Sportscars

Sportscars: Mazda legt kaarten op tafel tijdens 'Roar' in Daytona

190106 IMSA Roar Mazda
De Mazda, nu in het wit, was in handen van Oliver Pla het snelst tijdens de 'Roar'-test

De Mazda's van het Mazda Team Joest bepaalden het tempo tijdens de driedaagse 'Roar before the Rolex 24'-test in Daytona. Tijdens de kwalificatie, bepalend voor de volgorde van de pits gedurende het seizoen, reed de Fransman Olivier Pla met de nummer 77-Mazda DPi in 1:33,324 minuten de snelste DPi-ronde ooit in Daytona. Niet geheel verrassend leverde de DPi-kwalificatie de snelste tijden op van de in totaal zeven sessies die er voor de deelnemers uit het IMSA WeatherTech SportsCar Championship verreden werden. Renger van der Zande reed de Konica-Minolta-WTR-Cadillac DPi naar de achtste tijd. Ben Hanley zorgde met de DragonSpeed-Oreca voor de snelste tijd in de LMP2-klasse.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

In vier van de zeven sessies was een Mazda DPi van het Mazda Team Joest het snelst, waarmee het Japanse merk eind deze maand een serieuze kanshebber lijkt te zijn voor succes tijdens de Rolex 24 at Daytona. Na jarenlang sappelen in de Amerikaanse sportwagenracerij was er vorig jaar op Watkins Glen eindelijk de eerste racewinst voor Mazda in de prototypeklasse, direct gevolgd door nog twee overwinningen. Het lijkt erop dat de samenwerking met het Duitse team Joest Racing na Sebring dit jaar beëindigd wordt, waarna Multimatic, tevens de bouwer van het chassis, de inzet van de auto's overneemt, hoewel niemand bij Mazda deze situatie nog officieel wil bevestigen. De invloed van Multimatic bij Mazda werd vorig jaar al groter en groter en er is capaciteit vrij binnen de organisatie nu het Ford-GT-fabrieksprogramma tot een einde is gekomen.

Achter Pla in de snelste Mazda, nu wit in plaats van het jarenlang karakteristieke Mazda-bordeauxrood-metallic, eindigden de beide Penske-Acura's op de tweede en derde plaats van de algemene tijdenlijst, respectievelijk dankzij Ricky Taylor in de nummer 7 en Juan Pablo Montoya in de nummer 6. Felipe Nasr tekende in de enig overgebleven auto van het Action Express-team, de Whelen-Cadillac DPi, voor de snelste Cadillac-tijd.

200106 IMSA Test Zande
Renger van der Zande reed met de WTR-Cadillac de achtste tijd in de kwalificatie

Renger van der Zande was zoals gemeld het snelst van de rijders in de Cadillac van Wayne Taylor Racing en zei: "We hebben een positieve test gehad. Vooral de eerste twee dagen hebben we veel kunnen proberen met de auto. De kwalificatie pakte niet zo goed uit: we zaten er hier en daar even naast. Dat maakt uiteindelijk echter niet zoveel uit, behalve natuurlijk de pitvolgorde. We hebben nog wel wat huiswerk te doen: de 31-auto (de Whelen-Cadillac, red.) heeft het wederom heel erg goed voor elkaar. De Mazda's lijken wel hun volledige potentieel te hebben laten zien, terwijl de Acura's weer het ouderwetse 'sandbagging' leken te doen. Dat is wel jammer, complimenten aan Mazda dat ze zoveel sneller zijn en dat ook gewoon laten zien. We gaan zien of IMSA er wat aan doet, kijken of we een competitieve 'balance of performance' krijgen en vooral een gelijke BOP tussen de drie fabrikanten. Dat hoop ik van harte, dan kunnen we de strijd aangaan. Verder heb ik heel goede teamgenoten om mee te werken. Scott Dixon is een fantastisch leuke vent ook, heel relaxed, op z'n Nieuw-Zeelands, maar ook heel strak in zijn commentaren en in het verbeteren van de auto, en Ryan Briscoe met wie ik het hele seizoen ga rijden, ook een heel aardige vent en een echte professional die weet waar hij het over heeft. Kamui ken ik natuurlijk al van vorig jaar, die is ook altijd goed. Positieve geluiden dus, op naar de 24 uur!"

200106 IMSA Test Hanley
Ben Hanley was goed voor de snelste tijd in de LMP2-klasse

De LMP2-klasse heeft ten opzichte van vorig jaar een flinke injectie gekregen, met in totaal zeven auto's die tijdens de 'Roar' in Daytona waren ingeschreven, hoewel er daarvan slechts zes in actie kwamen. Daarbij bepaalden de teams DragonSpeed en Starworks duidelijk het tempo, met de snelste tijd voor DragonSpeed-rijder Ben Hanley, die in de zesde sessie tot 1:35,140 minuten kwam, 0,522 seconden sneller dan Nicolas Lapierre in de Starworks-Oreca in de afsluitende training. Daarachter eindigden Ryan Dalziel, eveneens in de Starworks-Oreca, en de beide DragonSpeed-coureurs Harri Newey en Colin Braun. Van de 'brons'-rijders in de kwalificatie was de snelste tijd voor Ben Keating in de PR1/Mathiasen Motorsport-Oreca. Keating wil tijdens de Rolex 24 wederom een dubbel programma rijden met LMP2 en GTD.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet