TCR Series

WTCR: Guerrieri houdt titelstrijd open met winst, volop spektakel in race 2

191215 WTCR R2 Catsburg
Grote vlammen uit de Hyundai van Catsburg (foto: Reinhold Deisenhofer/Motor Mag)

Nadat Norbert Michelisz met winst in de eerste race zijn titelkansen maximaliseerde, was het in de tweede race zijn naaste concurrent Esteban Guerrieri die in de Allinkl.com-Münnich Motorsport-Honda met de overwinning aan de haal ging. In een spectaculaire race, die na een aanrijding met brand voor Nicky Catsburg en zware regenval bijna een uur werd onderbroken, eindigde Guerrieri voor de Spanjaard Mikel Azcona (Cupra) en de Zweed Johan Kristoffersson, die al zijn rallycross-ervaring optimaal benutte en tijdens het laatste fabrieksondersteunde evenement van Volkswagen voor een podiumplek zorgde. Michelisz scoorde als achtste in ieder geval nog een paar punten. Beste Nederlander was Langeveld op de 15e plaats, Coronel eindigde als 20e. Catsburg mocht na de herstart niet meer deelnemen omdat hij externe hulp gekregen had.

Tekst: René de Boer (vanuit Sepang, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Reinhold Deisenhofer/Motor Mag, PR

191215 WTCR R2 Start
Start in de spray: Ma komt op slicks matig weg, Guerrieri zal uiteindelijk winnen

Het is zo goed als droog bij de start van de opwarmronde voor de tweede race van de dag, maar de baan is nog wel behoorlijk nat en gedurende de opwarmronde begint het weer flink te regenen. Vervisch komt niet eens zo ver: hij strandt met een gebroken aandrijfas. Björk komt direct binnen voor een wissel naar regenbanden, in plaats van zijn positie op de grid in te nemen. Als het licht uitgaat, neemt pole-sitter Ma in de Alfa de leiding, voor Girolami en Ceccon. Girolami pakt de kop bij het ingaan van de eerste bocht, ook Azcona rijdt goed naar voren. Guerrieri is na vier bochten al tweede, terwijl Michelisz in bocht zeven van de baan glijdt nadat Muller wijd getikt wordt door Catsburg. De Amersfoorter zelf glijdt ook van de baan, evenals De Oliveira. De safety-car komt in actie, even later gevolgd door de rode vlag nadat de Hyundai van Catsburg brandend op de baan staat. Grote vlammen slaan uit de rechter voorkant van de auto, gelukkig kan onze landgenoot ongedeerd uitstappen.

191215 WTCR R2 rode
Rode vlag in race twee

Muller uit zich even later tijdens de televisie-feed furieus: "Autosport kan heel leuk zijn, maar niet als er rijders als hij meedoen", zei hij in de richting van Catsburg. Die had - uiteraard - een andere visie op het geheel en verklaarde dat hij op slicks op de gladde baan zijn rempunt had gemist...

Op het moment van de laatste doorkomst luidt de volgorde: Guerrieri, Azcona, Girolami, Ehrlacher, Ceccon, Monteiro, Kristofferson, Huff, Bennani en Leuchter. Coronel is twaalfde. Na bijna een uur (!) wordt de race hervat achter de safety-car, met Girolami voor Guerrieri, Azcona, Ceccon, Muller, Farfus, Kristoffersson, Monteiro, Ehrlacher en Huff. Coronel is twaalfde, Langeveld 17e. Catsburg mag niet meer deelnemen, omdat hij externe hulp heeft gekregen om terug te komen naar de pits.

Na twee ronden achter de safety-car wordt de race vrijgegeven. Guerrieri neemt snel de leiding over van Girolami, Muller is vijfde, Michelisz 13e. In de vijfde ronde passeert Michelisz Huff en is daarmee achtste, nadat eerder Farfus zich al terug had laten vallen ten gunste van zijn Hongaarse merkgenoot. Even later verliest Muller een plek doordat Kristofferson er voorbij gaat, de Volkswagenrijder is daarmee vijfde en verschalkt direct daarna ook Alfa-coureur Ceccon voor de vierde plaats. Vooraan rijdt Guerrieri ruim voor Giroami, die op zijn beurt anderhalve seconde voorsprong heeft op Azcona. Langeveld rijdt op de 16e plaats, Coronel is 21e.

191215 WTCR R2 Safety car
Opnieuw kwam de safety-car in actie

Mooi gevecht tussen Girolami en Azcona in de achtste ronde, waarbij de Spanjaard er voorbij gaat en de tweede plaats verovert. Drie bochten later is ook Kristofferson voor Azcona, maar de Spanjaard plaatst een tegenaanval en herovert de tweede plaats. Dit is toerwagenracen op zijn best! In de negende ronde komt de safety-car weer in actie, ditmaal omdat Tassi zijn auto naast de baan geparkeerd heeft in bocht 8. Guerrieri leidt voor Azcona, Kristoffersson, Girolami, Ceccon, Muller, Ehrlacher, Michelisz, Huff en Leuchter. De elfde ronde is ook de laatste en zo rijdt het veld achter de safety-car over de finish. Langeveld eindigt als 15e, Coronel wordt 20e. Voor het kampioenschap betekent dit dat Guerrieri zijn achterstand op Michelisz verkleint tot tien punten: de Hongaar heeft er 359, de Argentijn 349. Muller heeft 33 punten achterstand op Michelisz en maakt daarmee geen kans meer op de titel.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet