Retro

Retro: Mijn eerste uitgave, een persoonlijke terugblik over het maken van een boek over Wim Loos


Crowd-funding

Omdat we geen flauw idee hadden hoeveel boeken we zouden afzetten hebben we gekozen voor crowd-funding. Niet bij een boekhandel afrekenen maar vooraf het geld overmaken. Door middel van een inschrijfwebsite konden mensen, met korting tot 1 juli, de boeken bestellen. Een beetje onpersoonlijk, maar we durfden het risico niet op een andere manier aan te gaan.

Ideale combinatie reclamebureau en autosport website
De combinatie van de twee eigen bedrijven, reclamebureau Fast Company met mede-eigenaar Marco Antheunisse, dat inmiddels al 33 jaar mooie dingen verzint voor bijvoorbeeld scholen, maar vooral autosport gerelateerde opdrachten en de autosport website Autosport.nl bleek een ideale combinatie. Met Autosport.nl, opgezet in 1998 met ondersteuning van René de Boer, de eindredacteur van het boek, verzorgen wij dagelijks nieuwtjes en verhalen over de nationale autosport en ver daarbuiten. Fast Company was verantwoordelijk voor het materiaal van alle promotie doeleinden, het versturen van diverse nieuwsbrieven en het vormgeven van het boek. Met dank aan Niels Kamp, onze art-director en vormgever is het uiteindelijk fantastisch gelukt.

De website Autosport.nl werd misbruikt voor allerlei promotie banners en teasers, wat ook het gehele jaar aandacht heeft opgeleverd. Rob had op 1 november de boek presentatie kunnen regelen in het Zandvoorts Museum, maar pas in het laatste weekend van de lopende expositie waar het materiaal rond Wim Loos ook een rol in speelde. Wij moesten dus alle aandachtspunten over een hele lange periode verdelen om de mensen nieuwsgierig te houden, de spanning op te bouwen en de bestellingen door te laten lopen.

De eerste inschrijvingen
Vrijdag 1 maart was één van de fijnste dagen om als uitgever en schrijvers van het boek mee te maken. Rond 1 uur ging de inschrijfpagina op Autosport.nl online. De één na de andere bestelling ratelde binnen. Dezelfde avond hadden we reeds 250 mensen die zich hadden ingeschreven. Voor ons het signaal om het boek nu echt te laten drukken.

  auto-visie

Met dank aan Olof van Joolen kwamen er twee pagina's in de Telegraaf en in oktober acht pagina's in AutoVisie. Ook andere bladen en kranten schreven veel over ons project. Speciale dank ook naar de vele Autosport Retro Facebook pagina's die iedere keer weer onze berichten doorplaatsen. Mede vanwege alle aandacht kwam er geen stop in het aantal bestellingen.

  collage

Meer kleurpagina's

Rob Petersen had in de afgelopen tientallen jaren zoveel uniek materiaal verzameld dat wij besloten om de helmen, handschoenen van Wim en een gedeelte van zijn gewonnen bekers door Fred Icke in zijn fotostudio te fotograferen. Ook nagekomen uniek fotomateriaal moest een plaats krijgen in dit unieke boek. Het aantal kleurenpagina's werd verdubbeld, wat wel weer voor ons kostenverhogend doorwerkte, maar je maakt maar één keer zo'n project en dan moet het gewoon goed.
 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet