DTM

DTM: FIA World Council keurt DTM-kalender niet goed - discussie over Zolder

191210 DTM Zolder
De DTM keerde dit jaar na 17 jaar afwezigheid terug naar Zolder

Normaal gesproken is het goedkeuren van de diverse kalenders van series en kampioenschappen met het predikaat 'FIA International Series' door de World Council een hamerstuk. Zo niet echter afgelopen donderdag, toen de World Council van de FIA in Parijs tijdens zijn vierde en laatste zitting van dit jaar geen goedkeurig verleende aan de voorlopige kalender van de DTM, ingediend door de Deutscher Motor-Sport Bund als verantwoordelijke nationale federatie (in vakjargon ASN). Het probleem blijkt hem te zitten in het voorgestelde weekeinde van 24-26 april voor de seizoensstart in het Belgische Zolder.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Dat op hetzelfde weekeinde als het geplande DTM-evenement in Zolder ook de zes-uursrace van het FIA WEC op het circuit van Spa-Francorchamps op de kalender staat, is weliswaar al een tijdlang bekend, maar blijkt nu toch voor grotere problemen te zorgen dan aanvankelijk gedacht. De Belgische autosportfederatie RACB blijkt bezwaar te hebben ingediend tegen de voorgestelde DTM-kalender, waarop de World Council van de FIA zijn normaal gesproken vrijwel vanzelfsprekende goedkeuring heeft onthouden.

Desgevraagd verklaart de ITR als promotor van de DTM: "Bij de zitting van de FIA World Council op 5 december heeft de ingediende DTM-kalender voor 2020 volgens bij de ITR voorliggende informatie tot een bezwaar geleid. De Belgische autosportfederatie RACB neemt aanstoot aan het feit dat de DTM-seizoensstart in het Belgische Zolder (24-26 april) en de ronde van het FIA World Endurance Championship (WEC) in Spa (23-25 april) tijdens hetzelfde weekeinde plaatsvinden. De ITR onderzoekt momenteel samen met de DMSB de situatie."

In eerste instantie was de WEC-race in Spa op het al jarenlang gebruikelijke weekeinde van 2 en 3 mei gepland, lang voordat er sprake was van een Formule 1-Grand Prix tijdens datzelfde weekeinde op Zandvoort. Wel stond er voor dat weekeinde een Formule E-ronde in Korea op de kalender, en mede onder druk van FIA-voorzitter Jean Todt moest ernaar worden gestreefd, zoveel mogelijk 'clashes' tussen Formule E en WEC te voorkomen, omdat diverse rijders in beide series uitkomen. Zo verschoof de WEC-race naar het laatste weekeinde van april, maar toen kwam ook de DTM in beeld met de geplande seizoensstart, die eveneens in België gehouden zou worden.

In de wandelgangen wordt gesproken over een eventueel gebrek aan baanposten met twee grote internationale evenementen in België, maar dat zou in het geval van de DTM nog met Duitse baanposten (Zolder is niet ver van de Duitse grens, en vanuit de regio Keulen en Aken zijn er genoeg baanposten met ervaring van ondermeer de Nürburgring) op te lossen zijn. Andere bronnen spreken van zorg over kaartverkoop, wat inderdaad een groter probleem zou kunnen zijn. Toch zou je ook dat vrij eenvoudig kunnen oplossen, bijvoorbeeld met een gecombineerd ticket, want de WEC-race in de Ardennen wordt op zaterdag verreden, terwijl de DTM zowel op zaterdag als op zondag een race heeft.

Verschuiven van de DTM is ook lastig, want Audi en BMW, die beide zowel in de DTM als in de Formule E actief zijn, willen natuurlijk het samenvallen van beide series op hetzelfde weekeinde voorkomen. Een week eerder, 18 april, rijdt de Formule E in Parijs, en nog een week eerder, 12 april, is het Pasen, zeker in Duitsland geen ideaal weekeinde om een race te houden. Later is ook niet echt zinvol, want op 3 mei rijdt de Formule E in Korea en is er bovendien de Nederlandse Formule 1-Grand Prix op Zandvoort. Nog een week later, 10 mei, zou eventueel wel kunnen, maar dan zou er, met de geplande DTM-ronde op de Lausitzring in het daaropvolgende weekeinde, gelijk aan het begin van het seizoen sprake zijn van twee opeenvolgende evenementen, wat ook geen ideale situatie is. Naar we vanuit Belgische bronnen vernamen, zijn er voor de DTM op Zolder al aardig wat kaarten verkocht, dus dat maakt de situatie er niet makkelijker op. Wordt ongetwijfeld vervolgd, en hopelijk op een constructieve manier.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet