GT

IGTC: Yelmer Buurman optimistisch over kansen in Bathurst

200201 Bathurst Buurman portret
Yelmer Buurman, back at the mountain

Yelmer Buurman was er vorig jaar in Bathurst al bij en gaat dit jaar op herhaling met een Mercedes-AMG GT3. Ditmaal deelt hij de auto van het Mercedes-AMG Team Craft Bamboo/Black Falcon, een evolutieversie volgens 2020-specificaties, met de Duitsers Maro Engel en Luca Stolz. Op de zesde plaats in de startopstelling is de auto met het startnummer 77 de beste Mercedes. Yelmer Buurman is tevens de best geplaatste Nederlander op de grid. Aan de vooravond van de Liqui-Moly Bathurst 12 Hour spreekt de coureur uit het Gelderse Ubbergen over zijn verwachtingen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Gruppe C/Tim Upietz

Voor Buurman, die dit jaar naast het IGTC deelname aan het Brits GT-kampioenschap als hoofdprogramma heeft, is de race in Bathurst zijn eerste wedstrijd van het jaar, want hij ontbrak in Dubai, waar hij twee keer won, en in Daytona, waar zijn jeugdvriend Renger van der Zande (de twee groeiden aan de rand van Nijmegen op een steenworp afstand van elkaar op) al voor het tweede jaar op rij met de overwinning aan de haal ging.

200201 Bathurst Buurman actie

Waar diverse andere teams na crashes al forfait moesten geven nog voordat er een meter in de race is gereden, is Buurman tevreden over het verloop van het weekeinde tot dusver. "We zaten er in iedere sessie goed bij", zegt hij. "In de shootout uiteindelijk P6: Maro had een foutje in de eerste sector en was niet helemaal tevreden over zijn rondje, maar we doen lekker mee. We hebben ook aan de race-set-up gewerkt en ik denk dat we een goede auto hebben."

200201 Bathurst Buurman team
Buurman (r.) deelt de auto met Luca Stolz (l.) en Maro Engel (m)

Over de transitie naar de nieuwe Mercedes-AMG GT3 zegt Buurman: "Qua chassis is de auto gelijk aan het voorgaande model, maar het gedrag op de baan is wel anders. Met name de aerodynamische balans is geheel anders. Dat maakt het iets lastiger om hier op de berg de auto goed gebalanceerd te krijgen, maar we denken dat we een redelijk goede basis hebben om de race mee in te gaan. Het is de laatste paar dagen erg warm geweest, maar op de racedag wordt het iets minder warm. Dat is natuurlijk wel fijn voor iedereen, want 40 graden, daar wordt niemand echt blij van. We gaan kijken wat we ervan kunnen maken!"
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet