NASCAR

NASCAR: Historische NASCAR Xfinity Roadcourse test Indy. Matt Di Benedetto vol enthousiasme

In de 110 jarige geschiedenis van de Indianapolis Motor Speedway werd er woensdag een uniek stuk autosportgeschiedenis geschreven. Voor de eerste keer reed er een NASCAR Stockcar op de IMS Roadcourse. Dit ter voorbereiding van de allereerste roadcourse wedstrijd die op zaterdag 4 juli zal plaatsvinden.

2020 DiBenedetto 4
Start met de klok mee.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indy/NASCAR

Historische NASCAR Xfinity Roadcourse test Indy. Matt Di Benedetto vol enthousiasme
Op 4 juli a.s. vindt op de roadcourse van Indianapolis de Big Machine Vodka 400 plaats. Het evenement maakt deel uit van een totaal veranderd NASCAR schema op zaterdag 4 juli a.s.

Matt DiBenedetto: "Ik beschouw dit als één van de grootste dingen die in mijn leven heeft plaatsgevonden. Een aangelegenheid zoals dit ga ik voor de rest van mijn leven niet meer vergeten. Ik kan nu voor altijd zeggen dat ik door Mr. Penske himself, het gehele NASCAR Team, de Indianapolis Motor Speedway gevraagd ben om als eerste voor de NASCAR bende op de roadcourse te testen."

DiBenedetto bracht de dag door om twee verschillende configuraties uit te testen en daarbij werd er naar gekeken welke het beste racen oplevert. In tegenstelling tot de Speedway gaat deze configuratie met de klok mee.


2020 Di Benedetto 1 Eerste bocht.

Bij de eerste versie werd de 12 bochten tellende roadcourse versie gebruikt. Een deze is vrijwel identiek aan de layout die tussen 2000 en 2007 voor de US Grand Prix gebruikt werd. De tweede versie is iets meer technisch en telt 14 bochten en hierbij wordt de drie bochten tellende chicane in Turn 1 gebruikt. Dit is de versie die tegenwoordig bij de NTT Indycarseries gebruikt wordt.

DiBenedetto had geen antwoord op de vraag welke versie het beste is. Zeker omdat beide versies over ideale inhaalmogelijkheden beschikken en fantastisch spektakel voor de fans biedt.

"Als een roadracer is het ontzettend cool om van de remzones te houden en die heb je hier aan het eind van het rechte stuk. Hoge snelheid, lage snelheid, maar vanuit het standpunt van een deelnemer zit er werkelijk van alles in.Wayton Austin van de NASCAR Xfinity-series verklaarde dat de beslissing voor de juiste configuratie genomen zal worden in het belang van de fans."

2020 Di Benedetto 2
Op Historische grond.

Auton verklaarde dat de motor en bandendata plus de input van DiBenedetto en Team Penske bij het NASCAR R&D Centrum in Concord geëvolueerd gaat worden. Daarbij zal er naar gekeken worden welke layout voor de NASCAR Xfinity series is het meest geschikt is. Op termijn zal dit bekend gemaakt worden bevestigde Auton.

DiBenedetto is ervan overtuigd dat de fans één van de meeste unieke weekends in de NASCAR geschiedenis gaan beleven. "Een roadcourse event met veel contact en inhalen. En vervolgens wordt de baan voor de Brickyard 400 op zondag naar een oval geconverteerd. Werkelijk een grote verandering voor een prachtig weekend. Ontzettend cool. We hebben de Xfinity-auto's op de roadcourse daarna de Brickyard 400, vuurwerk en een concert met Gloria Line. Daar wil je als toeschouwer werkelijk voor komen."Ook de USAC Midget series zijn dit weekend overigens van de partij.

2020 DiBenedetto 2
Op het F1/NTT Indycar circuit.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet