WEC: Rebellion snelste in kwalificatie Bahrain, top-drie-resultaten Tung, van Uitert en Bleekemolen/Ten Voorde

De Rebellion start morgen vanaf de pole-position voor de acht-uursrace van Bahrain
Voor de tweede maal op rij start de Rebellion vanaf de pole-position voor een FIA WEC-race. In de kwalificatie in Bahrain kwamen Bruno Senna en Norman Nato tot een gecombineerd gemiddelde van 1:42,979 minuten, waarmee ze 0,144 seconden sneller waren dan Ben Hanley en Charlie Robertson in de snelste van de beide LNT-Ginetta's. De beide fabrieks-Toyota's starten vanaf de tweede rij. In LMP2 behaalde United Autosports dankzij Paul di Resta en Phil Hanson de eerste pole-position in het FIA WEC. De Jackie Chan DC Racing-Oreca, waarmee ook Ho Pin Tung in actie komt, reed met Will Stevens en Gabriele Aubry de tweede tijd, net voor de G-Drive-Aurus, waarin Job van Uitert samen met Jean-Eric Vergne de kwalificatie reed. De Racing Team Nederland-Oreca start als achtste, gekwalificeerd door Giedo van der Garde en, zoals het reglement voorschrijft, 'brons'-rijder Frits van Eerd. Porsches staan op pole in beide GT-klassen: in GTE-Pro reden Gianmaria Bruni en Richard Lietz in de nummer 91-Porsche de snelste tijd, gevolgd door merkgenoten Michael Christensen en Kévin Estre met het nummer 92. In GTE-Am start de Project 1-Porsche op pole, nadat Ben Keating en Larry ten Voorde voor dit team de kwalificatie reden.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
Net als vorige maand in Sjanghai zijn de fabrieks-Toyota's door de organisatie flink gehandicapt, wat in Bahrain al in de trainingssessies duidelijk werd. Dat beeld zette zich in de kwalificatie voort, waarbij het Rebellion-team toch iets de overhand bleek te hebben ten opzichte van de snelste LNT-Ginetta, hoewel ook Ginetta in één trainingssessie bovenaan geëindigd was. In de kwalificatie echter waren het Bruno Senna en Norman Nato, die de snelste gemiddelde tijd op de klokken wisten te zetten. Daarbij was de klassering vooral te danken aan de snelle tijd van Senna, die de voltallige concurrentie in de klasse te snel af was. Daartoe behoorden ook de beide Britten Charlie Robertson en Ben Hanley, die in de LNT-Ginetta beide sneller waren dan Senna's Rebellion-teamgenoot Nato, maar die de pole-position dankzij het sterke optreden van Senna alsnog aan hun neus voorbij zagen gaan. Achter de LNT-Ginetta starten de beide Toyota's als derde en vierde, met daarbij een iets snellere tijd voor Hartley en Nakajima in de nummer 8-Toyota dan voor Conway en López in de nummer 7.

Eerste WEC-pole voor United Autosports
Een mooi kwalificatiesucces was er voor United Autosports, dat dankzij Paul Di Resta en zilver-rijder Phil Hanson voor het eerst vanaf de pole in LMP2 mag starten. Di Resta bleef als enige onder een rondetijd van 1:45 minuten, maar ook Hanson kwam sterk voor de dag. Uiteindelijk had het Britse duo een marge van 0,292 seconden op Will Stevens en Gabriele Aubry, die de kwalificatie in de Jackie Chan DC Racing-Oreca voor hun rekening namen. Ze delen de auto met Ho Pin Tung. In Sjanghai is ook G-Drive Racing er weer eens bij: Job van Uitert en Jean-Eric Vergne wisten de Aurus van het team als derde te kwaificeren, voor de JOTA-Oreca, waarmee Anthony Davidson en Roberto Gonzalez de kwalificatie reden. Bij Racing Team Nederland verloor snelste man Giedo van der Garde zo'n 2,5 seconde op de snelste klassetijd van Di Resta en gecombineerd met de tijd van Frits van Eerd betekende dat de achtste startplats voor de Jumbo-gele Oreca.

Snelle wissel tijdens de kwalificatie bij het Porsche-duo Bruni/Lietz
Bij de GT's houdt de succesreeks van Porsche met de voor dit seizoen nieuwe 911 RSR aan. Richard Lietz en Gianmaria Bruni kwamen in de nummer 91 tot een gecombineerd gemiddelde van 1:56,485 minuten en zorgden daarmee voor de derde opeenvolgende GTE-Pro-pole voor Porsche in het FIA WEC. Het Oostenrijks-Italiaanse duo was slechts 0,060 seconden sneller dan hun merkgenoten, Kévin Estre en Michael Christensen, die aan de leiding gaan in de tussenstand van het kampioenschap. Daarachter volgden de beide AF Corse-Ferrari's, met de nummer 51 van James Calado en Alessandro Pier Guidi als snelste van het duo. De nummer 95-Aston Martin van Marco Sørensen en Nicki Thiim werd als vijfde geklasseerd, terwijl de andere Aston Martin van Alex Lynn en Maxime Martin als laatste start, omdat Martins tijd werd geschrapt vanwege het overschrijden van de afgrenzing van de baan.

Blijdschap over de eerste WEC-pole bij Ben Keating (m.) en Larry ten Voorde (r.), ook Jeroen Bleekemolen deelt in de feestvreugde
In GTE-Am was er de eerste pole voor Ben Keating, die samen met Larry ten Voorde de kwalificatie in de nummer 57-Project 1-Porsche voor zijn rekening nam. Derde rijder in de auto is uiteraard Jeroen Bleekemolen. De tweede startplaats ging naar de nummer 54-AF Corse-Ferrari, voor de nummer 88-Dempsey-Proton-Porsche met Khaled Al Qubaisi, Adriaen de Leener en Thomas Preining.