Retro

Retro: Hommage aan de unieke Reynard 98i Toyota in Raamsdonksveer

In de negentiger jaren bevond de toenmalige Champcar-serie zich op een zodanig hoog niveau dat het kampioenschap bijna op gelijke hoogte stond met de F1. De motorenontwikkeling overtrof die van de F1 zelfs op sommige vlakken. De technische oorlog met de daarmee gepaard gaande kostenspiraal leidde er toe dat Tony George de Indy Racing League in het leven riep. De splitsing in Indycar was een feit en het duurde iets meer dan tien jaar totdat Champcar begin 2008 in Indycar opging.

2020 Front
Het indrukwekkende front van de Reynard 98i Toyota, uit de tijd dat er nog concurrentie was tussen de chassis- en motorenbouwers. Waar is die tijd gebleven?

Tekst en foto's: Willem J. Staat

Toen begin 2008 Champcar in Indycar opging kwam aan de 'Open Wheel War' na ruim twaalf jaar definitief een einde. Maar de schade die was aangericht, was aanzienlijk. Indycar klimt nu eigenlijk nog steeds uit het dal. Dat Roger Penske de Indianapolis Motor Speedway en Indycar nu overgenomen heeft is een enorme stap in de goede richting. De toekomst zal moeten uitwijzen of het hoge niveau van Champcar destijds ooit nog geëvenaard zal worden. Het belangrijkste voor de Amerikaanse autosport is dat zowel Indycar als NASCAR nu hun kosten goed in de hand blijven houden. En dat is de laatste jaren een les geweest die goed begrepen is.

2020 Firehawks 2
Originele indrukwekkende Firestone Firehawks.

Met Rinus Veekay in Indycar begint de belangstelling voor deze klasse ook in ons land weer aan te trekken. Arie Luyendijk Sr. won tweemaal de Indy 500 in de Gouden Eeuw van deze klasse. Maar nu terug naar de historie.

2020 Zijkant
Het begin van Toyota als motorleverancier in de eenzitter racerij.

Het begin
Op het hoogtepunt van de Open Wheel War (m.a.w. de splitsing) maakte Toyota in 1996 haar entree in de racerij als motorleverancier. Ze moesten het opnemen tegen de concurrentie van Mercedes, Cosworth en Honda. Pas in 2002 zou de Braziliaan Cristiano Da Matta erin slagen om voor het team van Newman Haas met een Lola Toyota het fel begeerde Champcar-kampioenschap te behalen. Voor Toyota als motorleverancier eindelijk de bekroning.

2020 Spiegels
Opvallend kleine spiegels voor een relatief grote auto.

Na het behalen van de titel in de Champ Cars stapte men bij Toyota direct over als motorleverancier naar de rivaliserende IRL-series en behaalde met Gil de Ferran in 2003 de fel begeerde Indy 500 overwinning in een Panoz G-Force chassis. Even snel als zij in de IRL gekomen waren verdwenen ze er ook weer uit. De toenmalige Amerikaanse eenzitter racerij bood voor Toyota geen stabiel platform. Dat vond men bij Toyota wel in de NASCAR Cup series. Met Kyle Busch heeft men inmiddels tweemaal de prestigieuze NASCAR MEN's Cup titel gewonnen. Ook won men met Kyle Busch en Daniel Suarez resp. in 2009 en 2016 de Xfinity-titels.

2020 Krosnoff 2
Gone but not forgotten. Jeff Krosnoff.

Hommage aan Jeff Krosnoff
In het Toyota World Museum in Raamsdonksveer treffen we de Reynard Toyota 98i van Max Papis aan. Het is een prachtig eerbetoon aan de Amerikaan Jeff Krosnoff, die men bij Toyota Racing Development Japan op handen droeg omdat hij als ontwikkelingsrijder voor het motorenprogramma werd aangesteld. Wij hebben afgelopen zomer dit fraaie kunstwerk uitvoerig mogen bestuderen. Na jaren van omzwervingen in Japan kreeg Krosnoff in 1996 eindelijk de kans om zich in de toenmalige Champcarworldseries te ontplooien.

2020 Achterwielophanging
Blik op de fraai ontwikkelde achterwielophanging en luchthapper om de remmen te koelen.

Bij Toyota werd Krosnoff zeer gewaardeerd. Zeker omdat hij de allereerste Supra in het Japanse GT kampioenschap aan een overwinning had geholpen. En het bijna winnen van Le Mans in 1994 maakt de Krosnoff-mythe voor de Japanners nu ruim 26 jaar later nog groter. Een dramatisch ongeluk tijdens de Molson Indy Toronto op 14 juli 1996 maakte definitief een einde aan het avontuurlijke autosportleven van de toen 32-jarige Jeff Krosnoff.

2020 Cockpit
Iets meer dan 20 jaar geleden toch? Maar hoe Spartaans ziet dit er nu eigenlijk uit? Jarenlang het kantoor van Max Papis, die overigens gehuwd is met Tatiana Fittipaldi, de dochter van Emerson.

De populaire Italiaan Max Papis, wiens carrière op dat moment aan diggelen lag, werd bij het team van Arciero Wells de opvolger van Jeff Krosnoff en kwam drie jaar lang voor het team uit. Daarbij had Papis de ondankbare taak om de Toyota RV8B, RV8C en RV8D motoren te ontwikkelen.

2020 Achtervleugel
De imposante achtervleugel voor de roadcircuits.

Geen gemakkelijke opgave, maar dankbaar als hij was reed Max drie jaar lang in dezelfde sponsorkleuren als zijn overleden racekameraad. Voor Max betekende het destijds zijn definitieve doorbraak in de Amerikaanse autosport, waar hij zowel in Indycar als NASCAR succes had. Het bijzondere was dat Mad Max Papis in deze auto altijd met een foto van Jeff Krosnoff als talisman op zijn stuurwiel reed. Dat zien wij de huidige generatie F1 rijders niet echt doen......


2020 Popoff Valve
De popoff valve waarmee lading van de turbocompressor werd gehaald en de gasklep werd gesloten. Een hot item in de hoogtij dagen van de Open Wheel War destijds.

De Call Wells Reynard 98i Toyota is niet alleen een eerbetoon aan Jeff Krosnoff, maar tevens een perfecte weerspiegeling van het gouden tijdperk uit de Amerikaanse eenzitter racerij. Een groot deel van autosport minnend Nederland zat 's avonds aan de Eurosportbuis gekluisterd vanwege het enorme spektakel dat er in die tijd op de Amerikaanse circuits te zien was. Een uniek stukje autosportkunst op Nederlandse bodem, dat vele liefhebbers van de Amerikaanse racerij nog steeds het hart sneller doet kloppen.

2020 Krosnoff
De toenmalige Champcars waren imposante auto's.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet