NASCAR

NASCAR: NASCAR brengt mutaties aan in wedstrijdsegmenten

Voor 16 Cup wedstrijden heeft de NASCAR-organisatie mutaties aangebracht door het laatste wedstrijdsegment te verkorten. De totale wedstrijdafstand zal echter niet veranderen.

Kansas
Voor 16 Cup wedstrijden heeft de NASCAR organisaties mutaties in de wedstrijdafstand aangebracht.

Tekst Willem J. Staat
Foto's NASCAR

NASCAR brengt mutaties aan in wedstrijdsegmenten
Behalve voor de double header op Pocono zijn er nauwelijks veranderingen in de totale wedstrijdafstanden dit seizoen. Het einde van het tweede segment zal iets voorbij de tweede wedstrijdhelft plaatsvinden. Mocht er een wedstrijd voortijdig afgebroken worden dan is het wedstrijdresultaat na de tweede helft definitief. Dit in tegenstelling tot afgelopen seizoen.

Het NASCAR Research and Development Centre maakte dan ook de volgende veranderingen bekend.
Voor de Speedway wedstrijden zoals de Daytona 500 zullen de segmenten 65/65/70 ronden bedragen. In 2019 bedroeg de afstand voor het laatste segment 80 ronden. Scott Miller van NASCAR: " Met het 550 motorenpakket verschilde het brandstofverbruik nogal en bij deze verandering werd het krap met de pitwindows. Daardoor heb je in het laatste segment nu meer ruimte mocht de wedstrijd verlengd worden. Dit is de reden waarvoor we het speedway reglement veranderd hebben.

Voor intermediate banen geldt het volgende
Voor Atlanta bedraagt de afstand 105/105/115 ronden. Vorig jaar bedroeg de afstand voor het laatste segment zelfs 155 ronden

Voor de Cupwedstrijden op Texas geldt het volgende: 105/105/124. Vorig jaar was dit voor het laatste segment zelfs 164 ronden

Voor Darlington bedragen de wedstrijdsegmenten 115/115/137. Vorig jaar bedroeg de afstand voor de Southern 500 zelfs 167 ronden.

Scott Miller: " Deze wedstrijden hadden een extreem lang derde segment met twee brandstofstops onder groen. Daarom hebben we besloten om het laatste segment te verkorten zodat er nog maar één stop onder groen nodig is. Het middelste segment is wat langer maar gemeenschappelijk dachten we dat indien we het laatste segment niet zo lang zouden maken dat het veld dichterbij elkaar zal blijven en voor meer spanning in de wedstrijd zal zorgen."

Southern 500 Op Darlington bedraagt de afstand van het laatste segment in 2020 nog maar 137 ronden.

Voor de 1 mijls banen geldt het volgende
Phoenix 75/115/122. In 2019 bedroeg het laatste segment 162 ronden
New Hampshire 75/110/116. In 2019 bedroeg het laatste segment 160 ronden
Dover 75/173/163. Laatste segment in 2019 160 ronden
Richmond 80/155/165 ronden. Laatste segment in 2019 zelfs 200 ronden

Miller: " Voor Phoenix, New Hampshire, Dover en Richmond was het doel om segmenten te creëren die ons meer strategische opties voor de crewchiefs gaven. Voor deze wedstrijden was er geen stop in het eerste en tweede segment nodig en slechts een stop onder groen in het derde. "

Voor 2020 is de double header op Pocono dit jaar nieuw. De wedstrijdafstand op zaterdag bedraagt 130 ronden met segmenten van 25/52/53 ronden. Voor zondag bedraagt de wedstrijdafstand 140 ronden met segmenten van 30/55/55 ronden.
Voor de wedstrijden op Watkins Glen, Sonoma en de Charlotte Roval zal op korte termijn nog een beslissing over de afstanden genomen worden.

Scott Miller: "Op de roadcourses is er slechts één stop onder groen nodig en dat is in het derde segment. We denken erover na om de tankinhoud te verkleinen waardoor er zowel in Segment 2 en Segment 3 onder groen getankt moet worden. Wat dit betreft is er nog werk aan de winkel en moet er met de industrie nauw samengewerkt worden. Ik denk dat we er wel uit komen." Verder verklaarde Miller dat men zelfs overwoog om de wedstrijden in vier segmenten onder te verdelen maar dat men die optie heeft laten vallen. Alleen de Coca Cola 600 wordt met vier segmenten verreden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet