval de Ferrari 126 C3-068 uit 1983. Het was een van vier door Ferrari gebouwde auto's die werden ingezet en volgens het 'Formula One Register' van Duncan Rabagliatti en het Franse Auto Hebdo won René Arnoux met deze auto de race en is het daarmee de laatste Ferrari die de Grand Prix van Nederland wist te winnen. Vrijdagavond wisselde de Ferrari 126 C3 voor € 1.438.900 van eigenaar.

Ferrari412T2

Veilinghuis Girardo & Co bracht de Ferrari 412 T2 naar Parijs en dan ook nog een bijzonder chassis, namelijk #157. Met dit chassis werd in 1995 de laatste overwinning in de F1 met een V12-motor behaald en aan het einde van dat jaar maakte Michael Schumacher zijn eerste testrondjes in deze auto. Later kwam de Ferrari in handen van Klaas Zwart en reed Tom Coronel ook nog met deze auto op Zandvoort.

Ferrari312B2

De derde Ferrari met geschiedenis op Zandvoort: de Ferrari 312 B2. Met deze auto eindigde Clay Regazzoni in 1971 als derde in de Grand Prix van Nederland. Een jaar later won Jacky Ickx de race op de Nürburgring.

WilliamsFW19

De Williams FW19-05 is 14 jaar ouder dan de eerder genoemde Ferrari 126 C6-068, maar ook deze auto is er een met een aardige staat van dienst. Heinz-Harald Frentzen won er de Grand Prix van San Marino mee en kwalificeerde deze auto op pole in Monaco. Hoewel Williams in 1997 op uitnodiging van Rothmans ook enkele ronden op Zandvoort reed, was dat niet met deze wagen.

ShadowDN3

Met deze zwarte Shadow DN3-2A wist Jean-Pierre Jarier in 1974 de derde plaats te pakken in de Grand Prix van Monaco. Een maand later viel Jarier op Zandvoort uit. De auto staat te koop en is beschikbaar voor de Historische Grand Prix van Monaco.

Surtees

Verderop stond ook de Surtees TS9B waarmee Mike Hailwood in 1972 reed. De auto was tot 1999 in het bezit van John Surtees zelf, die er in 1971 mee racete. Volgens de informatie van Ascott Collection is de auto ingeschreven voor de Historische Grand Prix in Monaco later dit jaar.

Jordan191

Bij Aguttes stond een andere zeer bekende auto, de door Gary Anderson ontworpen Jordan 191. Het betrof hier chassis 6, waarmee Andrea de Cesaris in 1991 uitkwam voor het team van Eddie Jordan. Ook deze auto is na ruim 10 jaar weer te koop.

LAGOTALBOTT26C

Helemaal 'uit den ouden doosch' is deze Lago Talbot T26C welke in 1948 debuteerde in de Grand Prix-racerij en ook in het eerste Formule 1-seizoen in 1950 nog werd ingezet. Deze specifieke auto was in het verleden ook succesvol op Zandvoort.

MatraMS120

Elders in het complex was de ex-Beltoise Matra MS120 te vinden. De auto werd gebruikt ter promotie van de Franse Grand Prix op het circuit van Paul Ricard (26-28 juni).

Matra670B

Wie Matra zegt, zegt ook Henri Pescarolo. De Automobile Club de l'Ouest kwam met een eerbetoon aan de Fransman. Op de stand van de organisator van de 24 Uur van Le Mans waren naast de bovenstaande Matra 670B uit 1974 ook de Rondeau M379 uit 1981 en en Pescarolo Courage C60-Peugeot uit 2003 te zien.

CourageC60

De Courage C60 uit 2003. Gezien de achtervleugel echter niet de Le Mans-specificatie.

Rondeau

En de #26 Oceanic Jean Rondeau M379 die in 1981 slechts 41 ronden af wist te leggen tijdens de 24 Uur van Le Mans. Niet het resultaat waarop Henri Pescarolo en teamgenoot Patrick Tambay hadden gehoopt.

GULFMIRAGEGR7

In het lijstje Le Mans legendes hoort ook deze Mirage GR7 thuis. Fiskens had chassis GR701 mee naar Parijs, een auto die eerder te boek stond als M6 en toen werd bestuurd door onder andere Gijs van Lennep. Heel veel bekende namen reden met de GR7, onder meer door Jacky Ickx op Le Mans.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet