DTM

DTM: Lucas Auer met BMW terug in DTM, Eriksson eruit

191218 DTM Auer 1
Lucas Auer met BMW-sportdirecteur Jens Marquardt

Nadat BMW gisteren het vertrek van Bruno Spengler uit de DTM aankondigde, wat bij de vele fans van het merk en de zeer populaire Canadese rijder voor heel wat kritiek zorgde, presenteert het Beierse merk nu Lucas Auer als nieuwe rijder voor het komende seizoen. Daarmee keert de Oostenrijker, die eerder met Mercedes-Benz vier DTM-races won, na een jaar afwezigheid in de DTM terug. BMW zet daarnaast de samenwerking met Marco Wittmann, Timo Glock, Sheldon van der Linde en Philipp Eng voort. De Zweed Joel Eriksson daarentegen krijgt na twee seizoenen geen verlenging in de DTM.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Het afgelopen seizoen kwam Lucas Auer in actie in de Japanse Super Formula-serie, waar hij als nieuwkomer goed voor de dag kwam. Hij kwam echter meerdere malen op bezoek in de DTM-paddock, waarmee hij duidelijk maakte dat hij zijn oude werkomgeving, waar hij voor Mercedes 73 races reed, bepaald niet vergeten was. Er waren wat geruchten in de richting van Aston Martin, maar mede gezien de onzekere situatie rondom het R-Motorsport-team in de DTM lijkt BMW voor Auer inderdaad de betere optie. Door zijn keuze voor BMW zet Auer een familietraditie voort: zijn oom Gerhard Berger, tegenwoordig bestuursvoorzitter van de DTM-organisatie ITR, racete ondermeer met een 635 CSi en behaalde in een Benetton met BMW-motor zijn eerste F1-zege. Daarnaast was Berger een aantal jaren sportdirecteur bij BMW.

Auer wordt de tweede Oostenrijker in het DTM-kader van BMW, want Philipp Eng blijft aan boord. Datzelfde geldt voor de beide Duitse routiniers Marco Wittmann en Timo Glock, aan wiens aanblijven in de DTM een tijdlang werd getwijfeld, alsmede de Zuid-Afrikaan Sheldon van der Linde, die in zijn debuutseizoen goed voor de dag kwam.

191218 DTM Wittmann
Tweevoudig kampioen Marco Wittmann blijft bij BMW aan boord

Daarentegen neemt BMW na twee seizoenen afscheid van de Zweed Joel Eriksson, in 2018 nog racewinnaar op Misano. Volgens een mededeling van het merk wordt gekeken naar mogelijkheden om Eriksson bijvoorbeeld in de GT-sport in te zetten. Daarmee is er dus nog één van de zes beschikbare fabrieks-BMW's vacant. Die positie gaat vrijwel zeker naar de Poolse ex-Formule 1-rijder Robert Kubica.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet