GT

IGTC: Lekke band kost Yelmer Buurman podium in Bathurst: "We hadden gewoon niet het geluk"

12hBath20 10698TU TU
De Craft Bamboo/Black Falcon-Mercedes finishte als zesde, wat later de vijfde plaats werd

Nadat Nicky Catsburg en Renger van der Zande, die beide met hun teams voortijdig uitvielen, in het uitgebreide raceverslag hun relaas mochten doen en podiumfinishers Danny van Dongen en Olivier Hart elk in een aparte bijdrage aan het woord kwamen, sluiten we onze berichtgeving over de Liqui-Moly Bathurst 12 Hour af met de indrukken van Yelmer Buurman, die op de vijfde plaats in de nummer 77-Mercedes-AMG Team Craft Bamboo/Black Falcon-Mercedes-AMG GT3 de best geklasseerde Nederlander in de race was.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Gruppe C/Tim Upietz

12hBath20 06469TU BU


Buurman deelde de Mercedes, een van de in totaal drie evolutieversies volgens 2020-specificatie die in Bathurst aan de start stonden, met de beide Duitsers Maro Engel en Luca Stolz. Het trio leek lange tijd op weg naar een podiumklassering, totdat een lekke rechter achterband voor Engel in de slotfase van de wedstrijd een einde maakte aan de hoop op een plek bij de eerste drie. "Een goed weekeinde tot de laatste twintig minuten van de race", zegt Buurman dan ook, terugblikkend op het evenement.

12hBath20 08334TU TU

"We zaten er continu goed bij, ook in de vrije trainingen en de kwalificaties. In de top-10-shootout was Maro niet helemaal tevreden met zijn rondje, maar uiteindelijk hadden we toch een goede uitgangspositie voor een twaalfuursrace. De race ging eigenlijk ook erg goed: we waren steeds in gevecht voor de topposities als je rekening houdt met de verschillende strategieën. Met een uur of drie te gaan hadden we wat problemen met de motortemperatuur, terwijl we zwaar in gevecht waren om een aantal posities. Dat was ongeveer het warmste moment van de dag en toen kwamen we vermogen en topsnelheid tekort, wat het inhalen heel lastig maakte. Daardoor verloren we gewoon tijd, want dan zit je achter langzamere auto's waar je niet voorbij komt en dan loopt de race een beetje bij je weg. Desondanks reden we toch nog op een mooie derde plek, rekening houdend met de verschillende strategieën, en die hebben we vast kunnen houden tot twintig minuten voor het einde."

12hBath20 09891TU TU

Toen raakte bij Engel de rechter achterband lek, iets waarmee heel wat rijders in Bathurst te kampen hadden. "Waarschijnlijk waren het wat kevlar-delen die op de baan lagen van andere auto's", schat Buurman in. "De Bentley kreeg op Conrod Straight een klapband, die wat delen kapotsloeg en waarschijnlijk hebben wij daardoor ook een lekke band opgelopen. Echt zonde, daar hebben we veel tijd mee verloren. We zijn teruggevallen naar de zesde plaats, wat uiteindelijk de vijfde plek werd (door de tijdstraf voor de Triple Eight-Mercedes, red.). Dat is het nu eenmaal, niks aan te doen en volgende keer gaan we er weer gewoon vol voor! Het team heeft het geweldig gedaan, mijn teamgenoten ook, dus daar lag het allemaal niet aan, we hadden gewoon niet het geluk."

12hBath20 10483TU TU
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet