TCR Series

WTCR: Michelisz zet met pole stap dichter naar titel

191213 WTCR Titelkandidaten
De vier WTCR-titelkandidaten: vlnr Norbert Michelisz, Esteban Guerrieri, Yvan Muller en Thed Björk

Norbert Michelisz is een van de vier rijders die dit weekeinde op het circuit van Sepang nog kampioen kunnen worden in het FIA WTCR. De Hongaarse rijder verschafte zich in de kwalificatie de beste uitgangspositie met de pole-position voor de eerste race. Met zijn Hyundai kwam Michelisz tot een tijd van 2:13,748 minuten, waarbij hij 0,380 seconden sneller was dan Aurélien Panis, de teamgenoot van Tom Coronel in de Boutsen-Cupra. Met Nestor Girolami als beste Honda-rijder op de derde oplaats eindigden er drie merken op de eerste drie posities. Beste Nederlander in de kwalificatie was Hyundai-rijder Nicky Catsburg op de zevende startplaats. Niels Langeveld reed de elfde tijd, Tom Coronel kwalificeerde zich als 20e.

Tekst: René de Boer (vanuit Sepang, Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Met een sterk optreden in Macau nam Norbert Michelisz medio vorige maand de leiding in de tussenstand van het WK over en zo kwam hij met een totaal van 316 punten naar het finaleweekeinde in Maleisië, negen punten meer dan zijn naaste rivaal, Honda-rijder Esteban Guerrieri, die in de kwalificatie niet verder kwam dan de tiende tijd. Routinier Yvan Muller staat derde in de tussenstand met elf punten achterstand op Michelisz, terwijl ook Mullers Lynk & Co-merkgenoot Thed Björk met een totaal van 288 punten, 28 minder dan Michelisz, nog titelkansen heeft, al zijn die met name theoretisch van aard. Björk gaf ook al aan, in eerste instantie in dienst van zijn kopman Muller te rijden en pas voor eigen succes te willen gaan als Mullers kansen verkeken zijn. De Lynk & Co's hebben het op Sepang echter lastig: "De karakteristiek van de baan is als op Slovakiaring, met lange rechte stukken, en die liggen onze auto niet echt", verklaarde Alexander Murdzevski Schedvin, de Zweedse sportdirecteur van Lynk & Co's moederconcern Geely, in gesprek met AUTOSPORT.NL in Sepang. Dat bleek in de kwalificatie: Muller was met de 16e tijd nog de snelste van het viertal, daarachter volgden Erlacher als 24e en Priaulx en Björk op de plaatsen 27 en 28. Alleen de lokale-wild-card-rijders Syarhin en Khoo, respectievelijk met Hyundai en Cupra, kwamen nog meer tekort.

Na een minuut of tien in de half uur durende sessie was er een 'full course yellow' omdat Rob Huff een van de bandenstapels had geraakt. Nadat die weer op zijn juiste plaats was teruggezet, konden de rijders het tempo weer oppakken. Cupra-rijder Mikel Azcona stond een tijdlang bovenaan, maar moest uiteindelijk toch zijn meerdere erkennen in Michelisz, terwijl in het verdere verloop van de training ook Girolami en Panis onder de tijd van de Spanjaard doken. Uiteindelijk sloot Michelisz de training zoals gemeld als snelste af, voor Panis, Girolami en Azcona. De Belg Frédéric Vervisch was met de vijfde tijd de snelste Audi-rijder, voor het Hyundai-trio van Augusto Farfus, Nicky Catsburg en Gabriele Tarquini op de plaatsen zes tot en met acht. Qinghua Ma me de Alfa Romeo en titelkandidaat Guerrieri met de Allinkl.com-Honda completeerden de top tien.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet