Sportscars

Sportscars: Voorbeschouwing 58e Rolex 24 At Daytona

200124 IMSA Preview opening
Het kleinste veld voor de Rolex 24 At Daytona in jaren, maar wel sterk

Dit weekeinde vindt met de 58e editie van de 'Rolex 24 At Daytona' de eerste grote sportwagenrace van het nieuwe seizoen plaats. Het evenement vormt als altijd de start van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Er wordt gereden in vier klassen: de IMSA-specifieke DPi's, de LMP2's, de GTLM-klasse voor fabrieksteams en de GTD-klasse (volgens GT3-specificaties) voor privéteams. Als altijd zijn er ook de nodige Nederlanders actief: Renger van der Zande, vorig jaar winnaar, start wederom met een Cadillac DPi van het Konica Minolta-WTR-team, Nicky Catsburg rijdt voor het Corvette-fabrieksteam in GTLM en Steijn Schothorst komt met een Lamborghini Huracán van het Oostenrijkse GRT Grasser Racing Team – de afgelopen twee jaar klassewinnaar in Daytona – in de GTD-klasse uit. Daarnaast rijden Indy Dontje en Beitske Visser in de IMSA Michelin Pilot Challenge, die uit divisies voor GT4- en TCR-auto's bestaat. AUTOSPORT.NL blikt vooruit.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rolex/Stephan Cooper, Rolex/Jensen Larson, IMSA, Rebocar/R. de Boer, Porsche

200124 Preview Rolex

"It's all about the watch" is in Daytona een gevleugeld gezegde. Er is vrijwel geen andere race waarbij de naam van de titelsponsor zo sterk verweven is met het evenement zelf, waarmee Rolex een ijzersterke troef in handen heeft. Sinds 1992 is het Zwitserse merk naamgever van het evenement, maar de traditie dat de winnaars een Rolex Daytona als prijs krijgen, gaat al veel langer terug. Rolex trad al in 1962 bij de eerste sportwagenrace in Daytona op als officiële tijdwaarnemer en zelfs in de vroege jaren dertig droeg Sir Malcolm Campbell al een Rolex toen hij op Daytona Beach zijn snelheidsrecords vestigde. Vorig jaar kon Renger van der Zande een Rolex Daytona in ontvangst nemen, toen hij samen met Fernando Alonso, Jordan Taylor en Kamui Kobayashi deel uitmaakte van het winnende team met de nummer 10-Konica Minolta-WTR-Cadillac DPi.

190127 Zande Rolex
Renger van der Zande als trotse bezitter van een Rolex na zijn winst van vorig jaar

Dit jaar gaat Van der Zande op herhaling in zijn derde jaar met het team van Wayne Taylor, waarvoor nu voor het eerst niet (minstens) een van diens beide zoons als coureurs in actie komt. Van der Zande, die twee jaar geleden bij zijn eerste optreden voor het team op Daytona de pole-position behaalde, rijdt nu samen met de Australiër Ryan Briscoe, met wie hij het hele seizoen een duo vormt. Voor Sebring krijgen de twee versterking van oud-IndyCar-kampioen Scott Dixon en, opnieuw, Kamui Kobayashi.

200124 Preview Zande
De WTR-Cadillac van Van der Zande, Briscoe, Dixon en Kobayashi

De zwarte WTR-Cadillac is een van de in totaal vier Cadillacs in het DPi-veld. Het Action Express-team reduceerde zijn inzet van twee naar één auto, de Whelen Engineering-Cadillac met Mike Conway, Pipo Derani, Filipe Albuquerque en Felipe Nasr. De Mustang Sampling-sponsoring van de tweede auto verhuisde samen met coureur João Barbosa naar het team JDC Miller Motorsports, waar de Portugees, ook met een Cadillac, samen met twee Franse rijdt, te weten Sébastien Bourdais en Loïc Duval. De andere JDC-Cadillac is in handen van de Colombiaan Juan Piedrahita, de Braziliaan Matheus Leist, de Amerikaan Chris Miller en de Fransman Tristan Vautier.

200124 IMSA Preview Penske
Het Penske-team won vorig jaar met Acura de titel

Acura's wat ingeperkt door de BoP
Het Acura Team Penske won vorig jaar met Juan Pablo Montoya en Dane Cameron de kampioenstitel in de IMSA-prototypeklasse. De meest recente Indy 500-winnaar Simon Pagenaud versterkt het duo in de nummer 6-Acura voor Daytona en de overige lange-afstandsraces. De nummer 7-auto is opnieuw voor Ricky Taylor en Helio Castroneves, ook hier is met Alexander Rossi een voormalig Indy 500-winnaar aan boord. Voorafgaand aan de seizoensstart op Daytona werden de Acura's een beetje ingeperkt in het kader van de 'balance of performance', maar velen zijn ervan overtuigd dat er nog genoeg potentieel aan boord is. Potentieel is er zeker ook bij Mazda, dat nog steeds officieel optreedt onder de naam Mazda Team Joest, maar waar Multimatic steeds meer de operationele leiding in handen heeft. Het contract met Joest loopt na Sebring in maart af. De beide Mazda's zijn nu niet meer identiek qua uitmonstering: de bordeauxrode nummer 55 heeft Jonathan Bomarito, Harry Tincknell en Ryan Hunter-Reay als rijders, de witte nummer 77 is toevertrouwd aan Oliver Jarvis, Tristan Nuñez en Olivier Pla. Mazda toonde vorig jaar al het potentieel met drie IMSA-overwinningen, ook voor dit seizoen zijn de verwachtingen bij het merk hooggespannen. Nelson Cosgrove is de nieuwe sportdirecteur bij Mazda USA, nadat John Doonan de positie van IMSA-president overnam van Scott Atherton.

200124 IMSA Preview Jarvis pole
Voor het tweede jaar op rij kwalificeerde Oliver Jarvis de Mazda DPi op pole in Daytona
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet