DTM

DTM: R-Motorsport Aston Martin trekt zich terug uit de DTM

200124 DTM Aston Martin 1
Geen Aston Martins meer in de DTM

Na slechts één seizoen is de deelname van de R-Motorsport Aston Martins aan de DTM alweer verleden tijd. Het gonsde de afgelopen weken al van de geruchten dat het Zwitserse team na het verbreken van de samenwerking met HWA er dit jaar in de DTM niet meer bij zou zijn. Officieel werd het in alle toonaarden ontkend en werd er keer op keer benadrukt dat het streven was om ook in 2020 aan de DTM deel te nemen, maar nu is dan toch de stekker eruit getrokken. R-Motorsport blijft wel actief in de GT-racerij, het team start onder andere komend weekeinde in Bathurst tijdens de seizoensouverture van de Intercontinental GT Challenge Powered by Pirelli.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: ITR e.V.

Eigenlijk had R-Motorsport, dat de afgelopen jaren een snelle ontwikkeling in de GT-racerij doormaakte, het debuut in de DTM voor 2020 op het programma staan. De onderneming is in handen van Dr. Andreas Baenziger en Dr. Florian Kamelger, twee chirurgen die een fortuin verdienden met enkele patenten en daarmee ondermeer hun autosporthobby financieren, maar ook een Aston Martin-dealerbedrijf in het Zwitserse St. Gallen opzetten. Via hun netwerk, waarin zich diverse zeer gefortuneerde autoliefhebbers bevinden, speelden ze ook een belangrijke rol bij de financiering en de ontwikkeling van de Aston Martin Valkyrie-hypercar.

Na het vertrek van Mercedes, dat eind 2018 de deelname aan de DTM van fabriekszijde stopzette, was de komst van Aston Martin als derde merk voor de DTM-organisatie een geschenk uit de hemel. Uiteindelijk volgde het debuut zelfs een jaar eerder dan gepland. R-Motorsport, dat van Aston Martin in het kader van een licentieovereenkomst toestemming had gekregen voor het gebruik van de merknaam en het silhouet van de Aston Martin Vantage, liet een DTM-auto opbouwen door HWA, dat na decennia met Mercedes over rijke DTM-ervaring beschikte. Samen met HWA werd onder de naam Vynamics een joint-venture opgezet voor het runnen van de auto's.

200124 DTM Aston Martin 3
Dani Juncacella was een van de vier R-Motorsport Aston Martin-rijders in de DTM

Zo verschenen er afgelopen jaar vier Aston Martins aan de start in de DTM voor rijders Jake Dennis, Paul Di Resta, Ferdinand von Habsburg en Daniel Juncadella. Natuurlijk waren er de nodige kinderziekten, maar de grijze Aston Martins konden toch regelmatig in de top tien meedraaien en zeker in de tweede helft van het seizoen zat de opgaande lijn er duidelijk in. Uiteindelijk besloot R-Motorsport aan het eind van het racejaar de bestaande samenwerking met HWA te beëindigen. Daarbij werd nog gesteld dat het doel was om in de DTM te blijven, maar ondanks herhaalde navraag bleven mededelingen over een mogelijke nieuwe partner voor de bouw en de inzet van de auto's uit. Dat was al niet echt een goed teken, en dat wordt nu dus bevestigd.

In een relatief summiere verklaring van het team wordt Dr. Florian Kamelger als volgt geciteerd: "De hernieuwde beoordeling van ons autosportprogramma kwam tot het resultaat dat we nieuwe prioriteiten voor de toekomst willen stellen en dat de deelname aan de DTM daarbij niet doeltreffend zou zijn. Wat we met betrekking tot ons autosportprogramma voor 2020 hebben besloten, zullen we op een later tijdstip bekendmaken. Langs deze weg wil ik vooral Gerhard Berger en de ITR, Dieter Gass en Jens Marquardt voor hun gemeenschappelijke inzet danken. In het bijzonder BMW was voor ons een uitzonderlijk behulpzame partner." Die laatste opmerking duidt op het feit dat het team met BMW een tijdlang in onderhandeling was over de mogelijke levering van motoren op klantenbasis, wat dus nu niet meer aan de orde is.

200124 DTM Aston Martin 2

Vanuit de DTM-organisatie kwam desgevraagd een reactie van bestuursvoorzitter Gerhard Berger. Die zei: "De stap van R-Motorsport komt op een laat tijdstip. We zijn uitgegaan van een langere DTM-deelname van het team. Namens de ITR dank ik Dr. Florian Kamelger en zijn team voor de goede samenwerking en ik wens hen veel succes bij hun toekomstige projecten. We zijn in goede onderhandelingen met meerdere automobielfabrikanten en teams en zijn er zeker van dat we de DTM-fans ook in het seizoen 2020 een vol deelnemersveld zullen presenteren. Onze gemeenschap van trouwe fans in het bijzonder verdient het dat wij deze uitdaging met volle kracht aangaan en hierin zullen slagen."

Ook BMW kwam met een verklaring van sportdirecteur Jens Marquardt: "Met teleurstelling hebben we kennis genomen van het feit dat R-Motorsport in het komende DTM-seizoen niet meer zal deelnemen Dat is jammer, want het team was in 2019 beslist een verrijking van de serie. Hieruit ontstaat natuurlijk een veranderde algehele situatie voor de DTM, die we samen met de ITR nauwkeurig zullen analyseren. Principieel zijn er vele goede vooruitzichten met het internationale Class 1-reglement, de geplande hybridisering van de motoren en de visie van een volledig elektrische serie. Om echter op middellange en lange termijn volledig gebruik te kunnen maken van het potentieel van de serie is de deelname van verdere fabrikanten essentieel. De basis hiervoor is met het Class 1-reglement voorhanden. Welke reikwijdte dit internationale perspectief voor de DTM heeft, hebben we in 2019 bij de gemeenschappelijke evenementen in Hockeheim en Fuji met de Japanse fabrikanten kunnen beleven. Daarop moeten we nu voortbouwen en tegelijkertijd werken aan korte-termijnoplossingen met het oog op het seizoen 2020. BMW blijft de ITR ook hierbij met alle mogelijkheden ondersteunen."

200124 DTM Aston Martin 4

Audi verklaart bij monde van sportdirecteur Dieter Gass: "We betreuren de beslissing van R-Motorsport en wensen het team van Dr. Florian Kamelger het beste voor hun toekomstige projecten. De ITR en met name Gerhard Berger voeren momenteel intensieve gesprekken met mogelijke teams en fabrikanten. We weten dat dit in de drie maanden die resteren tot aan de start van het seizoen geen eenvoudige opgave is, maar we zijn er zeker van dat we de DTM-fans een aantrekkelijk deelnemersveld voor het seizoen 2020 kunnen presenteren."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet