Sportscars

Sportscars: IMSA en ACO kondigen persconferentie aan, DPi's in WEC een feit?

200123 IMSA Media announcement

Zojuist kwam er via e-mail een uitnodiging voor een gemeenschappelijke persconferentie van IMSA, de promotor van het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship, en de ACO, promotor van het FIA World Endurance Championship en de 24 Uur van Le Mans. Morgen om 11.45 uur plaatselijke tijd (17.45 uur in Nederland) geven IMSA-bestuursvoorzitter Jim France en ACO-president Pierre Fillon een persconferentie, waarbij zonder enige twijfel de lang verwachte toelating van de in IMSA succesvolle DPi-prototypes (Daytona Prototypes international) binnen de gelederen van het FIA WEC en daarmee ook in Le Mans zal worden aangekondigd.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Toelating van DPi-prototypes in het FIA WEC zou een zeer zinvolle beslissing zijn, want meerdere fabrikanten hebben al laten weten, serieuze belangstelling in de prototype-klasse te hebben wanneer een identiek chassis zowel in de Noord-Amerikaanse serie als in het WEC zou kunnen worden ingezet. Het is echter niet zo makkelijk als het lijkt, want in de DPi-klasse, waarin de auto's op LMP2-prototypes gebaseerd zijn, staat IMSA inbreng van fabrikanten toe, wat ACO en FIA in de LMP2-klasse juist heel nadrukkelijk niet willen.

Worden de DPi's in het WEC toegelaten, dan is dit voor fabrikanten zeker financieel een veel interessantere optie dan de tot dusver door ACO en FIA gepropageerde hypercar-klasse, waarvan het zeer de vraag is, wie daar naast Toyota en Aston Martin (en zelfs over dat laatste merk bestaan serieuze twijfels) in komt. Peugeot heeft zijn komst aangekondigd, maar pas vanaf het seizoen 2022-2023.

Een uitgebreide analyse van de situatie door collega Marshall Pruett van Racer Magazine is hier te vinden en zeer ter lezing aanbevolen.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet