Sportscars

Sportscars: Nederlandse successen in IMSA Michelin Pilot Challenge Daytona (lang)

200125 IMPC Podium
Jeroen Bleekemolen (midden) en Indy Dontje (2e van rechts) beide op het podium

Twee races in het seizoen 2020, en Jeroen Bleekemolen is nog steeds ongeslagen! Twee weken na zijn overwinning in de door regen ingekorte Hankook 24H Dubai schreef onze landgenoot nu de BMW Endurance Challenge at Daytona op zijn naam. Samen met zijn teamgenoten Jim Cox en Dylan Murry won hij met de Riley-Mercedes-AMG GT4 de vier uur durende openingswedstrijd van de IMSA Michelin Pilot Challenge. Mercedes-GT4-teams bezetten de eerste drie plaatsen, en daarbij was de winst van Bleekemolen niet het enige Nederlandse succes, want Indy Dontje eindigde samen met zijn Amerikaanse teamgenoot Russell Ward in de nummer 4-Winward Racing-Mercedes-AMG GT4 als derde. Beitske Visser sloot de race in de Fast Track Racing-BMW M4 mede als gevolg van twee lekke banden als 22e af.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR, IMSA

200124 IMPC Riley
Wederom winst voor een Riley-Mercedes in Wynn's-kleuren, ditmaal een GT4

De AWA-McLaren van Kuno Wittmer en Orey Fidani startte vanaf de pole-position en voerde in de eerste helft van de race het veld aan, maar een drive-through penalty en daarna een technisch defect maakte een einde aan de kansen van het duo. Bij het Riley-team echter bleek de geplande strategie perfect te werken. In de aanloop naar de race had het team voor wat verwarring gezorgd bij de concurrentie door Jeroen Bleekemolen na de succesvolle test bij de 'Roar' begin deze maand eerst in te schrijven, daarna toch weer van de lijst af te halen en vervolgens wel weer te laten rijden – hoewel het feitelijk altijd al vast stond dat Bleekemolen in ieder geval de openingswedstrijd van het kampioenschap zou rijden. "Mijn taak is om de auto zoveel mogelijk naar voren te brengen", had hij al tijdens de 'Roar' laten weten.

200125 IMPC Riley schade
De sporen van de strijd na afloop op de auto

Dat lukte uitstekend. Jim Cox nam de start en de eerste stint voor zijn rekening en hield de schade beperkt, waarna Jeroen Bleekemolen de auto met een aantal spannende inhaalacties naar de eerste plaats in het 51 auto's sterke veld wist te brengen. Vervolgens maakte Dylan Murry het karwei af door de overwinning naar huis te rijden. Dat werd enigszins vergemakkelijkt doordat de race in het laatste kwartier geneutraliseerd werd, nadat de Ford Mustang van Scott Maxwell in de 'Busstop' ondersteboven gerold was. De rijder kon ongedeerd uitstappen.

200125 IMPC Victory LAne
Jeroen Bleekemolen en zijn team in Gatorade Victory Lane

"Een toprace natuurlijk", meldde Jeroen Bleekemolen vanuit Daytona. "Jim heeft het goed gedaan, geen fouten gemaakt en lekker doorgereden. Hij had ook wel een behoorlijke 'pace', hij heeft ook auto's ingehaald, hij zat er lekker in. Het is natuurlijk een amateurrijder van 60 jaar, knap wat hij gedaan heeft. Daarna heb ik superleuke stints gehad. Toen ik instapte, lagen we iets van 15e en na één stint lagen we al op kop. Daarna heb ik een stint lekker op kop gereden en een gaatje kunnen slaan. Dylan heeft het super afgemaakt, de snelheid was goed. De AMG's gingen allemaal lekker, daar moet je ook reëel over zijn, maar dan moet je er wel staan en geen fouten maken. Ik ben helemaal happy, lekker om hier te winnen."


200125 IMPC WInners podium
Jeroen Bleekemolen (r.) won voor het eerst op Daytona, in het midden Jim Cox en links Dylan Murry

"Dit is mijn eerste overwinning op Daytona, ik heb er nog nooit eerder gewonnen, terwijl ik hier al tien jaar achter elkaar gereden heb. Het is helaas niet de 24 uur, maar ik heb toch denk ik in alle circuits in Noord-Amerika gewonnen waarop ik geracet heb, terwijl deze nog ontbrak. Het is mooi dat we hem hebben gepakt, dus hopen dat er morgen meer van zulk succes in zit, dat zou mooi zijn!"

200125 IMPC Dontje actie
De Winward-Mercedes van Russell Ward en Indy Dontje eindigde als derde

Indy Dontje, die voor het tweede jaar samen met de Amerikaan Russell Ward in een Mercedes-AMG GT4 van Winward Racing rijdt, deed het eveneens goed door samen met zijn teamgenoot als derde te eindigen. Daarmee completeerden ze, het succes van het team, want voor het eerst eindigden beide Winward-auto's op het podium. De tweede plaats was voor Bryce Ward en Philip Ellis. "Ik ben heel blij voor het team, twee auto's op het podium", zegt Dontje. "Heel blij ook voor de familie Ward, uiteindelijk gaat het ook om hen. Over onze eigen prestatie ben ik niet helemaal tevreden. Natuurlijk, we hebben een mooie derde plaats, maar we hebben teveel verloren tijdens bijtanken. We moeten nog analyseren wat er precies misgegaan is. We verloren heel veel tijd bij alle pitstops en dat was enorm balen, want de snelheid was er wel gewoon. Uiteindelijk is dat iets waaraan we moeten gaan werken voor de rest van het seizoen, maar dit is wel een fantastisch begin van 2020 hier in Amerika en ik hoop dat de volgende races ook zo zullen gaan. Russell heeft het ook prima gedaan, mooi zijn positie kunnen vasthouden en hij kon mooi meekomen met de pro's voorin, dus dat is ook veelbelovend voor het seizoen, want uiteindelijk gaat het erom dat we het met z'n tweeën doen, en niet alleen ik, dus dat ziet er ook goed uit!"

200125 IMPC Visser
Racepremière voor Beitske Visser in Daytona

Wat verder naar achteren vonden we Beitske Visser, die bij haar eerste raceoptreden in het zelfbenoemde 'World Center of Racing' in Daytona samen met Robbie Dalgleish en Stevan McAleer in de BMW M4 GT4 van Fast Track Racing na een keurige inhaalrace vanaf de laatste startplaats als 22e geklasseerd werd. Twee lekke banden, een fenomeen waarvan meerdere teams last hadden, stonden een betere klassering in de weg. "Ik denk dat we ongeveer alle pech hebben gehad die we konden hebben", zei Visser. "Gisteren in de vrije training hebben we twee rondjes gereden en toen kregen we een elektronisch probleem, waardoor we de hele vrije training, de tweede vrije training en de 'quali' hebben gemist. Gelukkig heeft het team het kunnen oplossen voor de race vandaag, maar we moesten wel helemaal achteraan starten. Mijn teamgenoot begon de race. Hij reed op zich een heel goede stint, van 31 naar 18 geloof ik. Toen ging ik in de auto. De snelheid zat er heel goed in, ik kwam steeds verder naar voren en lag op een bepaald moment elfde, maar toen kreeg ik een lekke band, waardoor we veel tijd verloren. Toen weer naar buiten met nieuwe banden, maar vervolgens kreeg ik weer een lekke band en toen hadden we weinig kans meer. We hebben de race kunnen uitrijden, maar we lagen twee ronden achter. Best wel jammer, omdat de snelheid er goed in zat, maar ja, dat hoort er soms ook bij."

200125 IMPC Visser actie
Door twee lekke banden kwam de Fast Track Racing-BMW niet verder dan de 22e plaats

Net als Mercedes-AMG in de GT4-klasse bezette Audi dankzij klantenteams de eerste drie plaatsen in de TCR-divisie. De winst ging naar Gavin Emstone en Jon Morley van Road Shagger Racing, voor het Speed Syndicate Motorsports-duo William Tally en Mikey Taylor en de JDC-Miller Motorsports-Audi van Michael Johnson en voormalig DPi-rijder Stephen Simpson.

200125 IMPC TCR winner
De Road Shagger Racing-Audi RS 3 LMS won de TCR-klasse


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet