Formule 1

Dagelijks 100 man aan de slag op Circuit Zandvoort

gerlach-tarzan

Op maandag 2 december was er voor de media gelegenheid om te zien wat de status is van de werkzaamheden op Circuit Zandvoort en wat er nog allemaal gaat gebeuren. Wat we te zien kregen overtrof onze stoutste verwachtingen. Een echte bouwput met 100 hardwerkende mannen die de baan die we zo goed kennen rigoureus aanpakken. De eerste indruk was dan ook hoe dit ooit weer goed moet komen. Gelukkig stelden algemeen directeur Circuit Zandvoort Robert van Overdijk, Chief Sporting Officer Erik Weijers, Jan Lammers, Studio Dromo-architect Jarno Zaffelli en SportVibes projectmanager Rob Langenberg de aanwezigen gerust. "Alles loopt geheel volgens planning en in februari kan het circuit weer in gebruik genomen worden."

Tekst: Marco Antheunisse
Fotografie: Gerrie Hoekstra en Marco Antheunisse

tribune


Voor de presentatie spraken we Jan Lammers kort over het voortraject met bezwaren en rechtszaken, die inmiddels gelukkig allemaal ten gunste van de verbouwingen zijn uitgepakt. "Natuurlijk hebben we geluisterd naar wat iedereen te zeggen heeft en hebben we geprobeerd ook de mensen met bezwaren tevreden te stellen. Maar onze ervaring is toch dat beide partijen qua ideeën zover uit elkaar liggen dat een echt goed compromis voor beide partijen niet haalbaar is. Het is een beetje alsof je een Feyenoord supporter vraagt om fan van Ajax te worden", maakt Lammers zijn punt. "Gelukkig hebben we dat traject inmiddels achter ons en kunnen we jullie nu laten zien waar we mee bezig zijn."

overdijk

Robert van Overdijk opende met de mededeling dat dit geen persconferentie is, maar een update voor de media om te laten zien wat er allemaal op het circuit aan de hand is. "Het zal vandaag niet gaan over bezwaren en rechtszaken, maar over de verbouwingen en de planning om alles op tijd klaar te hebben om begin mei een fantastisch evenement te kunnen neerzetten. Zonder overheidssubsidie, maar met steun van de gemeente Zandvoort en onze sterke groep sponsoren gaan we een driedaags festival neerzetten dat zijn weerga niet kent in de wereld van de Formule 1."

vipgallerij

Erik Weijers vertelde dat met name de unieke locatie in de duinen en aan zee in combinatie met het feit dat dit een echt 'old school' circuit is de F1-organisatie erg beviel. Wel zouden ze om de DRS beter te kunnen benutten het rechte eind 200 meter langer willen maken, maar dat is echt absoluut onmogelijk.

tarzanzand In de nieuwe situatie loopt de pitlane door aan de binnenzijde van de Tarzanbocht en komen de auto's pas daarna de baan op.

"We zijn gaan kijken of het mogelijk zou zijn om dit op een andere manier voor elkaar te krijgen. Daarbij dachten we eerst aan een chicane voor de huidige Kumhobocht, zodat in de Arie Luyendijkbocht al voldoende snelheid gemaakt zou kunnen worden. Dat bleek echter in simulatiemodellen niet te werken. Niek Oude Luttikhuis kwam toen met het briljante idee om banking te gebruiken in de Arie Luyendijk. Dat hebben we gesimuleerd en bleek prima te werken. Niet alleen is banking een goede oplossing voor de DRS, maar het maakt van Zandvoort ook een unieke baan zoals er in de wereld geen andere is."

banking

Jarno Zaffelli van het Italiaanse Studio Dromo dat als baanarchitect is ingeschakeld ging met dat idee aan de slag. Met als indrukwekkende resultaat een kombocht die een beetje aan een Indycar Oval doet denken en die er in Europa nog niet is. En verrassend, niet alleen komt er banking van 18 graden (32%), ook de Hugenholtzbocht wordt een kombocht met dezelfde banking.

Een rondje Zandvoort volgens Dromo

zaffeli Jarno Zaffelli van Studio Dromo is de baanarchitect.

"We hebben alles berekend en gesimuleerd, in overleg met FOM, de FIA en ook Pirelli, want uiteraard is voor zo'n nieuw type bocht ook de samenwerking met de bandenleverancier belangrijk. Bijzonder is ook dat er op de nieuwe baan meerdere racelijnen mogelijk zijn. Daarbij is belangrijk dat er zo min mogelijk marbles, rubberdeeltjes die van de F1-banden losraken, op de baan komen te liggen. En er is een speciale mix ontwikkeld voor het asfalt dat we de naam FlyingDutch TM hebben gegeven.
Op 8 november ging de FIA akkoord met het voorstel van Zaffelli en kon er begonnen worden met de voorbereidingen. In totaal wordt het circuit op 104 posities aangepast.

hugenholtz

Jan Lammers geniet op dit moment al enorm om te zien hoe iedereen met Circuit Zandvoort bezig is. "Elke dag zijn er zo'n 100 mensen aan de slag met de verbouwing. Er worden twee voetgangerstunnels aangelegd die onder de baan doorgaan, verschillende bochten worden flink aangepakt en ook de hekken, vangrail etc. worden aangepast om van het nieuwe circuit een geweldige en vooral veilige baan te maken. Ik weet zeker dat we een spannende race gaan krijgen. Misschien is Circuit Zandvoort niet het makkelijkste circuit om in te halen, maar in de F1 gaat het om meer dan inhalen alleen. Kijk maar naar Monaco, daar is het nog veel moeilijker en toch zijn dat altijd fantastische races. Circuit Zandvoort wordt met de verschillende unieke elementen het mooiste circuit van Europa, misschien zelfs van de wereld. Coureurs vonden het altijd al een geweldig circuit en dat zal met alle verbeteringen alleen nog maar toenemen."

tunnel-1

Ook Rob Langenberg,hoofd event operations F1, die zaken als mobiliteit gaat coördineren, is razend enthousiast over de Dutch Grand Prix. "We gaan er voor zorgen dat per dag 104.000 mensen naar het circuit kunnen komen. Dat doen we met name door te zorgen voor spreiding van de bezoekersstromen. Veel mensen zullen overnachten in Zandvoort en die komen dan lopend naar het circuit. Mensen worden gestimuleerd om met de fiets te komen, eventueel door in omgeving Haarlem te parkeren en het laatste stukje te fietsen op meegenomen fietsen. Er komt meer capaciteit in de treinen, waarschijnlijk kunnen er per uur 12 treinen aankomen."

goedomteweten

Langenberg waarschuwt bezoekers met een ticket om niet met de auto naar Zandvoort te komen. "Dat is echt onmogelijk, zij worden door verkeersregelaars absoluut tegen gehouden. Bewoners van Zandvoort krijgen een doorlaatbewijs, waarmee ze wel Zandvoort in kunnen komen. En uiteraard kunnen spoeddiensten wel altijd Zandvoort in en uitkomen.

Op 1 december is de evenementenvergunning aangevraagd, met daarin duidelijk aangegeven hoe alles rondom de Dutch Grand Prix gecoördineerd wordt. Naar verwachting zal deze in januari worden toegekend. Normaal gesproken wordt een dergelijke vergunning al binnen vier weken verstrekt, maar Circuit Zandvoort wilde hiervoor zeker voldoende tijd inruimen.

hunzerug

De Dutch Grand Prix zal de meest duurzame F1 race van de kalender worden en dat wordt nu al in de praktijk gebracht. Alles dat nu wordt weggehaald, zoals grind, zand en asfalt, wordt elders op het circuit opnieuw gebruikt. Ook wordt ervoor gezorgd dat wat mogelijk is in de omgeving te kopen daar gedaan wordt, in plaats van het van verderop in de wereld te laten transporteren. Er wordt gebruik gemaakt van groene stroom.

Na deze update stond er een bus klaar om de media de onderhanden werkzaamheden in actie te laten zien. Op de Hunserug werd het asfalt weggehaald, in het Scheivlak is al het grind verwijderd en in de Kumhobocht wordt een tweede voetgangerstunnel aangelegd.

scheivlak-zand


scheivlak
Het onderkomen van Scheivlak.nl staat er nog gedeeltelijk, maar zal ook spoedig moeten wijken.

tunnel2-a Een nieuw deel van de tunnel wordt aangebracht.

tunnel2-jan
Jan Lammers staat de SBS6 te woord en op de achtergrond is het volgende deel van de tunnel bijna op zijn plek.


Zoals gezegd, wij zijn onder de indruk van alle werkzaamheden en zien met vertrouwen het vernieuwde Circuit Zandvoort tegemoet. Op naar de volgende update in januari?!

 

Reacties

    • 12
    • 0
     
    Dirk 02 december 2019 18:43

    Circuit Zandvoort is dood, leve Circuit Zandvoort! Het circuit kennen we straks niet meer terug, geweldig wat ze met de luyendijkbocht en hugenholtzbocht gaan doen. Ben benieuwd wat dat voor alle klasses gaat betekenen.

    • 9
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 december 2019 19:44

    Hier worden geen halve maatregelen genomen zeg . Ik ben zeer benieuwd hoe het er straks uit gaat zien .

    • 10
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 02 december 2019 20:00

    Jammer van het huisje in het scheivlak de enige bocht ter wereld waar zo iets stond , hopelijk kan het ooit weer terug keren

    • 3
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2019 02:07

    Zeer indrukwekkend, wat een tempo. Maar het duinlandschap moet wel diep buigen, dat is op de foto's goed te zien. Jan Lammers maakt zich met deze uitlatingen volstrekt ongeloofwaardig. Of is dit vloeken in de kerk? "Er waren tot dusver vier mogelijkheden om in te halen op oude Zandvoort en wij hopen er nu zes te creëren." Wat een onzin.

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2019 07:23

    Hier worden geen halve maatregelen genomen en dat kan ook niet anders op een circuit wat 5 jaar geleden nog serieus op de gemeente nominatie stond om gesloopt te worden. Van een ruïne iets moois maken is inderdaad een hele prestatie. De politiek knijpt een oogje toe want in principe had het hele feest natuurlijk nooit doormogen gaan. Maar zonder dit trucje kom je nergens meer in Nederland.

    • 1
    • 0
     
    Dirk 03 december 2019 08:15

    Eens met nr. 3 anonieme gebruiker, ik schrok ook van de foto waarbij ze de duin naast de hoofdtribune ver hebben afgegraven, gaan ze die ook weer opnieuw opbouwen?

    • 3
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2019 08:52

    Knap werk wat hier geleverd wordt, technisch gezien. Echter, naast autosportliefhebber ben ik ook een natuurmens. De schrik slaat me om het hart dat er zoveel duin wordt afgegraven, zeker rond de Luyendyk. Geen kritisch woord daarover in dit sterk PR-vriendelijke verhaal.

    • 1
    • 7
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2019 09:01

    Een technisch hoogstandje, in recordtijd. Maar doen jullie soms de PR voor CZ of is dit een column van Jan Lammers? Wat een taalfouten heren. Hunzerug - gedeelteijk - Zandvoor

    • 20
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2019 09:23

    Er wordt hier veel geschreven over het afgraven van duin. Voor zover ik op de foto's kan zien is het enige wat afgegraven wordt de in het verleden door Circuit Zandvoort zelf aangebrachte zandwal/geluidswal.Niet iedere berg zand is duin.

    • 2
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2019 09:43

    Aandoenlijk, dat enthousiasme van Jan Lammers. Natuurlijk mag hij trots zijn dat 'we' na 25 jaar weer een Nederlandse Grand Prix hebben met Max als potentiële winnaar. Wat ze hier hier uit de grond stampen grenst aan het ongelofelijke, petje af. Ten koste van de natuur, naar wie maalt daar om? Jan denkt dat hier 'zes inhaalmogelijkheden gecreëerd kunnen worden op het meest uitdagende en mooiste circuit van Europa en misschien wel van de wereld', Ja, en de aarde is plat!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2019 09:44

    naar = maar

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2019 10:02

    Naast elkaar door de Luyendyk? Keep on dreaming. https://www.facebook.com/wijzijnNHsport/videos/1012036692489562/

    • 6
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2019 10:16

    Hier worden geen duinen afgegraven, maar de zandwallen. Dus er gaat geen natuur verloren. Het aantal inhaalmogelijkheden is en zal beperkt blijven.

    • 15
    • 0
     
    Rob Petersen 03 december 2019 10:25

    Jammer al die anonieme gebruikers die natuurlijk altijd kritisch zijn. Alle zandbergen die je ziet zijn oude in 1999 aangebracht zandwallen tegen het geluid. Die blijven voldoende staan om de geluidsgrenzen te bewaken. Dat zand kwam in 1999 in overleg met de Kennemerduinen uit het z.g. Kraansvlak. Een natuurgebied ! Kennemerduinen wilde daar zandpoelen creëren en dat project is goed gelukt. Van het afgraven van beschermde duinen is du helemaal geen sprake. Maar het is lastig kennelijk om in te zien dat CZ echt alles doet om het klimaatneutraal te laten verlopen.

    • 3
    • 11
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2019 11:33

    Dat men klimaatneutraal bouwt zal op papier ongetwijfeld kloppen, de praktijk is echter hardvochtiger. De uitstoot van het hele circus (met o.a. zo'n 7 Jumbo's als ik me niet vergis) wordt gemakshalve vergeten. Zo kan ik het ook. Lammers wist te melden dat het niet organiseren slechter zou zijn voor het milieu. Dank je de koekoek. Wat de reacties van Anonieme gebruikers betreft: diegenen die onder eigen naam inloggen zijn ook anoniem voor mij. Ik ken ze althans niet.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2019 12:27

    Nogmaals van een ruïne een racetempel bouwen is heel erg knap. Links of recht om. Zwart of wit. Hoog of laag. Duur of goedkoop.

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 03 december 2019 12:29

    Ga me niet mengen in deze discussie. Iedereen vindt er wel iets van. Wat ik me afvraag: worden alle niet-permanente tribunes direct na de Grand Prix afgebroken?

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2019 13:42

    Ga daar maar vanuit, want geen enkel ander evenement trekt zoveel bezoekers als de Grand Prix. Interessant om te zien dat volgens de Dromo-animatie de pituitgang wordt verlegd tot na de Tarzanbocht. Al met al gaat er heel wat veranderen, wat denk ik het circuit ook voor andere klassen alleen maar ten goede zal komen.

    • 3
    • 0
     
    hansfohr 03 december 2019 13:54

    Voor de andere klassen wordt m.i. de Luyendyk simpeler, gewoon volgas.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2019 14:51

    Wel volgas, maar ook een stuk minder gevaarlijk. Vorig jaar zag ik daar met de HGP nog zo’n sigaar frontaal de banden in duiken, dat zie ik liever geen tweede keer gebeuren! Ik denk dat we er een heel mooi modern circuit voor terug krijgen. Super!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2019 15:14

    Nou dat werd een keer tijd.... Bos uit is altijd een knelpunt geweest maar lijkt nu eindelijk opgelost. Baan zal wellicht ietsje langer worden.

    • 6
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2019 15:17

    Over de demontabele tribunes: worden volgens mij inderdaad weggehaald. Je kunt ook een vloot vaste tribunes bouwen, maar dan staan ze net als op Assen 360 dagen per jaar leeg ;-) Over de zogenaamde duinen naast hoofdtribune en Arie Luyendijkbocht die worden afgegraven: haha, dat is juist eind jaren '90 daar neergelegd, want dat waren helemaal geen duinen ;-) Geweldig wat er momenteel allemaal gedaan wordt, (bouw)technische hoogstandjes onder behoorlijke tijdsdruk. Gaaf dat men durft te denken in mogelijkheden i.p.v. in onmogelijkheden.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2019 15:38

    Door de aanpassingen in de Gerlachbocht wordt het circuit iets korter, was 4307 meter en wordt nu 4255 meter.

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 03 december 2019 15:40

    Het zou geen kwaad kunnen minstens één demontabele tribune te laten staan. De vaste tribune op de Hunserug is immers verdwenen. Die vond ik prettiger dan de hoofdtribune.

    • 4
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2019 17:06

    Over Assen en tribunes gesproken, ik hoop nog steeds dat ze daar in de eerste sector een RallyCross lay-out gaan aanleggen. Volgens mij kan dat namelijk perfect. Er staan ook al direct tribunes dat een stadion effect creëert en dan staan die ook gelijk een paar dagen per jaar minder leeg als het WK RallyCross langs komt.

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2019 17:47

    Het grote voordeel van de vaste tribunes op Assen is juist dat je bij elk evenement een comfortabele plek kan vinden. Op Zandvoort heb je bij de meeste evenementen keuze tussen een hoofdtribune met enkel zicht op het rechte stuk en afzien in de duinen. Ik hoop dat ze op Zandvoort ook enkele permanente tribunes neerzetten. @anoniem hierboven: dat is een perfect plan, met de Motocross doen ze iets soortgelijks maar dan bij de GT bocht.

    • 3
    • 0
     
    Edwin de Jong 03 december 2019 20:16

    Inderdaad Rob, maar anoniem reageren is in. Ik vind t ook erg jammer. Eerlijk gezegd was ik bang dat de nieuwe layout voor de overige raceklassen te makkelijk zou worden (Arie Luyendijkbocht) maar net het stukje op Facebook gelezen van Huub Vermeulen, dé kenner, dus ik ben weer gerustgesteld! :-) Knap werk op ons Circuit!!!

    • 0
    • 10
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2019 21:33

    Als je nou echt niets zinnigs te melden heb houdt dan gewoon je mond. Dan ben ik ook weer gerustgesteld. Mazzel !

    • 2
    • 0
     
    Patrick84 05 december 2019 09:55

    Voor de laatste Anonieme Gebruiker hier boven mij..... Spat je droom langzaam uiteen dat de toch F1 naar Assen, omdat Zandvoort het niet zou redden?? Jammer he :D

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 december 2019 14:10

    Fakenieuws? https://www.google.nl/amp/s/nl.motorsport.com/f1/news/interview-jan-lammers-verbouwing-zandvoort-f1-inhalen/4605975/amp/

    • 0
    • 0
     
    TheNextGeneration 06 december 2019 15:26

    Laatste anonieme gebruiker: ondanks dat bovengenoemde website te Telegraaf onder de autosportwebsites is, is dat zoals Jan Lammers het vertelde, dus 'fakenews' is het niet. Je mag het natuurlijk met hem oneens zijn. Jarno Zaffelli spreekt van 4 inhaalmogelijkheden, wat overigens meer dan genoeg is op een rondje van naar schatting 1:09.

    • 3
    • 0
     
    Patrick84 07 december 2019 00:10

    VolkerWessels heeft aangegeven dat ze op dit moment voor liggen op schema! Dat vinden ze in Assen niet leuk!!

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 december 2019 01:58

    The Next Generation: vier inhaalmogelijkheden voor de F1 is onmogelijk, Jan denkt zelfs dat er zes gecreëerd kunnen worden. Jan slaat wat door in zijn enthousiasme, dat zien we wel vaker. Promotiejargon.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet